Full version: Vad heter växten med
batski
Jag har sett en växt som jag tycker ser ganska fin ut och ser ut att vara en sån som är lätt att föröka med sticklingar, men ingen verkar veta vad den heter. Har tyvärr inga bilder så jag testar med en beskrivning...

Den har långa och relativt smala och spestiga blad som är gröna på ovansida och vinröda på undersidan. Någon som har en aning om vad det kan vara för växt?
ingrids
Tänker du på vandrande jude Tradescantia albiflora?
batski
Nej, den kan vara besläktad med den, men har kraftigare växtsätt och har betydligt större och längre blad. Den får coola, lite märkligt formade blommor i typ samma färg som underdelen av bladen.
batski
Jag har hittat den biggrin.gif Det är en Tradescantia spathacea

Tack så mycket för hjälpen! tummenupp.gif
ingrids
Där ser man, hade ingen aning om att vandrande jude hade så spännande släktingar smile.gif
batski
CITAT (ingrids @ 22-12-2010, 14:34) *
Där ser man, hade ingen aning om att vandrande jude hade så spännande släktingar smile.gif

Visst är den fin! Måste ha tongue.gif
aldo
CITAT (batski @ 22-12-2010, 14:52) *
Visst är den fin! Måste ha tongue.gif

Jag har en liten här med rötter till dig ;-)
Jag kallar den Blomstervagga .
batski
CITAT (aldo @ 22-12-2010, 15:02) *
Jag har en liten här med rötter till dig ;-)

Åh! thanks.gif Är det en sån med helgröna blad på ovansidan som den på bilden? tongue.gif
aldo
Ja ,helgröna blad på ovansidan och lila på undersidan .

Den skickas till dig när värmen kommer åter eller iaf varmare rolleyes.gif
Ålgryte
CITAT (aldo @ 22-12-2010, 15:02) *

Jag tror att den var den min mamma kallade för "Moses i vassen"...

Kärt barn - många namn wub.gif

Vacker och ovanlig (numera...) är den iaf. Hade den för mååånga år sedan....
Dess släktning, den "vanliga" vandrande juden stormtrivs i hydro hos mig, ska se om jag hittar denna i affären till våren smiley_small_hug.gif
batski
CITAT (aldo @ 22-12-2010, 15:47) *
Ja ,helgröna blad på ovansidan och lila på undersidan .

Den skickas till dig när värmen kommer åter eller iaf varmare rolleyes.gif

Åh vad schysst! thanks.gif Det är just en sån som jag vill ha tummenupp.gif biggrin.gif
Olle A
Jag har också blomstervaggor och skickar gärna sticklingar till våren. smile.gif

Olle
batski
CITAT (Olle A @ 22-12-2010, 22:54) *
Jag har också blomstervaggor och skickar gärna sticklingar till våren. smile.gif

Olle

Schysst! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon