Full version: Fuchsior
4:an
Jag har 7 fuchsior på övervintring på min inglasade balkong i Malmö...samt en blyblomma. I natt gick det rejält ner i temperatur för att vara här i Malmö. Är orolig för växterna och täckte över dem med fleecefiltar...behöver råd och hjälp för att få dem att överleva vintern. Har inte varit ett problem tidigare eftersom det inte brukar vara så kallt....skall de stå kvar på balkongen även då det blir minusgrader (i natt gick det ner till -6) eller skall jag ta in dem? sos.gif confused.gif
Malvia

Hej, Jag skulle inte ha dem vid minusgrader.

Fast dom får nog en chock att komma in i rumstemperatur.

Fortsätt isolera dom, kanske är dom vid liv än - kanske inte. Visar sig i vår. Glöm ej vattningen när temperaturen stiger sen.

Tack !! Jag bestämde mig för att ta in dem....har dem i grovköket där det ligger på 16 grader...tog in dem när balkongtemperaturen nått upp till 7 grader mitt på dagen i solsken, med tanke på att det blev en långsam uppvärmning för sedan föll temperaturen snabbt på balkongen igen och gick ner till minus 7...
blomkronan
Har du ett grovkök som håller 16 grader... jag skulle förvara dom där, när det är minus ute. Fuchior klarar ju av att ligga nedgrävda under vintern så dom behöver ju inge ljus. En eller två minusgrads dagar klarar dom nog, men inte flera dagar i rad.

Lycka till och god jul på dig
Tack!!! Vi får hoppas på det bästa!
Sitter nu med mina fuchsior som jag var tvungen att ta in...och de har börjat skjuta skott. Positivt är att jag nu vet att det är liv i dem negativt är att jag nu skall lyckas behålla livet i dem tills det är dags att ta ut dem....tar gärna emot alla tips...vattning, gödning samt ljus.... Tack!!!
Alexander-VG-zon3
alla dessa växter kan utan problem övervintras i rumstemperatur OM dom får extraljus (vintervila har de fått ute på balkongen, där kan du ha dom tills det går ner till noll grader).

extraljus är till för att undvika klena skott som i sin tur är mottagligt för ohyra. dock överlever dom utan men får långa skott (har själv övervintrat fuchsior utan ljus i rumsvärme).

vattna inte för mycket dock får dom ju inte torka ut en längre tid nu när dom har skott (och tror att det är vår). närings behöver du inte ge förens längre fram till vår.
blomkronan
Har dom vaknat och börjar ge skott bör du ge lite ljus, regeln är... ju varmare dom stå ju mera ljus. Beroende på vilken sort du har, så ska den ju klippas ner ändå i vår, så du behöver ju inte ge så mycket ljus för att det ska få en fin tillväxt. Har du hängande eller stående sort? Dom hängande ska ju i det flästa fall beskäras/klippas ofta för att bli "buskiga" dom som växer stående brukar förgrena sig själva, men dom kan man oxå klippa för att få dom buskigare.
Så då gör det ju inget om ljuset är snålt och dom blir rangliga.
Okej! Det här låter hoppingivande.....! Så glad jag blev....jag har både hängande, buskiga och uppåtväxande...alla sorter! Förra vintern lyckades jag övervintra 3 stycken och blev biten och köpte sex till ...nu i december fick jag min pappas sex stycken och nu har jag "råkat" beställa 9 till + 3 vinterhärdiga.... naughty.gif
fick samtidigt veta att det varit min farmors favoritblomma och hon gick bort innan jag föddes...men något har jag nog fått från henne...envishet och en passion för fuchsior! wub.gif
blomkronan
Farmors favorit blomma wub.gif det ger bara mera kärlek till växterna... de som man har en "relation" till yes.gif
Jag övervintrar mina i förrådet 10 grader, ger dom ljus då jag kommer ihåg det... har inte satt dit någon timer än fast det har gått flera månader sedan dom åkte in. flera av dom blommar trotts att det bara är 10 grader varmt biggrin.gif
tycker det är en fantastisk blomma....älskar även aklejor och riddarsporrar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon