Full version: Jordsgubbsfrn
Tjaa
Hej, har ett gng frn sparade sen i somras frn ett par ruttna jordgubbar, la de nyligen p en bit fuktigt dasspapper som har legat 2 veckor i en liten plastlda med lock p och ett dussin frn har brjat vxa, plantorna r ~2cm hga.

Mste dasspappret avlgnas innan plantorna planteras i jord eller kan det flyttas med till en "jordig" behllare?
Kan det funka med en 2L plastlda med 3-4cm jord i botten och plast ver fr att frhindra uttorkning?

Mvh Tjaa
EKLO
Jag tror att du mste ha extrabelysning om du ska klara dem s hr rs, det kan nog bli lite knivigt nd eftersom inomhusvrmen r hg och torr nu, men testa sklart. Lysrrslampa (eller om det inte r s mnga kanske du kan pallra upp dem under en befintlig lysrrslampa i kket? C.a 10 cm mellan plantorna och lysrret, fukta ofta!)

Om pappret vet jag inte - Kan du kanske klippa till pappret runt rtterna innan du planterar s att du fr med s lite papper som mjligt? Det ska nog inte vara ngra problem, men det gller ju att gra det s ltt som mjligt fr rtterna att utvecklas, att pappret inte hindrar dem frn att vxa i jorden...
Tjaa
CITAT (EKLO @ 28-12-2010, 11:27) *
Jag tror att du mste ha extrabelysning om du ska klara dem s hr rs
Den biten r fixad, kommer st i sderlge + 23w le-lampa.
CITAT
C.a 10 cm mellan plantorna och lysrret, fukta ofta!)
Tnkte tcka ver med plast fr att hlla kvar fuktigheten, har vansinnigt torr luft i lgenheten.
CITAT
Kan du kanske klippa till pappret runt rtterna innan du planterar s att du fr med s lite papper som mjligt?
Pappret r inte direkt formstabilt s tror inte det gr att klippa men kan g att riva i smbitar med 2 matknivar.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon