Full version: Nybörjare!
VitaFingrar
Har precis insett att min fönsterbräda ser alltför tom och naken ut. Jag tycker det är roligt med små projekt och tänkte därmed att det kanske kunde vara kul att odla lite eget grönt och skönt att pryda brädan med. Från frö då alltså. Jag har dock ingen aning om vilka växter som är "nybörjaranpassade", alltså lättodlade, och vilka som inte är det.

Hjälp? smile.gif
hattstugan
VÄLKOMMEN!!!

Har tyvärr inga råd att komma med!

Men ett GOD JUL iaf!
Peztis
Får nog bena upp det lite....
Vad tänkte du dig? Krukväxter, ettåringar eller perenner (som kommer upp ur jorden varje år) i trädgård/balkon/kolonilott, grönsaker, träd buskar...?

Grönt fort som är ätbart är ju så klart krasse... smile.gif

På andra sidan året är det dags att börja fundera på vad som ska förkultiveras för utplantering kommande säsong.

Enkelt i krukväxtväg och som fungerar att plantera ut som ettåring (och kanske sedan ta in som krukväxt) är ju annars palettblad. Finns många fina sorter av den.

Slängde ur mig palettblad bara för att börja någonstans...
kerstin z5-6
ja beskriv vad du vill odla?
PMK
Kryddväxter är väl kanon?!

Det har du ju nytta av varje dag om du vill, gott att äta och roligt att odla! Riktigt kul när man kommer till någon som har en massa färska kryddväxter hemma, blir riktigt god mat! biggrin.gif

EDIT: Välkommen till gänget förresten! smile.gif Är jättenybörjare jag med och ska ta på mig ett feting-projekt här snart! biggrin.gif
malcolm
Jag skulle vilja veta hur du bor, radhus/villa, lägenhet med eller utan balkong, kanske en kolonilott/odlingslott etc. För att börja med det enklaste så trivs paprika på vanliga fönsterbrädor och frön kan man ta från de paprikor (röda eller gula) som man köper i affären till sallad el. dyl. De flesta örtkryddor som basilika och oregano går också bra att odla i fönstret och du kan börja NU. Lycka till! tummenupp.gif
PMK
Sånt här som gör en väldigt förvirrad! Alla säger att Chili: Paprika i odlingssätt osv.

Och Chili måste man förkultivera, börja typ i Januari för att det skall hinna bli nånting. Har nu fyra små paprikor under lampa, växer ju skitlångsamt verkligen! Verkligen ingen ''lätt'' gröda vad jag har förstått?

MEN, så har jag hört om andra som gjort precis som du, tagit från köpta paprikor (det har jag också gjort), haft i fönster och sen fått en bra skörd! Så.. jag är kluven, men skall testa i stor skala detta året! biggrin.gif
malcolm
Ingen fara med att de växer långsamt nu men de kommer med ljuset, tro mig. Har haft paprika i köksfönstret (österfönster utan lampa) i många år och det funkar!
PMK
CITAT (malcolm @ 24-12-2010, 22:28) *
Ingen fara med att de växer långsamt nu men de kommer med ljuset, tro mig. Har haft paprika i köksfönstret (österfönster utan lampa) i många år och det funkar!

Underbart att höra! smile.gif Gillar verkligen när folk pratar av egen erfarenhet, jättekul!! smile.gif

Då skall jag nog lyckas jag också! Läste på ett annat forum under ''lättodlade livsmedel'' där en pratade om paprikaodling som om det vore skitlätt. Å jag älskar paprika! biggrin.gif
Crazy4Flowers
Du har inte skrivit vilket läge du har i fönstret, söder osv... lampa eller ej??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon