Full version: Stuga..
tepa
Hej

Det är ett tag sen jag skrivit här. Det var nämligen så att vi har köpt stuga. STUUUUGA !!!!!!
Vill ni se bilder? Alltså, det är Tepa från Åland som talar. Tepa har redan ett stort nyrenoverat
hus med en massa kvadrat. På Åland. Dessutom på landet. Och nu har hon köpt stuga.

Stugan har dessutom strandtomt.

Vill ni veta mer?

Hälsn Tepa

Huggorm
Jag vill gärna se bilder, jag älskar stugor och vid havet är ju ännu bättre
malcolm
Grattis tepa! Klart vi vill se bilder. yes.gif
ingrid fuxwall
Berätta mer!
malcolm
Kommer gärna och hälsar på. flirting.gif
Överbölingen
Gratulerar och lycka till!
Krolliljan
Ja så roligt.Grattis! smile.gif
Jag vill se massor av bilder. ( saknar vår stuga)
Biggan_
Grattis tepa! blomma.gif Så kul!
...och bilder tackar vi inte nej till!
Alba
Grattis till stugan och jaaaaaa vi vill se bilder.
Klint
blomma.gif Grattis thepa Vi ÄLSKAR bilder vet du väl?!
tepa
Hej

Nu ska jag visa lite bilder från när vi var och titta första och andra gången. Flera spekulanter hade det varit, men dom backade.
Antagligen för mycket jobb med att fixa till stugan både utfasad och inomhus. För att inte tala om tomten. Där var vildvuxet, ogräset stod en
upp till hakan, och det var en del bråte att röja bort. Tidigare ägarna hade införlivat en ute altan med köket, med omålad utsida
som resultat. Men det behöver ändå bytas ytterpanel och alla brädor runt fönster dörrar och där vid taket. Alla hade backat, men
så kom Tepa och hennes familj.

Jag blev så otroligt glad när jag såg BÄCKEN och Ölandstoken. Det var vid andra besöket. Vid det första blommade inte Ölandstoken
och bäcken var torrlagd. Det var i juli.

Hälsn Tepa

.

Strandtomt, sa jag. Tja, tomten går fram till en liten sommarstugeväg. På andra sidan den vägen är stranden, vilken nog ägs av Samfällda.
Fin bad, alla får bada där.

Fin badstrand, menade jag.
Anma
Jag kan se det framför mig, hur fint det kommer att bli! Jättegrattis!
tepa
Och så kommer vi innomhus. Mycket att göra där också. Nya golv, ut med de tre udda fönstren i köket. Göra något
åt höjdskillnaden i golvet mitt i köket. Där altan blivit införlivad med köket. Och titta på taket sen. Lågt är det, vad
ska man hänga för lampa där??? Och den där balken mitt i...

Men jag har ju händige maken.

Den där borgen i ena sovrummet är en säng.

Hälsn Tepa

Finns alltså el och vatten där. Samt sluten septiktank. Men vattenpumpen och lite rör behöver bytas. Samt
varmvattenberedaren. Behövde, för det är gjort nu.
Huggorm
Underbart ställe!
Aqvakul
wub.gif
tepa
Köpebrevet skrev vi i början av september. Sen for vi på en veckas semester och när vi kom hem skred händige maken till verket.
Vi skojade om att fira Lilla Jul där. Och sova över. Vi alltså skojade, men var tror ni vi firade Lilla Jul?

De tre udda fönstren i köket åkte ut, nygammal köksinrednings anskaffades. Nya golv och tapet o panel på väggarna blev det.
Spisen o den gamla frysboxen åkte ut. Införskaffades nytt och en, håll i er nu, diskmaskin! Fast alla säger att på stugan ska man
diska för hand...

Hälsn Tepa
*Stintan*
Jättemysigt ju!
tepa
Mera renovering på stugan....

Nu hade nog definitivt dom sista spekulanterna backat....

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Det tog dryga två månader, så var stugan klar inomhus. Lite småfix finns ju, men nu har vi sovit där en natt.
Och firat Lilla Jul. Jag har städat, skurat, julpyntat, bäddat, kokat julgröt och annat vi brukar äta första advent.
Nu längtar vi bara till våren, sommaren, då vi kan vara där lite mera. Utefasaden blir det väl att börja på då. Och
fixa planteringar...

Hälsn Tepa

Mera...

Hälsn Tepa

Lite till...

Hälsn Tepa

Vår stora pojke sov i kökssoffan. Men så småningom ska det väl bli en liten övernattningsstuga också.

Så nu har ni fått se bilder! Jag är så nöjd och glad över detta. Oj vad kul det ska bli sen, och mer bilder blir det då!

Hälsn Tepa
Gossen Ruda
Gratulerar, ser fint ut. Men Åland? Ser det ut så där? Jag föreställde mig Åland mer som renspolade klippor. biggrin.gif Inser nu att jag hade fel.
tepa
Nä du, gosse...hä hä. Nog har du fel då!

Hälsn Tepa
Meriona
Det ser jättefint ut Tepa, där förstår jag att ni trivs! tummenupp.gif
Huggorm
Synd att det är boplikt för att äga en fastighet på Åland, jag hade gärna haft en stuga där själv. Men det är väll just boplikten som gör det till vad det är. Jag tror egentligen att vartenda skärgårdssamhälle runt hela Sverige skulle må bra av boplikt
tepa
Hej

Jo, det finns väl någon regel för vem som får köpa fastighet på Åland. Känner inte riktigt till den, inte min man heller
och han är infödd ålänning. Är själv uppvuxen i Åbotrakten. Men det finns grannar till vår stuga som bor i Sverige
på vintrarna. Har inte hunnit träffa dom ännu. Det finns nog många svenskar som har sommarstuga här, men de har
väl rötter eller annan anknytning till Åland.

Hälsn Tepa
Biggan_
Ni har lagt ner mycket jobb och det ser ut att vara hur mysigt som helst! wub.gif
Vacker natur också!
Njut nu av detta, för sedan när våren kommer får ni fullt upp med utejobben!
Du lägger väl in fler bilder då?

Lokan
http://www.komhem.nu/text.con?iPage=38&iLan=1

Här står lite att läsa om Åland, både det ena och det andra... Min morfar var ålänning. smile.gif
tepa
Ja, många fler bilder kommer det att bli. Kul, att så många vill titta och kommentera.

Hälsn Tepa
Klint
Va fint ni gjort och snabbt gick de också!!
Det är jättekul att se,köker blev så mysigt yes.gif
tepa
Hej

Äntligen har jag fått till stånd lite mer bilder att visa er, som jag lovat. Utomhusrenovering, och vad nytt vi fixat med planteringar och marksten. Vi är nog nöjda med sommarens slit! Men mycket återstår.

Hälsn Tepa
*Stintan*
Va snyggt och vilket jobb ni gjort! bravo.gif
Rebecca
Vilken trappa! Och vilket jobb att lägga den sen! Supersnyggt! Förstår att ni är nöjda med sommarens insats. Roligt att följa projektet! tummenupp.gif
Wilmer
tummenupp.gif Jisses vilken fart! Önskar jag hade hälften eller en promille av den energin.
Motti
Åh Tepa smile.gifkänner precis din glädje smiley_small_hug.gif Så där var det för oss 2001 när vi köppte vår stuga med sjötomt helt överlyckliga var vi över att hitta en stuga med sjötomt !Nu för tre år sedan rev vi stugan och byggde nytt hus och flyttade ut från vårt STORA hus på 7 rum och kök ,nu har vi tre rum och vardagsrum kök integrerat vi stortrivs :)du verkar ha en helt underbar omgivning och naturen helt storslagen :)grattis ett bra köp tummenupp.gif gläds med dig.
Sussie F-Flower
Hujjeda mej, vilken tjusig stuga ni har fixat! Ett riktigt slott! smiley_small_hug.gif tummenupp.gif
Vilken fart det är på ER!

Önskar jag kunde få låna din "handy man" en vecka. Fasen, vad jag skulle få mycket gjort på den korta tiden med hans hastighet...

Grattis till er mysiga och underbara stuga! Allt är snyggt!

kompiskram.gif
Klint
Vad ni har grejat (gubben ringde måste gå till vårt projekt skriver mer sen) men tummenupp.gif
Väntar på svar från malarmaster så då tittade jag igen på dina fina bilder!
Så fint och va mycket ni har hunnit med,flera planteringar och jättefina stenläggningar,har ni gjort allt själva? Trappen är ju helt magnifik så kul att få titta hos er! bravo.gif Kommer snart med lite bilder fast vi har fullt upp med själva huset än
tepa
Hej

I helgen var det mera bökande på stugan. Nu var det östra sidan som fick sig en omgång. I gropen med vatten (syns knappt att det är en grop, men den är 1,5 meter djup som djupast) ska det bli en damm, en gjuten! Där finns någon stor sten i gropen, men dom får vara kvar. Allt är först urgrävt, hela den där östra sidan är "nedsänkt", allt ogräs bort! Sen är det påfyllt med kompostjord i blomlandena. Men det ska bli stenar runt landena och mera grus i gångarna, möjligen plattor, men plånboken börjar nog säga ifrån...

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Vi samlar på blå glasgrejer till hyllan i sovrummet på stugan, färgerna var ju blått och vitt. Man hittar lite nu och då loppisfynd. Några flaskor har jag fått av en par bekanta som varit och hälsa på. Dom där hängande värmeljushållarna också. Sen tycker vi om marina motiv, passar ju till stuga. Båten och tavlan med krokar och fisk på, samt bollen med trossnöre runt (hänger nu i taket) fick vi av en stuggranne. Klockan toa-skylten och värmeljusstaken hittade vi i en liten diversebutik. Tavlan med krokar ska nog upp på väggen. (Har inte riktigt bestämt vilken vägg...)

Hälsn Tepa
Huggorm
"Hållplats för rövarna" biggrin.gif

Gården ser riktigt bra ut, det kommer bli hur fint som helst
tepa
Gick en runda med kameran, gräset har vuxit på en par veckor, vi sådde det ju just!

Hälsn Tepa
tepa
På var sída om ingången, vid Tujorna, planterade jag land. Här land nr 1 steg för steg.

Hälsn Tepa
Överbölingen
Verkligen helt sagolikt. Dessutom beundransvärt jobbat.
tepa
Hej

Land nr 2, på andra sidan.

Hälsn Tepa
blomkronan
Vad kul Tepa... grattis till stugan yaay.gif
Det är inte ofta som jag är inne och läser nu förtiden, så jag hitta denna tråd nu, om att du skaffat stuga.
JÄTTE kul att få se alla bilder och allt jobb ni har hunnit med!!! imponerad tummenupp.gif
Kramis / Mari
Klint
Hej Tepa!
Är det nåt med luften,växterna verkar ju lika pigga o snabba som ni yes.gif
tepa
Hej

Mysig helg vi hade på stugan. Här köket och vardagsrummet, bilder tagna med och utan blixt.

Hälsn Tepa
tepa
Lite mera bilder...

Hälsn Tepa
Motti
I "stugan "kan man ju tönta till det lite med inredning lite troll ute glasamling gökur gammla spinrockar gammla vackra tallrikar på väggen ja allt gammalt mysigt som man inte skulle annvända hemma kanske !man kan ta ut svängarna så att säga rolleyes.gif Allt som skulle se förskräckligt ut i hemmet blir charmigt i stugan smiley_small_hug.gif
tepa
Hej

För snart två veckor sedan planterade jag över hundra vårlökar vid stugan. Förra helgen planterade jag lite till. Döm om min förvåning, då jag såg att det redan kommit upp vit Tidlösa. På EN VECKA! Så nog har dom fart på mina växter yes.gif

Hälsn Tepa
Monaxe
Så jättefint ni hunnit få det redan! Det växer så det knakar och ser helt suveränt ut!

Funderar på var detta är någonstans, är det på fasta Åland eller ute i nån av skärgårdskommunerna?

Att det troligen inte är Vårdö ser jag iaf, där har min familj en hel del mark och varje sommar vistas jag flera veckor där.

Man måste ha hembygdsrätt för att få bruka marken, eller för att bygga hus. Man kan få mark genom arv även om man inte bor på Åland men man kan alltså inte bygga eller bruka. Åtminstånde är det så som jag har fattat det! Det är nog en väldigt bra lag, det skyddar från att all attraktiv mark snabb skulle bli uppköpt av turister!
tepa
Monaxe, det är Tengsöda, Saltvik. Visstja, du har väl nånslags anknytning till Åland, brukade fira somrar på Vårdö var det visst...

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon