Full version: Årets sista sådder
Lilla hjärtat
Hej!

Hoppas julen har varit och är riktigt härlig och god! Jag har börjat odla så smått och drömmer mig framåt till våren. Det kliar så pass i fingrarna att jag nog kanske måste beställa några fröer i dag. Eller i alla fall bläddra i frökatalogerna. I går sådde jag sallat, rucola, spenat, mizuna, basilika och oregano. Hoppas att jag ska få en liten skörd inomhus.

Det här är drömmen just nu

Årets sista sådder?

God fortsättning!
//Linda
Lilla hjärtat
I morse hade de första groddarna från Mizunafröerna tittat upp. Och det har hänt massor under dagen. De fem första små groddarna har blivit till en hel liten skog med små groddar som sträcker ut sina små blad smile.gif

Groddarna

God kväll!
//Linda
fuchsian
Oja, visst kliar det i fingarna så mycket att har börjat ta in en del som ska sås och sedan har jag andra, halvfärdiga ideer på gång. ..... tummenupp.gif
Det är roligt att man är nu på denna sidan av en del av helgerna och kan börja planera till våren. .Fuchsian..
Lilla hjärtat
smile.gif
malarmaster
vet inte om det kan räknas som årets sista sådd eller årets första när man planterar på nyårsafton? i alla fall så är 20 sorter planterade o placerade på varmbänk i 2 veckor o sen ut i snön.tomaterna får vänta 1 månad till o resten blir i mars/aprilskiftet beroende på yttertemp.har skurit ner på sorter i år blir bara ca 100 perenner,14 tomater,10 ettåringar men nog är det roligt att man kan börja så smått. Gott nytt år Ulf
Lilla hjärtat
Det har gått en vecka sedan jag sådde. Är imponerad över växtkraften. Ska bli väldigt spännande att se hur det ser ut om ytterligare en vecka.

En vecka sedan sådd

Gott nytt år!
//Linda
Lilla hjärtat
Nu är det två veckor sedan sådd. Nu har allting hittat upp ur jorden. Kungsmyntan tittade upp så sent som i går. Mizunakålen och spenaten är helt klart snabbast.

Mizuna på G

Trevlig helg!
//Linda
Lilla hjärtat
Hej!

Här kommer en liten rapport från det inomhusliga grönsakslandet. Det går finfint med sådderna. Kryddörterna tar lite längre tid på sig, men nu är det hög tid att gallra bland mizuna, spenat och sallat. Blir riktigt glad när jag ser hur det spirar!

Det lilla "grönsakslandet"

Trevlig kväll!
//Linda
Lilla hjärtat
Hej!

Här kommer en uppdatering från inomhuslandet. Det sallaten börjar äntligen se ut som sallat smile.gif

Sallat

Solsken
//Linda
Överbölingen
Jag har inte sått något inne än. Än så är det lååångt till vår. Och att hantera groddar till växthuset börjar kunna användas är ca 3 månader.
Men sätter ut laddning två under snön i morgon. Ids inte med kylskåpsstratifiering. Det är inte större än att det går åt till maten.
Om ett par veckor börjar innesådderna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon