Inganplingan
Hej!

Jag har kommit över en åkerplätt som jag ska sätta tänderna i i vår. Har aldrig hållt på och odla förut så försöker nu läsa in mig på ämnet och har lite frågor:
Har läst i ett forum här om en diskussion om att lägga ett lager med tex halm över där man sätter i sättpotatisen för att hålla tex fukten. Detta låter intressant och jag har nu läst på mer och förstår hur man går tillväga, men det var också nämnt att man kan lägga svart plast, göra ett hål där man lägger i potstisen och sen bara vika undan plasten för att skörda potatisen. Men hur funkar det exakt? Hur djupt ska potatisarna?

Mitt problem är att åkern bara har använts till beteshage de senaste 30 åren så ogräs kommer ju vara ett stort problem. Några idéer? Tänkte att jag ska odla gröngödslingsväxter där jag inte odlar potatis, palsternackor, solrosor å annat gott.

Oerhört tacksam för svar och hjälp!

Ingan
Preussen
om åkern varit en beteshage i 30 år lär du inte behöva gröngödsla. det är min spontana tanke, grässvålen lär ju gröngödsla så det räcker det första året. om du inte odlar allt kan du alltid se till att hålla ogräsrent på trädan. har du höstplöjt åkern?

täckodling är ett spännande kapitel som jag själv kan så mycket om.
EKLO
Det låter väldigt roligt det hela, att få grabba tag i en plätt jord och börja odla.
Jag har odlat potatis under halm nu i några år, började med det eg. mest för att se om jag på så vis kunde bli kvitt skorven, som jag alltid fått. Och det var rätt taktik, skorven försvann nästan. Jag tror det beror på att halmen håller fukten bra.

Men det är nog bra att gräva lite i backen, åtminstone så mkt att du kan peta ned potatisarna i jorden en liten bit, och sedan massor av halm ovanpå - lägger du potatisen uppe på backen tror jag du kan få problem med risk för torka trots allt.

Plast går säkert lika bra, men det har jag själv inte prövat. Fördelen med halm (eller långt gräs eller tång eller annat som du kan ha i tillräckligt tjocka lager för att inte riskera att potatisen blir grön) är ju att du efter några års täckodling på det sättet kommer att få bra jord under som bildats av din nedbrutna grässvål, och då kan du gräva där och så grönsaker i fin jord!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon