PMK
Tjena!

http://howigrowchili.blogspot.com/

Nu även på svenska! Välj till höger bland flaggorna!

Har nu sökt fram så mycket info jag kan i ämnet chiliodling, men har sen första början saknat en fullständig guide i hur man gör, med bilder osv, från början till slut.

Därför har jag nu skapat min första blogg, någonsin! smile.gif Här kommer ni få se sorterna:
  • Habanero, man måste ju ha en superhet! KAN komma video på när jag äter en egenodlad, i bloggen! wink.gif
  • Big Jim, verkar vara en av de största (den allra största?) och intressant bara därför!
  • Cayenne, en klassiker, tänker försöka göra pulver på den, och även visa det i bloggen!
  • Hungerian hot wax, verkar god och användbar!
  • Ukranian sweet, en ''vanlig'' paprika, dvs bellpepper på engelska.
Utöver detta kommer ett örtland att anläggas, vitlök är redan planterad, körsbärstomater skall odlas osv osv. Tanken är att visa att ALLA kan odla något eget gott, jag har själv absolut inte tillgång till något odlings land eller liknande, utan tänker odla nästan allt i krukor!

Kan garantera en frekvent uppdatering av bloggen, nya saker titt som tätt! smile.gif Allt från videos, till andras odlingsprojekt, testätande av heta chilisorter osv!

Så välkommen in, har precis gjort första uppdateringen! Ett tips är att lägga adressen under ''bokmärken'' i webbläsaren, så ni kan titta in då och då för att se nya uppdateringar! smile.gif

http://howigrowchili.blogspot.com/

Mvh Niklas! smile.gif
blomkronan
Vad kul du fick ihop en blogg biggrin.gif Den kommer jag följa.
PMK
Kul!! smile.gif

Nu finns det även på svenska, bara att trycka på svenska flaggan till höger, och så översätts den med Google-translate. Det blir inte 100 rätt, men ni förstår! smile.gif Ifall man inte gillar engelska!
PMK
Vill bara säga att en mycket snäll medlem har gett mig anledning till en väldigt rolig uppdatering idag på bloggen! smile.gif http://howigrowchili.blogspot.com/

Om du vill ge dig till känna så gör det, tills dess skriver jag inte vem, men det är superhärligt att folk här är så uppmuntrande och givmilda på alla vis, verkligen skitkul! smile.gif

Nu börjar det dra ihop sig mot sådd snart! Gonatt!!
sqrulan
Tror mej veta vem du talar om. rolleyes.gif
Hos mej blev Black Pearl inte som den skulle enligt en av forumisterna här så jag kanske fick Pretty Purple istället! giggle.gif

Nåja det spelar ingen roll för jag har dom mest för skönhetens skull, därför blir det nu frön av Fich Pepper och Purple Tiger, sååå snygga verkar dom.
PMK
Har också sått Fish och Purple Tiger nu! smile.gif

Nu är fröna i jord, stor update på bloggen uppe nuuuu!
Zzzleepy
Hej Nicklas trevlig blogg du har den ska jag följa. Vad är det för trälåda su har på golvet på bilderna? Kan du beskriva lite mer vad det är och hur den funkar?
Jag har själv planterat 72 små bebisar hemma men jag är helt ny på det här så jag behöver lite hjälp och tipps. Har skrivit lite i 2011 års chilitråd på köksträdgårds delen på det här forumet.

Största problemet just nu är att jorden blir snustorr på väldigt kort tid och jag reser i jobbet så jag kan inte vattna varje dag och min sambo är inte så sugen på att stå och spraya dom en halvtimme varje dag. smile.gif Vattna jag med kanna så rinner det bara rakt igenom. Såg att du hade lite plastfolie på dina. Är det för att bevara fukten eller?

Hursomhelst lycka till

MVH
Chrille
PMK
Får först påminna dig om att du pratar med en som själv är nybörjare, odlar Chili för absolut första gången jag också! smile.gif

''Lådan'' är ett akvarium serru, jag har bara täckt sidorna med mjölkpapp för att reflektera in ljus, och samtidigt skyddar det mot att lysa upp hela mitt rum dagarna i ända, kan bli lite störande! wink.gif I akvariet i sin tur har jag ett miniväxthus, för att bevara fukten inuti.

Jajjamän, har plastfolie för att bevara fukten och det verkar ha funkat superbra! Sett kondens över hela ''flmen'' och bara behövt vattna dem en gång. Sen beror det väl mycket på vilken jord man har och så, jag har även blandat i Perlit för att få jorden luftigare och samtidigt behålla mer fukt!

Men jag har testat, det är en oerhörd skillnad på att ha den under plastfilmen eller liknande, mot att ha dem utanför. Då torkar dem ut mycket snabbare! Så prova det, och skriv om det är nått mer du undrar! smile.gif

Nu har det GROTT lite här och var, checka in nya bilderna på bloggen! Mvh Niklas!
Zzzleepy
Tack för svar PKM

Läste i annat svar att det inte var super bra med folie så jag avvaktar lite med det, det som har grott har det stått i drivhus eller? Mina har inte tittat upp än och det är en vecka sen jag satte dom. Men jag tror att det är lite längre gro tid än snittet på mina. det är nämligen bara dom starkaste sorterna jag har, fick fröna så jag kunde inte själv bestämma vilka sorter jag skulle ha. Fast jag har köpt lite svagare sorter nu men dom kommer inte i jorden förren idag.

Fan, det är rätt roligt med chili. smile.gif
Lycka till med dina, vi får byta recept sen i augusti. smile.gif

MVH
Chrille
PMK
Dem som har grott bäst har stått under folie! smile.gif

Men som sagt, bara en stark har grott, Hot Paper Lantern, resten är inte så heta, så det är nog precis som du säger! smile.gif

Tack dsm, får hålla mig uppdaterad på hur dina går! wink.gif Kan ju byta frön sen också om inte annat! Ha de gött / Niklas!
gardengeek
Jag har också haft plastfolie över mina krukor :-) Har fungerat bra.

Sen efter att fröna har grott så har jag tagit bort foliet. Kan tillägga att jag också är nybörjare på det här med chili :-)

Och att detta är mitt första inlägg här på odla, yey! (Hoppas jag gjort rätt)
PMK
Du gjorde helt rätt å välkommen hit! wink.gif

Ja nu har folien åkt bort över alla krukor, funderar på å kanske lägga över dem lite långsammare men.. kan lika gärna vattna dem ist!

Har dock stött på problem.. blink.gif Några som ska vara av samma sort ser fullkomligt olika ut!
gardengeek
Tack Nicklas biggrin.gif

Jaså, där ser man, kanske inte varit sortäkta frön? ohmy.gif

Du får visa bilder sen! Men antar att bilder kommer upp så din blogg ;-)

PMK
Jag bombar på med bilder i bloggen titt som tätt ja! smile.gif Imon kanske det kommer lite fler bilder på det som grott, kommer ständigt upp nya!

Antar att de e du som e Bell då med tanke på bilden? wink.gif
Anja Danmark
CITAT (Zzzleepy @ 15-01-2011, 17:24) *
Tack för svar PKM

Läste i annat svar att det inte var super bra med folie så jag avvaktar lite med det, det som har grott har det stått i drivhus eller? Mina har inte tittat upp än och det är en vecka sen jag satte dom. Men jag tror att det är lite längre gro tid än snittet på mina. det är nämligen bara dom starkaste sorterna jag har, fick fröna så jag kunde inte själv bestämma vilka sorter jag skulle ha. Fast jag har köpt lite svagare sorter nu men dom kommer inte i jorden förren idag.

Fan, det är rätt roligt med chili. smile.gif
Lycka till med dina, vi får byta recept sen i augusti. smile.gif

MVH
Chrille

Det er altid en god idé at dække med folie, til planterne er kommet op - ellers er det svært at undgå, at jordoverfladen tørrer ud...

Men det er også en god idé at fjerne den igen, så snart planterne er fremme...

mvh
Anja
blomkronan
CITAT (Anja Danmark @ 18-01-2011, 07:07) *
Det er altid en god idé at dække med folie, til planterne er kommet op - ellers er det svært at undgå, at jordoverfladen tørrer ud...

Men det er også en god idé at fjerne den igen, så snart planterne er fremme...

mvh
Anja

Ja det är bra att lägga någon typ av plast över, det är bara det att folie kan "kväva" om det ligger för tätt. Eftersom chilin kommer upp så snabbt, varför jag avrådde Zzzleepy att använda folie var för h*n var borta flera dagar och om det hinner komma upp då h*n var borta är det bättre att använda en plastpåse som "står" upp.
PMK
Ja jag hade väl ''turen'' antar jag att plastfolie inte fäste på mina krukor! smile.gif Det är ju så med denna produkt, att vissa material klibbar den fast vid diiirekt, och vissa bara glider den av, och mina krukor var av det senare. Så dem låg rätt luftigt på kan man säga! Först var jag tokarg för detta men det var nog bara tur! smile.gif
elinh
wow, 1000 läsare. Förstår det med den fina sidan :-) Är det unika läsare?
PMK
Nej unika kan jag inte tänka mig! Så ingående känner jag inte till Bloggers läsarstatistik dock, men 1000 unika på 22 dagar är lite väl, haha! smile.gif

Endel från USA, Australien osv dock.. lite kul! smile.gif
elinh
CITAT (PMK @ 18-01-2011, 21:52) *
Nej unika kan jag inte tänka mig! Så ingående känner jag inte till Bloggers läsarstatistik dock, men 1000 unika på 22 dagar är lite väl, haha! smile.gif

Endel från USA, Australien osv dock.. lite kul! smile.gif

Ok, "1000 besök" alltså, inte illa pinkat det heller ;-)
Prova Google Analytics? http://www.google.com/analytics/
PMK
EDIT: Istället för det så ändrade jag till det jag menade, dvs views! wink.gif Redigerat alla inlägg nu så det står inte läsare utan views, så de så!
Zzzleepy
@Blommkronan

Haha, nu klarnade det med folien och plast påsen smile.gif
Ska lägga över lite folie nu när jag är hemma så får min sambo kolla lite på dom när jag är borta.

Ha det gött
Chrille
blomkronan
CITAT (Zzzleepy @ 21-01-2011, 07:04) *
@Blommkronan

Haha, nu klarnade det med folien och plast påsen smile.gif
Ska lägga över lite folie nu när jag är hemma så får min sambo kolla lite på dom när jag är borta.

Ha det gött
Chrille

Ja det är inte lätt att bli förstådd ibland... rolleyes.gif man tolkar text olika, jag kanske var lite otydlig sist blush.gif
Men vad bra att det klarna. Men se till att folien bara inte ligger "slickad" över det behöver ju inte vara "snyggt".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon