Full version: Vilken ros!?
Posse

Denna rosenbuske fanns redan här när jag kom hit för ett par deccenier sedan och har glatt och förvånat mig mycket. Förvånat därför att den verkar så otroligt seglivad.
Numer försöker jag alltid komma ihåg att lägga torrt löv och/eller gräs runt "foten" som skydd mot vinterkölden, men många gånger tidigare har praktiskt taget allt ovan jord varit brunt eller svart på våren och man har sorgset tänkt att nu var det adjöss med den.

Ett år såg det verkligen totaldött ut alltsammans och jag la mig sorgset och ångerköpt ner och krafsade länge nere vid marken bland torra gamla grässtrån och löv... men se, ett pyttepyttelitet skott syntes visst allt där ändå! smile.gif
Varje dag sedan i någon veckas tid sökte jag en stund efter - och fann - allt fler och rensade bort gammalt gräs och löv så att de små skulle få ljus och växtrum.

Och den bussiga rosenbusken växte upp igen ungefär som vanligt med kanske en del nästan två meter långa taggiga grenar(?) och rätt många vackra rosor på! smile.gif

Vad heter sorten?
Och hur kan man trygga fortlevnaden för sorten på tomten? unsure.gif
Sylvia
Blomman ser ut som 'New Dawn', men den är en klängros egentligen.
Om din ros är en buske så kanske du kan gödsla den så att den växer kraftigare?
Kajsa
Blommar den en ggn eller hela sommaren? Jag gissar på en Alba ros
den liknar Celestial, den blommar slutet av juni-juli och får få, röda nypon.
Men säker är jag inte. Ge den kogödsel varje vår då trivs den säkert.
kerstin z5-6
jag tror på new dawn jag med
Posse
CITAT (Kajsa @ 05-02-2004, 22:48)
Blommar den en ggn eller hela sommaren? Jag gissar på en Alba ros
den liknar Celestial, den blommar slutet av juni-juli och får få, röda nypon.
Men säker är jag inte. Ge den kogödsel varje vår då trivs den säkert.

Tack alla för svar! smile.gif

Jag tror att mesta blomningstiden oftast är i senare delen av juli. när "stammarna" har hunnit ränna upp igen. Men några nypon har jag aldrig sett till. ohmy.gif

Mängder med nypon har jag däremot på en annan taggig historia ungefär på motsatta sidan av huset. Den växer typ med metspön upp till 4-5 meters höjd, som överlever vintrarna och blommar med tämligen små blommor/rosor.

Men för att återgå till växten på bilden: De blommorna blir oftast tämligen stora, diameter kanske typ en tekopps. De ser nästan lite "överdrivna" ut, jag har ofta tänkt att de liknar stora pappersrosor. rolleyes.gif

Med det lite styltiga uttrycket "trygga fortlevnaden för sorten på tomten" tänkte jag egentligen om utifall växten går att föröka... ty någongång dör väl detta exemplar också tyvärr.... sad.gif
Jag förmodar att med den klara överlevnadsförmåga den hitills uppvisat så måste det röra sig om en "rotäkta" sort? unsure.gif
Kajsa
Albarosorna blommar en ggn mitt i sommaren, och växer bra på egna rötter
tuffa och anspråkslösa. Dom kan förökas med rotskott, det kan Kerstin
svara hur man gör. Sitter med bilder framför mig och två andra möjliga
albarosor med stora tunna blommor är " Maidens Blush " eller " Minette
nordisk ros. Låna Lars-Åke Gustavssons" Rosor för nordiska trädgårdar"
del 1, där hittar du den säkert, han beskriver varje ros noga, fina bilder.
Unn
Jag tror inte det är en alba, bladen ser så blankgröna ut. alborna är ju grågröna och lixom oblanka i bladverket. Är det en new dawn är det rätt lätt att föröka med sticklingar, t.om. jag har lyckats ett par gånger rolleyes.gif
Posse
CITAT (Unn @ 06-02-2004, 15:21)
Jag tror inte det är en alba, bladen ser så blankgröna ut. alborna är ju grågröna och lixom oblanka i bladverket.  Är det en new dawn är det rätt lätt att föröka med sticklingar, t.om. jag har lyckats ett par gånger rolleyes.gif

Hur exakt gjorde du... med sticklingarna? unsure.gif
renate
Din ros är en New Dawn,det kan jag nästan med säkerhet svara på,jag har en sådan med det är en klängros kan fryser ner en del här hos mig zon 4 kommer snällt tillbaker.Det där med sticklingar ska jag ger mig in på i år,har ingen vidare erfarenhet,har försökt med New Dawn en gång,den torkade tyvärr./Renate
Åsa, mälardalen zon 2
Tycker också det ser ut som New Dawn. Har inte testat att föröka just den sorten, men försommarsticklingar eller avläggare borde fungera.
Unn
CITAT (Posse @ 06-02-2004, 16:06)
Hur exakt gjorde du... med sticklingarna? unsure.gif

Hmmm...det där var så länge sedan så jag minns tyvärr dåligt. Det finns ju, om jag tror rätt, lite olika skolor vad gäller rossticklingar. En del hävdar att man ska ta ett skott som blommat, d.v.s. ngn gång på sensommaren, men jag kan mycket väl tänka mig att mina var tidiga(det brukar vara då min sticklingkleptomani är som mest utvecklad laugh.gif ) Jag satte nog mina i såjord i kanten på krukan med påse över och förmodligen kom jag ihåg att hålla fuktigt (eftersom det funkade:smile.gif. Nånstans har jag hört-läst-skrivit upp i hjärnan( nå här kan jag ha helt fel ang att det är just New dawn , så inflika gärna ni proffs) att den även rotar sig i vatten (ev. med swell gel) Avläggare har ju den stora fördelen att man kan glömma bort den ett bra tag.
Om din inte frusit tillbaks alltförmycket å har flera sticklingsaspiranter, testa flera varianter. Det gör jag och merparten misslyckas....men vadå...man är ju freak wub.gif Å vad glad man blir när det går vägen!
lycka till önskar Unn
Posse
Efter att jag sökt lite på den föreslagna sorten New Dawn och råkat finna Sylvia Svenssons illustrerade artikel Klätterrosor finner också jag det sannolikt att det är just en sådan jag har... såtillvida att det inte också finns en massa snarlika sorter. Det var roligt få veta (troliga) sorten och hur den kan förökas! smile.gif

Du skulle vara roligt att också få reda på vad den andra taggiga historien som jag nämnde tidigare heter.
Jag har letat lite hastigt bland mina kanske tusentals bilder men tyvärr inte funnit någon där blommorna syns. anledningen till att de kanske rentav aldrig blivit fotade är nog att de är tämligen obetydliga - i vart fall jämfört med New Dawn.

Jag fann dock en höstbild av den där andra taggiga, som jag länkat in nedan... om den kan vara någon ledtråd till sorten...? unsure.gif

På denna bild syns också de kattalika, ruskiga "klor" dessa två sorter är utrustade med. ohmy.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon