Full version: Jordsgubbsfrön
Tjaa
Hej, har ett gäng frön sparade sen i somras från ett par ruttna jordgubbar, la de nyligen på en bit fuktigt dasspapper som har legat 2 veckor i en liten plastlåda med lock på och ett dussin frön har börjat växa, plantorna är ~2cm höga.

Måste dasspappret avlägnas innan plantorna planteras i jord eller kan det flyttas med till en "jordig" behållare?
Kan det funka med en 2L plastlåda med 3-4cm jord i botten och plast över för att förhindra uttorkning?

Mvh Tjaa
EKLO
Jag tror att du måste ha extrabelysning om du ska klara dem så här års, det kan nog bli lite knivigt ändå eftersom inomhusvärmen är hög och torr nu, men testa såklart. Lysrörslampa (eller om det inte är så många kanske du kan pallra upp dem under en befintlig lysrörslampa i köket? C.a 10 cm mellan plantorna och lysröret, fukta ofta!)

Om pappret vet jag inte - Kan du kanske klippa till pappret runt rötterna innan du planterar så att du får med så lite papper som möjligt? Det ska nog inte vara några problem, men det gäller ju att göra det så lätt som möjligt för rötterna att utvecklas, att pappret inte hindrar dem från att växa i jorden...
Tjaa
CITAT (EKLO @ 28-12-2010, 11:27) *
Jag tror att du måste ha extrabelysning om du ska klara dem så här års
Den biten är fixad, kommer stå i söderläge + 23w le-lampa.
CITAT
C.a 10 cm mellan plantorna och lysröret, fukta ofta!)
Tänkte täcka över med plast för att hålla kvar fuktigheten, har vansinnigt torr luft i lägenheten.
CITAT
Kan du kanske klippa till pappret runt rötterna innan du planterar så att du får med så lite papper som möjligt?
Pappret är inte direkt formstabilt så tror inte det går att klippa men kan gå att riva i småbitar med 2 matknivar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon