Full version: Kompostte
TobbeMdal
Har hört talas om att man kan göra kompostte för att gödselvattna sina grönsaker mm. Är det någon här inne som vet hur man går till väga?

MVH//Tobbe
EKLO
Att göra gödselvatten av just kompost verkar kanske i mina öron inte vara det mest näringsrika man kan hitta på. Men för att göra gödselvatten tar man alltså något ganska näringsrikt - för egene del brukar jag ta nässlor - bankar lite på stjälkarna så att det är lättare att fukta hela växten, lägger dem sedan i en bit gjuteväv eller liknande, snörar åt, lägger "säcken" i en tunna, fyller på med vatten och låter det stå och dra. Man kan eg. använda vad som helst, gröna växter, tång, kompost, gödsel... Låt stå i minst en vecka. Sedan späder man denna blandning tills färgen är som te, därav uttrycket, och vattnar med detta på sina odlingar, som mår prima av det!
Preussen
som tidigare skrivet är kompost inte det mest näringsrika. ta och lös upp pelleterad hönsgödsel i vatten eller annan gödsel. funkar finfint.

tackar EKLO för receptet på nässelvatten santa.gif
officinalis
Beror förstås på vad det är för kompost också. Misstänker att mina maskkomposter är väldigt näringsrika. Men kanske inte så kväverika som nygjort nässel- eller hönsgödselvatten kanske?
Ezereht
Jag tror att just kompost-te inehåller ämnen som dessutom är växtvårdande alltså som parasit-avskräckande.

Läste om någon park i USA som använde kompost te istället för gifter mot parasiter/svamp etc. Minns inte exakt.. men man kanske kan googla om man är intresserad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon