Alba
Hur gör man för att skicka en bild i Hotmail.
Det är ett eget foto jag ska skicka och vill att bilden ska synas i meddelandet och vara så stor att den är läsbar.
Förut kunde man göra det.
Jag har testat "bifoga fil" och då blir bilden liten och man måste klicka upp den.
*Stintan*
Hum är det inte windows live mail du menar? Isåfall klickar du på "infoga" högst upp och väljer "enskilt foto"
malcolm
Spara bilden i "Mina bilder" så kan du använda den som vilket foto som helst.
Alba
CITAT (*Stintan* @ 22-12-2010, 13:08) *
Hum är det inte windows live mail du menar? Isåfall klickar du på "infoga" högst upp och väljer "enskilt foto"

Hum hum - nu blir jag förvirrad unsure.gif - det står Windows Live Hotmail.
Jag har inget "enskilt foto" högst upp.

Windows Live Mail och Windows Live Hotmail är väl inte samma sak confused.gif

CITAT (malcolm @ 22-12-2010, 13:23) *
Spara bilden i "Mina bilder" så kan du använda den som vilket foto som helst.

Jag har sparat dem i Mina Bilder men när jag lägger in dem i mailet blir det bara en liten bild som måste klickas upp för att gå läsa.
malcolm
CITAT (Alba @ 22-12-2010, 13:31) *
Hum hum - nu blir jag förvirrad unsure.gif - det står Windows Live Hotmail.
Jag har inget "enskilt foto" högst upp.

Windows Live Mail och Windows Live Hotmail är väl inte samma sak confused.gif
Jag har sparat dem i Mina Bilder men när jag lägger in dem i mailet blir det bara en liten bild som måste klickas upp för att gå läsa.

Förstora då bilden och spara resultatet som "spara som" men under annat namn för att inte bli av med originalet.
Alba
Jag testade även det men med samma resultat - jag måste klicka på bilden och hämta den.
*Stintan*
fel.
*Stintan*
Alba öppna ett nytt mail du ska skriva så står det "Meddelande" "Infoga" "Alternativ" högst upp, klicka på infoga där så ser du. Jag har också windows live mail där mitt hotmailkonto finns.

Står det verkligen windows live hotmail allra högst upp när du öppnar inkorgen?
[attachment=56939:skdump.jpg]
RibesRubusVitis
Jag tror det beror på vilket mailprogram som mottagaren använder. Gjorde nyss ett experiment och skickade en bild (från skrivbordet) från mitt Hotmail till samma Hotmail, och ser mycket riktigt bara en miniatyr. Men sedan eftersände jag samma mail till min "riktiga" adress och öppnade i det egentliga mailprogrammet (som på Mac heter just "Mail"). Då syns hela bilden, inte i fullformat men i alla fall en halv A4 (dvs A3).
På Hotmail finns en annan funktion som jag testade. I stället för att infoga "Bifogade filer" (som jag brukar göra) valde jag "Foton", men då tvingas man välja mellan alternativen "Skapa album på SkyDrive", "Webbilder" eller "ClipArt", som inte alls gäller bilagor i mail.

Ähum... Det slog mig att en halv A4 blir A5.
Alba
CITAT (*Stintan* @ 22-12-2010, 16:06) *
Alba öppna ett nytt mail du ska skriva så står det "Meddelande" "Infoga" "Alternativ" högst upp, klicka på infoga där så ser du. Jag har också windows live mail där mitt hotmailkonto finns.

Står det verkligen windows live hotmail allra högst upp när du öppnar inkorgen?
[attachment=56939:skdump.jpg]

Jag har inte samma bild som du har.
[attachment=56941:test.jpg]

CITAT (RibesRubusVitis @ 22-12-2010, 16:30) *
Jag tror det beror på vilket mailprogram som mottagaren använder. Gjorde nyss ett experiment och skickade en bild (från skrivbordet) från mitt Hotmail till samma Hotmail, och ser mycket riktigt bara en miniatyr. Men sedan eftersände jag samma mail till min "riktiga" adress och öppnade i det egentliga mailprogrammet (som på Mac heter just "Mail"). Då syns hela bilden, inte i fullformat men i alla fall en halv A4 (dvs A3).
På Hotmail finns en annan funktion som jag testade. I stället för att infoga "Bifogade filer" (som jag brukar göra) valde jag "Foton", men då tvingas man välja mellan alternativen "Skapa album på SkyDrive", "Webbilder" eller "ClipArt", som inte alls gäller bilagor i mail.

Ähum... Det slog mig att en halv A4 blir A5.

När jag testade skickade jag mellan mina egna mailadresser.
Jag har också provat "Foton" och provade att "skapa album" men resultatet blev detsamma.
*Stintan*
Kanske för att jag uppdaterat till windows live essential (bara mail och msn och skippade resten) Fast din ruta känner jag inte igen g.gif
xlxl67
Får säga att de har gjort det extra bökigt i senaste versionen men gör så här:
1. Inkorgen och nytt mail.
2. Infoga "Bifogade filer".
3. Välj bild och skicka.

....
Som mottagare
1. Nu såns en liten bild i meddelandet.
2. På bilden nere i höger står det Hämta. Klicka där o välj öppna eller spara!
Alba
CITAT (*Stintan* @ 22-12-2010, 17:35) *
Kanske för att jag uppdaterat till windows live essential (bara mail och msn och skippade resten) Fast din ruta känner jag inte igen g.gif

Jag har också installerat Windows Live Essential med tanke att blogga från det men det blev aldrig av.
Kanske jag då skippade mail - minns inte - och det är därför min bild ser annorlunda ut.
xlxl67
Hmm jag förstår nu hur du menar. Det verkar inte funka längre :/
Alba
CITAT (xlxl67 @ 22-12-2010, 17:41) *
Får säga att de har gjort det extra bökigt i senaste versionen men gör så här:
1. Inkorgen och nytt mail.
2. Infoga "Bifogade filer".
3. Välj bild och skicka.

....
Som mottagare
1. Nu såns en liten bild i meddelandet.
2. På bilden nere i höger står det Hämta. Klicka där o välj öppna eller spara!

Det är just det som är så dumt att mottagaren måste hämta bilden. Förut låg bilden i mailet i ganska bra storlek.
De har alltså ändrat till det sämre. Då är det inte bara jag som är dålig att leta.
thanks.gif

Är det så att i Windows mail finns det olika typer av mail.
Stintan har ju en sort och jag något annat eller är det något som jag inte uppdaterat - trots att jag alltid brukar göra uppdateringar.
*Stintan*
Windows mail finns inte till Windows 7 tyvärr. Jag hade det i Vista och tycker att det funkade bra men där kunde jag inte få in hotmailen så det blev att jag fick ha 2 mailprogram. Jag tycker att både Outlook express och Windows mail var mycket bättre än Windows live mail och mer användarvänligt än det här så jag fattar inte varför dom tar bort sånt som är bra. Jag förlorade dessutom en del mail när datorn kraschade eftersom det inte går att installera de gamla mailprogrammen. Hade det gått så hade mailen funnits kvar på servern. Ska man uppdatera till det senaste så blir det tyvärr den version jag har men man vänjer sig kanske.

Lite konstigt tycker jag det är att jag inte alls känner igen utseendet på din.
Irene_L
Alba...jag har samma bild som du och det blir så för mig också!
Alba
CITAT (Irene_L @ 22-12-2010, 19:14) *
Alba...jag har samma bild som du och det blir så för mig också!

Puuuuh - skönt att jag inte är ensam - nu är vi i alla fall 2. kompiskram.gif
Anja Danmark
Måske skulle du overveje at oprette en Gmailkonto?

Jeg har haft en i et par år efterhånden og er meget tilfreds med den.

Dine mails ligger på nettet, så du mister dem ikke, hvis PC'en går ned - og det er let at lægge et billede ind i en mail.

Desuden kan du få dine mails til Windows-mailen videresendt automatisk, så du behøver ikke skifte mailadresse.

mvh
Anja
Alba
CITAT (Anja Danmark @ 22-12-2010, 20:53) *
Måske skulle du overveje at oprette en Gmailkonto?

Jeg har haft en i et par år efterhånden og er meget tilfreds med den.

Dine mails ligger på nettet, så du mister dem ikke, hvis PC'en går ned - og det er let at lægge et billede ind i en mail.

Desuden kan du få dine mails til Windows-mailen videresendt automatisk, så du behøver ikke skifte mailadresse.

mvh
Anja

Det låter intressant så jag ska titta närmare på det.
thanks.gif för tipset
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon