Full version: Lergryta
Margith
Tomten kom med en lergryta till mig i år.
En sån har jag aldrig haft. Jag fick med en kokbok, men den innehåller ju bara recept på flera kilos köttbitar och hela kycklingar angry.gif

Jag skulle vilja prova den med kycklingfiléer, nån som har ett recept?

Eller nåt annat smarrigt som inte kräver minst 1 kg kött?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar inte använda recept alls när jag använder lergryta, bara lägga i blöt först och sedan slänga ner vad man vill ha det kan vara kycklingbitar, korvbitar, köttbitar, grönsaker, bönor mm. kryddor efter vad man gillar + sätta in i kall ugn och sedan runt 200grader och sedan får man ju kolla när det börjar bli klart.
Eva-Helene
Kollade tvärt i en av mina lergryte-kokböcker: 1 timme i 250 grader för styckad kyckling... Så det bör vara samma för filéer.
ingrid fuxwall
Hoppas du testar och sedan delar med dig till oss som har en gammal som står och samlar spindelväv
Åsa, mälardalen zon 2
Fileer blir snabbare klara än styckade bitar med ben, så kolla tidigare än 1 timme.
niggle
Grattis till Römertopf!
Jag har två stycken. En till fisk och en till kött och bröd.
Kokboken som medföljer är 70-talig och trist. Det finns en utmärkt kokbok på ICA-förlagen, som heter laga mat i lergryta. Den har många bra recept. Inte minst blir det goda bröd.

En enkel variant är denna:
Tag en hel kyckling och lägg i grytan som har fått stå i vatten i 15 min. Lägg i färsk svamp, lök, soya och timjan.
Ställ i kall ugn och sätt på 175 grader. Låt stå i ca 1 timme. Tag ut grytan och tag av locket. Salta och peppra, häll i ca 2 dl grädde och ställ tillbaka i ca 15 min, så att allt får stekyta.
Servera med tärnad stekt potatis, som är kryddad med paprikapulver och dill.
Tonåringarna glor lystet över grytan, kan jag lova.

Hälsningar,
Niggle
Felicia M
Så intressant att man kan baka bröd i lergryta, det hade jag ingen aning om, fastän jag har haft en länge. Mest gör jag stek i grytan och det brukar bli bra. Men det går helt säkert lika bra även med mindre bitar kött, inkl. kycklingfiléer.

Niggle, har du något favvorecept på lergrytebröd? Skulle jag gärna ta del av isåfall... yes.gif
malcolm
Jag har haft lergrytor ända sedan 70-talet då de kom ut på marknaden men de har en tendens att spricka efter några år så det är inte samma grytor nu som då. Använder min(a) i stort sett bara till kyckling som blir otroligt saftig och god, brukar pensla kycklingen eller kycklingdelarna i en blandning av kinesisk soja (ca. ½ kaffekopp) och ett par msk. Knorr, Kött & grillkrydda, sedan ställer jag in grytan i kall ugn och vrider upp värmen till 150°C och där får den stå i 1 tim. och 15 minuter. Misslyckas aldrig och skyn reder jag av till en sås. Går bra att göra likadant med mindre delar också men då får man minska lite på tiden.

Jag har aldrig bakat bröd i lergryta men gjort stek några gånger fast de tycker jag blir bättre utan lergryta.
inglis
Jag använde min lergryta det var nog på 80-talet. Jag gjorde väldigt ofta ett matbröd som var jättebra.Tyvärr kom receptet bort.Skulle gärna vilja ha det igen.Det fanns i en tunn liten bok det kanske var från ICA.
Inga från Närke
Här har du lite länkar till gamla trådar på Odlas forum ang. lergryterecept m.m.:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...=lergryterecept

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...=lergryterecept

niggle
CITAT (Felicia M @ 26-12-2010, 12:17) *
Så intressant att man kan baka bröd i lergryta, det hade jag ingen aning om, fastän jag har haft en länge. Mest gör jag stek i grytan och det brukar bli bra. Men det går helt säkert lika bra även med mindre bitar kött, inkl. kycklingfiléer.

Niggle, har du något favvorecept på lergrytebröd? Skulle jag gärna ta del av isåfall... yes.gif

Ja, jag har ett riktigt bra recept:
50 g jäst
2 msk olja
5 dl filmjölk, yoghurt, gräddfil eller kvarg
1 msk mörk sirap (inte mer)
1 tsk salt (gärna lite till)
5 dl grovt rågmjöl
8 dl lantbrödsmjöl

Smula jästen i en bunke. Värm olja och fil till fingervarm och lös jästen i det.
Tillsätt sirap, salt och rågmjöl. Arbeta ihop och täck över. Låt jäsa i ca 1 timme.
Lägg lergrytan i vatten.
Arbeta i lantbrödsmjöl till en fast deg. Forma till en limpa som läggs i grytan. Grytan ska vara väl insmord med olja, eller flytande smör (som jag föredrar).Lägg på locket och jäs i en timme.
Ställ grytan i nedre delen av ugnen och sätt på värmen på 175 grader. Grädda i två timmar.
Vira in brödet i en ren handduk och låt det svalna.
Jag brukar lägga till 2 dl solrosfrön i degen, vilket gör brödet aptitligare.
Supergott bröd. Till och med tonåringarna, som brukar tigga om Skogaholmslimpa, godkänner detta bröd.
Lycka till!

Köp gärna ICAförlagets utmärkta bok: Laga mat i lergryta

hälsningar,
niggle
theseraphim
CITAT (Margith @ 25-12-2010, 13:45) *
Tomten kom med en lergryta till mig i år.
En sån har jag aldrig haft. Jag fick med en kokbok, men den innehåller ju bara recept på flera kilos köttbitar och hela kycklingar angry.gif

Jag skulle vilja prova den med kycklingfiléer, nån som har ett recept?

Eller nåt annat smarrigt som inte kräver minst 1 kg kött?

Tja

Smäck i några kycklingfiléer, krydda med salt,peppar och kanske lite timjan o rosmarin(det finns ju färdiga kryddmixar tex Provencale och Medelhavsmix som går bra), släng i ett par vitlöksklyftor, Häll på någon decilitare med vin plus några matskedar honung för att få en sötma att bryta vinet och kryddorna med. När kycklingen sedan är klar så kan du hälla i lite matlagningsyougurth i grytan för att få en krämig sås under filéerna. Servera tex hasselbackspotatis och wokade grönsaker till....MMMmmmmmm!

Drick gärna ett italienskt rött vin till tex en Valpiociella Ripasso
Felicia M
Stort tack Niggle, det skall jag verkligen pröva!
Margith
OK, nu har jag provat lite.
1:a gången blev det ett gäng kycklingfiléer, tillsammans med potatis och lök och vad det nu var jag hittade i kylen.
Kycklingen behövde 1 tim och 15 min för att bli klar. Jag trodde att filéerna skulle bli klara betydligt fortare. Så rotfrukterna var nerkokade till nåt som mest såg ut som soppa. Ingen hit!

2:a gången slängde jag ner ett gäng benfria kotletter. 1 timme så var de klara. Potatisen lagade jag till på spisen. Min lergryta är så stor att jag inte får in en form till samtidigt i ugnen. Kotletterna var helt OK, men hade jag lagt dem i stekpannan i stället, hade de varit klara på 15 min.

Jag är alltså långt ifrån övertygad om storheten i den här grytan.
En dj-dra plats tar den också angry.gif

Jag ska prova en hel kyckling också. Tyvärr är resten av familjen inte så glada åt ben i maten, så det har inte blivit av ännu.
LinaLj
Jag älskar mina lergrytor, har en stor och en liten. Ett av mina absoluta favoritrecept är kyckling med citron och oliver.

4 kycklingfiléer
2 vitlöksklyftor
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1/2 hönsbuljongtärning
1 tsk rosmarin
rivet skal och pressad saft av 1/2 citron
1 dl svarta oliver
1/2 dl grovhackad persilja

Rör ihop matlagningsgrädde, hönsbuljong, citronsaft och skal och häll i en blötlagd lergryta. Lägg ner kyckling, vitlök, salt, peppar och rosmarin och sätt in i en kall ugn som ställs på 200 grader. Låt stå i ca en halvtimme (beror lite på ugn och storleken på grytan) och lägg sedan i oliverna och sätt in i ca 5 min till. Ta ut och strö över persilja.

Förutom att den smakar riktigt gott så doftar det citron i hela huset när man öppnar locket.
Överbölingen
Måste först få klara ut att kyckling i gemen inte är gemen hos mig. Den är alldeles för gemen. I 99 % av serverade kyckligolyckor är köttet (om det nu är kött?) torrt och trådigt. Tugga, tugga enligt mina upplevelser av kyckling. Den fastnar mer i tänderna än överkokt kalvkött. Föredrar helt klart billig falukorv som bränns i stekpannan för att det är för mycket konsistensgivare, potatismjöl och potatismospulver i den.

MEN! Ibland dyker det upp en stålande kyckling. Saftig kortstrådig och välsmakande. Har hänt med Flygande Jacob någon gång. Med kycklinglår, grillade, ett par gånger. Spettgrillade i skogen likaledes. Men oftast *** i lergryta.

Annars är bröd bäst i terracottakastrullen.

Vi har två R. grytor. Men än är det bara frugan som vågat använda dem from the 70th. Jag älskar stekpannor, järngrytor och traktörpannor. Och såskastrull i koppar.

Skall nog överväga om jag skulle ta mig före att göra en älggryta i lerpannan.
herkules
CITAT (Överbölingen @ 13-01-2011, 18:57) *
Måste först få klara ut att kyckling i gemen inte är gemen hos mig. Den är alldeles för gemen. I 99 % av serverade kyckligolyckor är köttet (om det nu är kött?) torrt och trådigt. Tugga, tugga enligt mina upplevelser av kyckling. Den fastnar mer i tänderna än överkokt kalvkött. Föredrar helt klart billig falukorv som bränns i stekpannan för att det är för mycket konsistensgivare, potatismjöl och potatismospulver i den.

MEN! Ibland dyker det upp en stålande kyckling. Saftig kortstrådig och välsmakande. Har hänt med Flygande Jacob någon gång. Med kycklinglår, grillade, ett par gånger. Spettgrillade i skogen likaledes. Men oftast *** i lergryta.

Vi har två R. grytor. Men än är det bara frugan som vågat använda dem from the 70th. Jag älskar stekpannor, järngrytor och traktörpannor. Och såskastrull i koppar.

många "dödar" ju köttet en gång till och då blir det trist att äta.
med lite finare älgkött så tror jag du gör världens godaste sjömansbiff i lergrytan.
jag använder min lergryta ofta, sist gjorde jag BACALAO i den tummenupp.gif
smuleborg
CITAT (Överbölingen @ 13-01-2011, 18:57) *

Håller inte med, och håller med. Köp en hel krav-märkt (eller Bjäre-kyckling), fyll den och krydda. Hyvla lite smör (eller droppa olivolja) över. Tillred långsamt på rätt låg värme i ugnen. Ös ofta. Öka värmen mot slutet. Det kan bli hur gott som helst.

Dilemmat är att filén är färdig före låren. Man får ha fingertoppskänsla. Låren är absolut godast tycker jag.
Motti
Jag har också en lergryta kom bara ihåg att den alltid ska ställas in i kall ugn;)Jag bryner större köttbitar lite innan jag läger i dom men i stort set kan man lägga i allt i på en gång kött potatis grönsaker ja lite av "Man tager vad man haver"och det blir alltid helt underbara smaker i den grytan,vill man ha lite mer sky så häller man i lite bulljong i smile.gif
Platinum
Du kan i stort sett ta vilket grytrecept som helst och lägga i ingredienserna från listan i lergrytan, det som kan skilja är tillagningstiden för du ställer ju in blötlagd lergryta med innehåll i kall ugn. Sen brukar jag bryna i vart fall rött kött i stekpanna före för stekytans skull.

Sen har jag hört sägas att man skall ha olika lergrytor för olika köttvaror, men jag har använt vår inkörda (har en oanvänd också) både till nötkött, fläskkött och fågel utan problem.
malcolm
CITAT (Platinum @ 04-02-2011, 21:36) *
Sen har jag hört sägas att man skall ha olika lergrytor för olika köttvaror, men jag har använt vår inkörda (har en oanvänd också) både till nötkött, fläskkött och fågel utan problem.

Man behöver inte ha olika grytor för olika slags kött men däremot är det bra att ha en speciell för fisk och det finns långsmala som är anpassade för ändamålet också.
Åsa, mälardalen zon 2
Just lergrytor kan vara bra att ha skilda för åtminstone kött och fisk eftersom leran kan ta upp smak med tanke på att den ju inte är glaserad, så har man använt lergrytan till fisk kan den efterföljande kötträtten få lite fisksmak. Men man behöver inte ha olika till olika sorters kött.
Glada.Rosen
Jag köpte en av dom där Grytorna som Tupperware säjer som är i plast, som tål -20 och +220grader du kan alltså göra en gryta frysta in och sedan in i ugnen igen när du ska värma upp den wink.gif

iaf så använder jag den på samma sätt som lergrytan förutom att jag slipper vattna upp den och ha mig, och alla stekar,grytor och kycklingar jag gjort i den blir lika god som i lergryta och lika saftiga, ett tips bara
dom är ju iof dyra men oj vad man tjänar in i tid på den och du har ju livstidsgaranti på alla tupperwares produkter biggrin.gif
Verona Grönjord
Hej!

Lergrytan är ju alldeles underbar!
Absolut bästa att använda till tex grytor av olika slag. Mest använder jag den kanske till Gulasch, men också till Plommonspäckad fläskkarré mm. Men alla recept eller grytor i lergryta blir ju oerhört saftiga och bra!
En enorm fördel vid långkok är ju att "passningen" blir så himla enkel - i stort sett obefintlig.
Jag mixar ihop i grytan det som behövs (efter blötläggning såklart), sen in i ugnen 175 grader i två timmar. Utejobb i trädgården. Gräva eller fix med ved. Sen in och äta! Nylagat. Inget skrapande i botten av pannan eller koka torrt. Inget bök och stök. Bara ner med allt som ska va, en gång för alla. Och sedan två timmars fri tid!
Jag tycker verkligen att den är Toppen!!!

Hälsar Verona

[attachment=65755:Gulasch_dla.nu.jpg]
niggle
CITAT (Verona Grönjord @ 26-10-2011, 14:39) *
Hej!

Lergrytan är ju alldeles underbar!
Absolut bästa att använda till tex grytor av olika slag. Mest använder jag den kanske till Gulasch, men också till Plommonspäckad fläskkarré mm. Men alla recept eller grytor i lergryta blir ju oerhört saftiga och bra!
En enorm fördel vid långkok är ju att "passningen" blir så himla enkel - i stort sett obefintlig.
Jag mixar ihop i grytan det som behövs (efter blötläggning såklart), sen in i ugnen 175 grader i två timmar. Utejobb i trädgården. Gräva eller fix med ved. Sen in och äta! Nylagat. Inget skrapande i botten av pannan eller koka torrt. Inget bök och stök. Bara ner med allt som ska va, en gång för alla. Och sedan två timmars fri tid!
Jag tycker verkligen att den är Toppen!!!

Hälsar Verona

[attachment=65755:Gulasch_dla.nu.jpg]

Hallå där!
Jag älskar också mina lergrytor. Dottern kom hem från Ungern med gulaschkryddor.
Kan du dela med dig av ditt recept?
Verona Grönjord
Jaa så var det det där med Recept!
Jag är en sån där "skjuter lite från höften"....
Men på ett ungefär har jag i följande:
1 kg grytbitar (nöt ELLER gris, vilket som. Jag tycker det blir jättebra med gris)
Mycket lök i stora klyftor. Blanda gul och röd om du gillar det.
Lite smör
Ganska mycket paprikapulver (minst 2 rågade matskedar)
Vitlök (så mycket man gillar)
1 burk krossade tomater
2 - 3 tsk salt
Färsk Mejram (eller torkad, eller vad man har...)
Vanlig kummin 1 - 2 matskedar
Gärna Ajvar Relisch (kryddig paprikaröra som finns att köpa på vissa vanliga mataffärer eller "Orientlivs"

Inte nå mycket krångligare än så.....blir alldeles Ljuvligt!

Hälsar Verona
niggle
CITAT (Verona Grönjord @ 27-10-2011, 14:25) *
Jaa så var det det där med Recept!
Jag är en sån där "skjuter lite från höften"....
Men på ett ungefär har jag i följande:
1 kg grytbitar (nöt ELLER gris, vilket som. Jag tycker det blir jättebra med gris)
Mycket lök i stora klyftor. Blanda gul och röd om du gillar det.
Lite smör
Ganska mycket paprikapulver (minst 2 rågade matskedar)
Vitlök (så mycket man gillar)
1 burk krossade tomater
2 - 3 tsk salt
Färsk Mejram (eller torkad, eller vad man har...)
Vanlig kummin 1 - 2 matskedar
Gärna Ajvar Relisch (kryddig paprikaröra som finns att köpa på vissa vanliga mataffärer eller "Orientlivs"

Inte nå mycket krångligare än så.....blir alldeles Ljuvligt!

Hälsar Verona

Tackar!
Hur lång tid?
Verona Grönjord
Ok! :-)
Glömde att skriva det igen...eftersom jag skrev det som standard i min ovation till Lergrytan!!
Jag kör alltid 175 grader i två timmar. Funkar till det mesta! / Verona
niggle
CITAT (Verona Grönjord @ 27-10-2011, 19:01) *
Ok! :-)
Glömde att skriva det igen...eftersom jag skrev det som standard i min ovation till Lergrytan!!
Jag kör alltid 175 grader i två timmar. Funkar till det mesta! / Verona

Tack för detta! Det blev vår söndagsmiddag. T.o.m. tonåringarna klappade i händerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon