TobbeMdal
27-12-2010, 16:46
Har hört talas om att man kan göra kompostte för att gödselvattna sina grönsaker mm. Är det någon här inne som vet hur man går till väga?
MVH//Tobbe
Att göra gödselvatten av just kompost verkar kanske i mina öron inte vara det mest näringsrika man kan hitta på. Men för att göra gödselvatten tar man alltså något ganska näringsrikt - för egene del brukar jag ta nässlor - bankar lite på stjälkarna så att det är lättare att fukta hela växten, lägger dem sedan i en bit gjuteväv eller liknande, snörar åt, lägger "säcken" i en tunna, fyller på med vatten och låter det stå och dra. Man kan eg. använda vad som helst, gröna växter, tång, kompost, gödsel... Låt stå i minst en vecka. Sedan späder man denna blandning tills färgen är som te, därav uttrycket, och vattnar med detta på sina odlingar, som mår prima av det!
Preussen
27-12-2010, 19:23
som tidigare skrivet är kompost inte det mest näringsrika. ta och lös upp pelleterad hönsgödsel i vatten eller annan gödsel. funkar finfint.
tackar EKLO för receptet på nässelvatten
officinalis
27-12-2010, 22:02
Beror förstås på vad det är för kompost också. Misstänker att mina maskkomposter är väldigt näringsrika. Men kanske inte så kväverika som nygjort nässel- eller hönsgödselvatten kanske?
Ezereht
03-01-2011, 14:09
Jag tror att just kompost-te inehåller ämnen som dessutom är växtvårdande alltså som parasit-avskräckande.
Läste om någon park i USA som använde kompost te istället för gifter mot parasiter/svamp etc. Minns inte exakt.. men man kanske kan googla om man är intresserad.