Gottberg
Hej !

Jag har sett listan på förkultiveringstider (räknat i veckor) här på Odla...
Men det viktigaste av allt saknas mig: NÄR kan det vara lämpligt/säkert att sätta ut sina småplantor, som i mitt fall, i zon 2 (Katrineholmstrakten)? ?

Jag har för mig att frostfria nätter är det man som odlare ska hålla utkik efter, men det är ju svårt att förutse när man som ny odlare tar sig ann att ömma för 400 kr frön. Med andra ord: synd att misslyckas!

Så!! Om nån med handfasta utplanteringstips ville dela med sig skulle jag känna mig mycket säkrare inför sommarens gröna äventyr!

mvh/ Anders
Virgo
det är inte lätt svara på detta. Frostnätter o kall väderlek vet man inte i förväg.
Men kolla fröpåsarna, där brukar det stå lite info när det är dags att så och eller plantera ut.
Det finns ju växter som tål lite frost och sådana som "förfryser" när det är 8-10 grader varmt.
Sen hör det till att man får lära sig den hårda vägen ibland. Alla har nog gjort det.
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Det finns något som heter 'sista frostdatum' - och detta är bra å känna till för sin trakt. I mitt fall är det cirka skiftet Maj/Juni vi har haft det ok några gånger ifårn starten av Maj men int evarje år. I t ex Lerumstrakten är det 5 Juni.
Jag brukar själv pleta ut dem i mitten av Maj om det är fint och lit evarmt och står beredd med fiberduken - trädgårderande människors bästa vän.....så vists kan man' lura' frosten med den!

Och så finns det något som heter avhärdning med som också bör företas innan gärna i samband med fiberduk.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon