Gunilla T
22-12-2010, 17:48
Får man filosofera lite grann såhär inför julen? ...för det är lite speciellt i alla fall.... Jag som aldrig varit troende plockar fram lite gamla, vackra psalmer och bara känner hur stämningsfyllda de är. "How great thou art" med The Priests eller Elvis.. spelar ingen roll egentligen, den är så vacker.
Har en gammal julskiva med Elvis också "Blue Christmas" som jag alltid lyssnar på inför julen, han var nog en föregångare vad gäller julskivor. Däremot är jag nog okänslig för alla "moderna" julskivor - känns alltför kommersiellt.
För oss som vuxit upp i Sveriges östra grannland är ju "Sylvias julvisa" en mycket sorgsen men vacker julsång. Handlar om en fångad burfågel...tog mig många år innan jag förstod innebörden, så kan det vara ibland. Man sjunger eller lyssnar till den välkända texten men budskapet sjunker inte in...
Jag har stressat färdigt i mitt yrkesliv så någon stressfaktor tillåter jag inte julen att bli. Är inte heller så väldans förtjust i all julmat så det räcker gott och väl med lite grann av traditionerna. Julskinkan har vi slopat och det känns inte som någon uppoffring.
Julafton firas med barn och barnbarn och det ser jag verkligen fram emot. Sedan barnbarnen kom har julen fått en annan dimension - kanske för att man lite nostalgiskt kommer ihåg sin egen barndomsjul...och vet att just julen finns kvar i deras minnen även när de är vuxna.
En riktigt mörk och mustig öl hör julen till...
Just nu visar termometern -24 grader och jag tänker på alla djur därute som inte har någonstans att ta vägen...
God Jul på er allihopa!
Bengalow
22-12-2010, 18:45
Menar du att Elvis skulle vara en föregångare av julmusik? Nu får du allt ta dig en titt i historieböckerna som handlar om julvisor. En av världens mest sålda skivor överhuvudtaget, är med Bing Crosby "White Christmas". När DU började lyssna på sådan musik är inte ensbetydande med vad omvärlden redan hört i generationer. Har du hört talas om "Ave Maria"? Den kom visst före Elvis, tror jag... Bach's "Juloratorium"?. "Granen står så grön och grann i stugan". Nä vettu...men fortsatt god jul till dig!
Gunilla T
22-12-2010, 19:02
CITAT (Bengalow @ 22-12-2010, 18:45)

Menar du att Elvis skulle vara en föregångare av julmusik? Nu får du allt ta dig en titt i historieböckerna som handlar om julvisor. En av världens mest sålda skivor överhuvudtaget, är med Bing Crosby "White Christmas". När DU började lyssna på sådan musik är inte ensbetydande med vad omvärlden redan hört i generationer. Har du hört talas om "Ave Maria"? Den kom visst före Elvis, tror jag... Bach's "Juloratorium"?. "Granen står så grön och grann i stugan". Nä vettu...men fortsatt god jul till dig!
Man skall vara snäll inför julen Bengalow
Jodå, jag har hört talas om Ave Maria och Bach också och Bing Crosbys White Christmas som är världens mest spelade skiva tror jag..
Det jag menade - förstås, fast jag kanske uttryckte mig oklart är Elvis´ samlingsalbum med jullåtar - tror ff att det är en mycket tidig
samlingsalbum vad gäller jullåtar.
Sylvias Julvisa är den vackraste för mig också. Men den tredje versen klarar jag inte att sjunga, den som berättar om den ensamma vandrarens grav på Sisilien... då börjar jag gråta! Den brukar man alltid lämna utanför när man hör sången på TV, radio eller skiva, även om den är vacker.
Nu väntar jag på att få höra den igen på TV, kanske på "Åbo kungör julfred" kl 10.55 SVT2 på julafton, eller snarare i den finska julkonserten direkt efter. Numera är Åbo den enda stad i Norden som bevarat denna tradition som härstammar från 1200-talet.
God jul önskar jag till er alla!!
Elisabeth-Västkustkolonisten
22-12-2010, 20:00
den vackraste julvisan för mig är Stilla Natt.
Jag har en gammal LP med julsångar ( ca 40-50 år gammal) och varje jul kommer den fram. Det är julmusik, jag gråter alltid till den i takt....
Nere i alperna har man ju alltid adventsmusik innan jul på olika ställen. Alltid med cittrar och harpa och sånt till.
Har köpt många CD under åren med julsångar men inte går upp mot den där gamla LP. Elvis kan slänger sig i väggen då.....
Sen tycker jag det är alldeles för mycket stress innan julen. Hade själv stress idag. Först sprutan på vårdcentralen sedan att handla det sista. Ja och vi var t.o.m hos röda näsanm skall ha lite bubbel till julen också till nyårsaftonen.
Sedan war det bara att åka hem och lägga in sillen, Stekt inlagd sill gjorde jag redan igår men idag kom 4 olika sorte sillinläggningar till. Och nu har gubben också ghort skinkan ( och redan provsmakat)
Städat har vi inte än, men det skall vi väl hinna imorgon med?
Vi är ensam hemma på julaftonen för vi vill inte åka runt här. Men dagen efter träffar vi hela familjen
, oj jag måste slå in julklappar.....
Oavsett om det är perfekt hemma eller inte, julen kommer ändå....
Njut av julen...
Ursäkta om jag gör många stavfel men p-g-a- mim yrsel sehr jag oftast väldigt dåligt
Elisabeth
Visst är det något speciellt med gamla julskivor. Favoriten i min barndom var "Min barndoms jul" med artister som Snoddas, Thore Skogman, Lapp-Lisa m fl. Den spelar vi fortfarande varje gång vi klär granen hos mamma. De klassiska julpsalmerna är också ett måste för mig som är troende.
Inget ont om Elvis och Bing Crosby, men härom dagen blev jag lite trött när jag läste recensioner över nya julskivor och nästan bara hittade "Christmas" och "Christmas" och "Christmas" bland titlarna. Har vår svenska, traditionella julmusik kommit så i skymundan? Grupper som Ranarim och Triakel är för mig riktiga pärlor, eller varför inte Åsa Jinders sköna, vilsamma nyckelharpa?
Elisabeth nämner Alpernas musiktradition, som jag älskar. När jag var i Österrike i somras, slog det mig vilken stark ställning den traditionella folkmusiken har där. Inte var det diskodunk man hörde på inneställena i Mayrhofen, nej överallt tog ungdomar fram sina dragspel och spelade skön, svängig tyrolermusik på kvällarna. Vilken svensk ungdom skulle ta fram dragspelet eller fiolen, och spela en Jularbolåt eller Taubevals på ett inneställe utan att skämmas?
Beträffande stress inför julen, fridens högtid, är jag tyvärr inte bättre än andra. Jag hade planerat att rama in några bilder och ge bort i julklapp, men när de var färdiga för ett par dagar sedan blev de inte alls så bra som jag hade tänkt. Ett nytt försök ska vara färdigt idag - hoppas de bilderna blir bättre, annars är det risk att några blir utan julklappar. Hur som helst ser jag fram emot julfirandet hos mina släktingar på Ödsmåls prästgård i morgon. Det brukar vara riktigt mysigt. Hemma är det som vanligt inte alltför välstädat, men chansen att få besök nu när vägarna är så isiga och snömoddiga är minimal. Jag har ju ändå besökarna från skogen (de fyrbenta) som jag äntligen får lite mer tid med nu när jag ska ha "jullov" i ett par veckor.
Olle
ingrids
23-12-2010, 09:32
Jag är väldigt förtjust i dikten Tomten och kan inte låta bli att lägga in den version jag just skickade som julbrev:
Tomten, en modern förvanskning
Midvinternattens köld är hård, ända ner till Skåne och Blekinge som visst noterade ett köldrekord på -23 grader för december,
stjärnorna (och satelliterna) gnistra och glimma.
Med tanke på de nya rönen om stress och sömnbrist önskar jag er alla att få sova som på en enslig gård djupt under midnattstimma,
mer snö än någon av oss egentligen önskat lyser vit på taken och ansvarskännande fastighetsägare sätter upp varningskyltar.
Endast tomten är vaken eftersom han inte har reglerad arbetstid,
medan vi andra njuter av att vara lediga i några dagar.
Gossen Ruda
23-12-2010, 12:25
När kom Elvis´ skiva? Jag hittar någon som kom 1967 som kan vara den. Jim Reeves gav ut sin julskiva 1964.
Gunilla T
23-12-2010, 12:41
Elvis Christmas album kom i oktober 1957.
Gossen Ruda
23-12-2010, 15:01
Aha, den var så tidig.
malcolm
23-12-2010, 15:17
[attachment=56951:elvis_pr...bum_rca_.jpeg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.