Geranium
Hej, jag upptäcker idag när vi har haft den kallaste natten på årtionden (åtminstone här i NV-skåne), att fåglarna mer eller mindre bara ligger i snön. De orkar inte riktigt flyga ens när jag kommer i närheten för att lägga ut mat.

Hade t.e.x en mås som låg här utanför i över en timme. Koltrastarna "ligger" och äter äppelhalvor. De orkar inte hacka sönder de hela äpplena utan äter då hellre frön från fågelbordet, som de inte ens gillar egentligen. Nån mer som har märkt detta? Och hur kommer det att gå om den här kylan fortsätter?

Flyttar de eller fryser ihjäl?
gnon49
Min koltrast har troligen gått åt i kylan. Övriga fåglar verkar allt vara full aktivitet på. Men visst är fåglarna mindre orädda nu i kylan och verkar spara på energin. Jag ger dom solrosfrön i mängder och hoppas det skall ge dom energin att överleva vargavintern. Lade även ut späck idag.
Bettis
CITAT (Geranium @ 22-12-2010, 12:21) *
Hej, jag upptäcker idag när vi har haft den kallaste natten på årtionden (åtminstone här i NV-skåne), att fåglarna mer eller mindre bara ligger i snön. De orkar inte riktigt flyga ens när jag kommer i närheten för att lägga ut mat.

Hade t.e.x en mås som låg här utanför i över en timme. Koltrastarna "ligger" och äter äppelhalvor. De orkar inte hacka sönder de hela äpplena utan äter då hellre frön från fågelbordet, som de inte ens gillar egentligen. Nån mer som har märkt detta? Och hur kommer det att gå om den här kylan fortsätter?

Jag trampar alltid sönder äpplen när jag lägger ut dom eller skär dom i klyftor, trampar även sönder talgbollar på marken till bl.a starar och rödhakarna dom äter så det knakar.
Gunilla T
Tyvärr så är det många som fryser ihjäl. De som valt att stanna har nog inte krafter kvar att flytta. Det är inte bara kylan utan även de långa, mörka och kalla nätterna som är problematiskt. Den lilla fågelkroppen kan inte härbärgera så mycket värme och det gäller att få i sig så mycket energi som möjligt under de få timmar som ljuset varar för att klara ännu en lång natt.

Mat är den enda värmekällan just nu. Äpplen kan vara svårt när det är såhär kallt, jag ger dem massor av russin just nu. Russin fryser inte som äpplen.

Jag försöker ge allsorts mat för att variera, ingen mår väl bra av alltför ensidig kost. När det blir lite varmare sätter jag ut ärter och majs.

Annars är det nötter, olika sorts frön, fläskbitar som jag fått från ett slakteri, mosade talgbollar och kokosfett.
Geranium
Det är ju hemskt. crying.gif mad.gif Jag tycker så synd om dem.
malcolm
CITAT (Geranium @ 22-12-2010, 12:21) *

Jag har aldrig sett fåglar som lagt sig ner i snön och min teori är att de är sådana individer som är på väg att duka under.
amaira

Jodå, de ligger som små dunbollar, särskilt koltrastarna när de vaktar sina äpplen. En del är dunbollar invid maten på marken, andra är stilla dunbollar på grenar i träden. De rör sig så lite som möjligt, och äter vad de orkar och kan. Här har redan gått åt 50 kg (!) solrosfrön bara nu i höst/vinter. Men så har jag många fåglar också, av många olika arter.
Jag har till och med en matning för de söta skogsmössen. wub.gif
vildvittra
jag brukar göra en blandning av havregryn, mandlar, och hasselnötter sen har jag upptäckt att koltrasten gillar kokosflingor så det får dom också...lite sugen på att göra en egen kokoshalva med kokosfett och mat kan någon tipsa om var man kan köpa sådant? smile.gif i år är inte fåglarna kräsna hittills har de ätit upp två talgbollar på bara en månad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon