Eva i Skåne
27-12-2010, 14:09
Igår kväll såg jag en dokumentär som hette Kapten Nemos barn. Om ni inte såg den så kommer det repriser.
Så sent som på 40-talet drabbades fler familjer på bara en liten förlossningsklinik av barn som blev förväxlade. Några mammor upptäckte det direkt och rättade till det, men två familjer åkte alltså hem med fel barn och inte förrän flera år senare började man utreda. När barnen var sju år skulle dom bytas tillbaka. Ena familjen ville, den andra inte. Familjen som inte ville tvingades förstås att lämna "sin" pojke, men valde att låta sin biologiska son stanna hos familjen där han levt sina småbarnår.
En av pojkarna och en av mödrarna lever och fick berätta i programmet.
Efter detta kom bestämmelserna att barnen skulle märkas, tidigare fanns bara en "lapp" i barnsängarna med mammans namn.
Detta utspelade sig alltså på en liten ort. Jag undrar hur det var på andra ställen. Hur många barn har växt upp i fel familjer utan att någon anat?
andersen
27-12-2010, 16:39
Varje fika paus på jobbet så pratades det om dom barnen, och ingen hadde svar på hur man skulle ha gjort, en enorm svår situation, jag tycker att dom skulle ha låtit det varit som det var, dvs fel barn i fel familj, men det var nog inte lätt det heller.
Meriona
27-12-2010, 16:55
Jag ska försöka se reprisen den 30:e, för igår hade jag annat för mig. Men det är nog en dokumentär man inte bör missa, känns det som.
malcolm
27-12-2010, 17:06
CITAT (andersen @ 27-12-2010, 16:39)

Varje fika paus på jobbet så pratades det om dom barnen, och ingen hadde svar på hur man skulle ha gjort, en enorm svår situation, jag tycker att dom skulle ha låtit det varit som det var, dvs fel barn i fel familj, men det var nog inte lätt det heller.
Jag håller absolut med om det gått så lång tid.
Finns fö. att se här:
http://svtplay.se/v/2271033/dokumentarfilm/kapten_nemos_barn
Aqvakul
27-12-2010, 17:09
Jo, det var ett fängslande program, där föräldrarna verkligen utsattes i ett närmast hopplöst dilemma. Minns att historien figurerar i P-O Enquists roman "Kapten Nemos bibliotek". Enquist var kusin till en av pojkarna...
malcolm
27-12-2010, 18:15
Nu när jag sett programmet har jag i viss mån ändrat ståndpunkt, tänk att i vuxen ålder kanske få veta vilka som egentligen var ens biologiska föräldrar och vilka funderingar som kunde ha uppstått då. Varför ville de inte ha mig? etc. Tyckte Allan Svensson var tuff som valde att inte flytta tillbaka den andra killen som egentligen var hans son och istället lät dem växa upp som bröder hos samma familj. Nu verkade det som om båda grabbarna fick en bra uppväxt men anta att den familjen hade haft sociala problem av något slag, alkoholism eller liknande. hur hade det hela blivit då?
Meriona
30-12-2010, 14:34
16.35 i tvåan nu idag så går det i repris, jag ska se!
16,35 i tvåan. Tack. Jag ska också se.
Hälsn Tepa
Meriona
30-12-2010, 18:07
Jag är alldeles tom. Så många förväxlingar bara på just den sjukstugan. Hur många i Sverige är inte den de tror att de är?
Usch så jobbigt för alla inblandade.
Eva i Skåne
30-12-2010, 18:13
Precis så tänkte och kände jag också Meriona, när jag sett programmet.
Solstorm
01-01-2011, 16:55
Tänk de gånger som män har förnekat faderskap och man har tittat på blodgrupp för att kunna utesluta någon som fader. Tänk om blodgruppen visat att den utpekade mannen inte är far till barnet men att han i verkligheten är det. Modern kanske felaktigt blivit utpekad som att ha varit med en annan man. Herrejösses sådana tragedier detta kan ha ställt till med. Man undrar ju vad barnsköterskorna haft i skallen. IQ superminus, absolut, då de de också förnekat möjligheten att de ska kunna ha gjort fel trots att de gjort fel så många gånger.
malcolm
02-01-2011, 13:33
Numera lär det inte ske några förväxlingar då både mamman och barnet får ett plastarmband med märkning direkt efter födelsen men skulle det ändå misstänkas förväxlingar finns ju DNA-profil att ta till.
Meriona
02-01-2011, 17:44
I vissa fall hade det varit bra med ett plastband på pappan också.
malcolm
02-01-2011, 17:47
Var skall det i så fall fästas?
Meriona
02-01-2011, 17:51

Stortån kanske?
malcolm
02-01-2011, 18:02
Ja den har ju samma storlek hela tiden såvida man inte lider av gikt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.