Annica J
Hejsan!

Ett stort kors i taket då jag ej igår kunde hålla mig längre....jag köpte en Amaryllis på blomsterlandet då det var rea efter jul på dem....riktigt häftig och annorlunda-därför som jag fastnade för den. Men nu till min fråga, jag har aldrig någonsin haft en Amaryllis tidigare och har inte en aning om hur jag skall sköta den på bästa sätt, jag vill även gärna att den skall överleva i MÅNGA år framöver.....så otroligt vacker.

Kan någon tipsa/råda mig hur jag skall göra?

Kram Annica

Ps. sorten hette "Chico" om jag kommer ihåg rätt rolleyes.gif
rosita
När den blommat färdigt, skär du av blomstjälken helt intill löken. Därefter sköter du den som en vanlig krukväxt tills det blir vår, ge den gödning 1g/vecka. Efter frost kan du sätta ut den i skugga i trädgården (eller balkongen) om du har möjlighet, annars låt den stå kvar inne. Första veckan i september skärs alla blad av intill löken, skölj av all jord och klipp rötterna till 7 cm längd. Rulla in i tidningspapper och lägg i en papperspåse i svalen ca 8 veckor. Plantera i blomjord, krukan ska ge plats åt löken + ca 2 cm till krukkanten, 1/3 av löken ska vara ovan jord. Vattna, ställ varmt och mörkt tills knoppen visar sig. Ställ sedan ljust och vattna vid behov, dock ej direkt på själva löken. Lycka till!

Jubbe063
Ja så som ovanstående skriver kan man göra.

Men amaryllisar funkar det att göa på många sätt.

I naturen vissnar de ytterst sällan ner, så det går att behålla dem gröna året om och de blommar fint ändå. Viktigt då är att låta dem vila (inte vissna) med lite mindre vatten den mörkaste årstiden.

`cybister´(arten) och dess hybrider mår bäst av att hållas igång hela året, de blir kraftigare och blommar bättre då.

´pappilo´ och dess hybrider är än mer åretruntgröna och vill absolut inte vissna ner. Visst kan man driva på även dessa som vanliga amaryllisar men blommorna blir både färre och mindre då.

Själv låter jag mina vanliga amaryllisar själv bestämma. Tar in dem på hösten och ställer i fönstret, vattnar mindre, fortsätter de att vara gröna så vattnar jag dem hela vintern, vissnar de så ställer jag undan dem och trar fram dem först när de själva visar att de vill växa.

Plockar aldrig upp dem ur krukorna mer än var 3-4 år ungefär. Beskär aldrig rötterna heller.

Så är det vanliga amaryllisar så tycker jag du ska göra som du själv vill, antingen låta dem bestämma själva, hålla de gröna eller tvinga dem till att vissna ner. Låta dem ligga kvar i rumstemperatur eller svalare är också valfritt. kylbehandla dem om du vill själv bestämma när de ska blomma. Ligger de alltid i rumstemperatur kommer de naturligt att blomma i mars-april-maj varje år beroende på sort.
fuchsian
Mina 4 amaryllissar har nog ingen koll om tid. De 2 första blommade under tiden vi var bortresta 2v, men dock hann vi se dem i blom.
De gick ner, vissnade rätt så fort och jag klipte av de sista vissna bladen i slutet av januari. Löken kändes fast och fin i båda.

De 2 andra blommade lite senare och de går inte ner. det är mer än en månad sedan som sista blomman vissnade bort. Jag lyfte dom till ett svalare ställe, men ljust rum och lika envist står de gröna bladen välmående uppe.
De vissna har jag burit till garaget och tänkt att fråga er på forumet vad jag ska göra med dom, men det verkar så att jag ska tömma krukorna och ta vara på löken. .... confused.gif

Då får väl de envisa leva sitt liv så länge de vill, mig stör det inte, men skulle vilja ha den att blomma igen nästa vinter.
Hur gör jag som bäst? Har inte haft amaryllissar förr, men nu kommer det att köpas fler till nästa vinter, även min man gillade dem. . giggle.gif Jag har jättefina bilder av dem alla. ....Fuchsian .....
Jubbe063
om de slutat blomma för en månad sen så ska de absolut inte sova. Men antar du vill ha dem i blom till jul igen?

I så fall, efter blomning sköt om dem väl och vattna och gödsla dem som alla andra krukväxter. sen när frostrisken är över ställ ut dem på halvskuggigt läge och fortsätt att gödsla och vattna (inte så de ruttnar dock) fram till augusti då du slutar med gödning. Framåt första september har du slutat vattna helt och då kan du göra på två sätt.

1) Ta in krukan och låt den vissna ner, sen svalt fram till mitten av november då du tar fram dem till värmen och börjar vattna lite försiktigt.

2) Klipp av alla blad, ta upp från krukan, skölj av alla rötter, låt torka något dygn, packa ner lökarna i en påse eller i en tidning och ställ svalt fram till mitten av november och plantera sen.

Vill du låta dem blomma mer på naturlig tid för dem kan du plocka in dem innan frosten och antingen låta de torka ut och sen vänta på att de börjar växa igen eller som jag gör, fortsätter att vattna så mycket att de inte vissnar ner och ökar vattningen igen när knopp eller nya blad dyker upp.
Alexander-VG-zon3
ja amaryllis är roliga man kan sköta dom på olika vis och jag har själv skött dom på olika vis, jag gör liknande metod som Jubbe.

jag har mina ute under den frostfriaperioden, soligt och varmt läge dock (får mindre sniglar då på mina). mycket näring ger jag dom. och sedan slutar med vatten och näring på hösten och tar in innan frosten, när man tar in dom det är nog då man kan göra på olika sätt.

jag har gjort olika, antingen ha kvar dom som krukväxter, som skrivits, gör jag så brukar dom blomma inne när dom själva tycker. vid blomning får dom lite näring.

jag har också placerat dom torrt och svalt (har kvar dom i krukan gör jag) och tagit fram dom för drivning eller tagit direkt ut efter frostrisken, i detta fall om jag tagit ut dom från vintervila och ut så har dom blommat under våren-sommaren. kylskåpet har mina amaryllisar övervintrat bra (måste stå torrt).

andra tar och klipper av blad, rötter och placerar dom torrt och svalt. och det funkar för dom. för mig brukar det inte göra det. kanske vattnar jag för mycket när dom inte har rötter när jag sedan ska ta fram dom. och jag gör med på det att jag låter dom själva vissna ner om dom vill det, då får dom ju näringen i bladen också och kan vissna i egen takt.

men inga sätt är fel, finns bara olika sätt och alla funkar och man måste ju komma på vad som funkar bäst för en själv
fuchsian
Tack för svaret, Jubbe063, och alla andra.....

Jag vill ha dem att blomma igen om de nu är villiga för det. jag gör som du skriver och sen får man se hur de andra beter sig under våren.
Jag ska spara din beskrivning för känner på mig att jag har läst om något liknande. .... tummenupp.gif
.. Fuchsian ..... Det kommer ändå bli fler lökar sen till hösten när de börjar säljas igen. Har köpt mina fr. Odla allesammen.
Jubbe063
Oj. Ser nu att i första inlägget skrev du sorten chico. Den är en `cybister´(arten) och dess hybrider mår bäst av att hållas igång hela året, de blir kraftigare och blommar bättre då
Petruz
Amaryllis är kul att pyssla med. Jag är nybörjare och har haft min i två år och den blommar lite som den vill och jag har inte ägnat den så mycket tid som man kanske bör göra. Men den blommar och mår bra och är vacker när den är i blom. Den är på gång nu och jag hoppas att den hinner slå ut till jul och nyår. Det skulle piffa upp stämningen i hemmet lite. Tänker i fortsättningen ägna den mer tid efter den har blommat för denna gången.

Jag undrar dock om den behöver mycket ljus när den blommar? Det skulle vara trevligt att ha den på bänken ovanför den öppna spisen i vardagsrummet och inte i fönstret. Klarar den sig bra utan alltför mycket solljus? Öppna spisen ligger i och för sig mittemot fönstret, så den får ju lite ljus. Men jag undrar mest om de behöver direkt solljus eller om det går lika bra att ha den ståendes som jag tänkt?
niggle
Jag gjorde en kul erfarenhet i somras.
Jag skötte förra årets lökar ungefär som alla beskriver, och satte ut dem i ett skuggigt läge i täppan.
Någon gång mitt på sommaren började de komma med knopp och jag fick ståtliga amaryllisar
mitt i sommaren.
Jag satte dem naturligtvis på ett bord vid vår ytterdörr, så att alla skulle se dem.
Efter blomningen satte jag dem i mörker i garaget, och tog fram dem nu till jul.
Nu kommer de en gång till med flera knoppar.

Det blir en fin julklapp.
Malva15
Jag undrar dock om den behöver mycket ljus när den blommar? Det skulle vara trevligt att ha den på bänken ovanför den öppna spisen i vardagsrummet och inte i fönstret. Klarar den sig bra utan alltför mycket solljus? Öppna spisen ligger i och för sig mittemot fönstret, så den får ju lite ljus. Men jag undrar mest om de behöver direkt solljus eller om det går lika bra att ha den ståendes som jag tänkt?
[/quote]

Jag har läst att en Amaryllis gott och väl kan stå där den pryder mest när blommorna har slagit ut men de behöver så mycket ljus som möjligt innan de slagit ut för annars blir blomstängeln för hög. Det kan den bli ändå nu under den mörka årstiden eftersom Amaryllis ju egentligen är en vårblomma som tvingats i blom tidigare än den skulle ha blommat och då tror den det är vår och letar efter det vårljus som inte finns i våra fönster den här årstiden.
kerstinh
Hakar på här. Jag satte ut en amaryllislök som blommade förra vintern. Tog in den i höstas när det började bli risk för nattfrost och har den nu i kruka. Det har kommit två fina friska, superlånga blad, men ingen blomstängel alls. Den har sett ut såhär ett bra tag nu. Någon som vet vad jag har gjort för fel och tror ni att det finns en chans att den blommar om ett tag iallafall? (I så fall, vad borde jag göra för att få så stor chans som möjligt för att den ska blomma i år?)
Micke E
Hjälp!!!
Jag har 2 Amaryllis i samma kruka som jag frö sådde någon gång 1998/99
Fick 2 blommande stänglar ifjol! Första på jag tror 6 år.
Har samma jord som jag sådde fröna i, vattnat när bladen försvunnit sedan kring jul.
Tänker inte fråga vad jag gjort för fel!!!!!
Utan vad fasiken är det jag gjort rätt för att få den att blomma??
Syrran har fått ett antal klockor till födelsedagspresent (13 Dec) samt grann frun förra året som julklapp!!
Den står i ett skuggat österfönster, kan bli frostig på insidan när det kryper ner mot -30C
På sommaren kan det bli upp mot 33 grader i rummet (notera inte i fönstret, det är ett österfönster)
Har samlat frön vid blommning men än inte sått dem. PS!
Skall jag testa att sätta ut den i backen i sommar??

Mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon