batski
Här finns det färdiga mail att skicka till miljöministern, Naturvårdsverket, samt länsstyrelser. Superenkelt - och superviktigt.
Gossen Ruda
CITAT (batski @ 28-12-2010, 10:58) *
Här finns det färdiga mail att skicka till miljöministern, Naturvårdsverket, samt länsstyrelser. Superenkelt - och superviktigt.

Och förmodligen helt verkningslöst. biggrin.gif Men vassego, låt inte den benhårda realisten påverka.
herkules
inte är det verkningslöst, ju fler som överklagar domar/beslut desto bättre, att skapa debatt och opinion är aldrig fel.
tummenupp.gif
däremot är det helt fel, för att inte säga helt åt helvete tokigt, att döda det man är rädd för.
sick.gif
Piccante
Alla brev och mail som skickas till ministern måste diarieföras och arkiveras då de är offentlig handling. Så ministeriet måste redovisa hur många synpunkter som inkommit så helt meningslöst är det inte. En oppinionsstorm kan inte gå helt obemärkt förbi.
Huggorm
CITAT (herkules @ 28-12-2010, 13:25) *
däremot är det helt fel, för att inte säga helt åt helvete tokigt, att döda det man är rädd för.
sick.gif

Det tycker jag generellt sett inte, särskilt inte om det finns fog för rädslan. Det var inte genom att gömma sig som mänskligheten intog sin dominans
sparvuggla
CITAT (batski @ 28-12-2010, 10:58) *

Självklart har det betydelse, att ju fler som försöker rädda den svenska naturen, desto större genomslagskraft får den.
Carlgren måste ju inse fakta förr eller senare
Gossen Ruda
Naturen som helhet klarar sig alldeles utmärkt utan några vargar, det är bara en obetydlig del. Fö lär Carlgren knappast läsa några mail eller annat i frågan, sånt har man tjänstemän till. Möjligen får han reda på antalet klagomail om han ställer en fråga till registratorn. I en demokrati får alla säga sin mening men det är inget krav att våra folkvalda skall lyssna. Möjligen gör de det strax innan ett val.
Bettis
Jag har skrivit på!!!
Överbölingen
Vad är det för eländiga protestskrivelser som inte går att ändra till "Jag håller inte med om detta!"?
Varg skall vi ha i ett acceptabelt antal. Jag håller för ovanighetens skull med naturvårdsverket, eller vad de nu kallar sig för, om antalet kvarvarande vargar i enfrisk population. Eu har inte ett förbaskat dugg med svensk flora och fauna att göra. Det är det enda negativa jag hittat med EU.
herkules
CITAT (Huggorm @ 28-12-2010, 14:39) *
Det tycker jag generellt sett inte, särskilt inte om det finns fog för rädslan. Det var inte genom att gömma sig som mänskligheten intog sin dominans

vad det gäller varg så finns det inget fog för rädsla.

CITAT (Överbölingen @ 28-12-2010, 18:38) *
Vad är det för eländiga protestskrivelser som inte går att ändra till "Jag håller inte med om detta!"?
Varg skall vi ha i ett acceptabelt antal. Jag håller för ovanighetens skull med naturvårdsverket, eller vad de nu kallar sig för, om antalet kvarvarande vargar i enfrisk population. Eu har inte ett förbaskat dugg med svensk flora och fauna att göra. Det är det enda negativa jag hittat med EU.

jag tycker att den kritik eu hittills uttryck (och kommer att uttrycka än mer förhoppningsvis) gällande svensk licensjakt på varg är det enda positiva med eu.
omk
Herkules: ... det enda positiva med EU ...

Kanske inte det enda, men de har sannerligen rätt, då de menar att medlemsländerna inte FÅR decimera en rödlistad art, som ju faktiskt vargarna är, iaf i Sverige.
Tänk att diverse grodor, gräsväxter, orkidéer och svampar får bättre skydd än våra vargar ??
Och de (svamparna, alltså) är något fler än 40 - 80 st ....
dahla
Ja, skicka in protestlistor i massor... det ska ju vara kul att betala skatt! Vad kan väl vara bättre att betala skatt för än dessa viktiga protestlistor...

Det har aldrig slagit er att kontakta era förtroendevalda politiker på lokal nivå och föra fram er röst den vägen?

CITAT (omk @ 28-12-2010, 23:27) *

Kanske inte det enda, men de har sannerligen rätt, då de menar att medlemsländerna inte FÅR decimera en rödlistad art, som ju faktiskt vargarna är, iaf i Sverige.
Tänk att diverse grodor, gräsväxter, orkidéer och svampar får bättre skydd än våra vargar ??

När en varg blir påkörd av en bil rycker polisen ut med blåljus... när ett rådjur blir påkört åker polisen oftast inte ens till platsen... ska vi göra skillnad på olika raser här i Sverige?
herkules
CITAT (omk @ 28-12-2010, 23:27) *

nä, kanske inte det enda då jag inte vet allt eu kan och gör, men i stort så är jag ingen större fan av att vi ska vara med i eu.
fast jag står ut med det - för vargarnas skull! smile.gif
Gossen Ruda
Så första steget för att svenskarna skall få sköta sin egen natur utan EU-inblandning är att få bort vargen från rödlistan, där den egentligen inte hör hemma?
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 29-12-2010, 09:32) *
Så första steget för att svenskarna skall få sköta sin egen natur utan EU-inblandning är att få bort vargen från rödlistan, där den egentligen inte hör hemma?

du har missuppfattat det hela.
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 29-12-2010, 11:25) *
du har missuppfattat det hela.

Frågan är vem som missuppfattat saken? Rödlistningen skall uppta arter som bedöms riskera utrotning men eftersom vargen förökar sig som ogräs om den enda fienden människan inte ingriper anser jag att den inte platsar här. Den som vill förkovra sig i rödlistebegreppet kan läsa mer här: Rödlistekriterier. Jag orkade inte plöja igenom det hela. Vilken kategori tillhör vargen förresten?
Olle A
Vargen tillhör kategorin starkt hotad (EN) eftersom antalet individer bedöms vara lägre än gränsvärdet för denna kategori.

Olle
batski
CITAT (Bettis @ 28-12-2010, 16:21) *
Jag har skrivit på!!!

tummenupp.gif
Gossen Ruda
CITAT (Olle A @ 29-12-2010, 12:45) *
Vargen tillhör kategorin starkt hotad (EN) eftersom antalet individer bedöms vara lägre än gränsvärdet för denna kategori.

Olle

Med tanke på beståndets ökning de senaste åren tror jag nog att den är felplacerad. Knuten anser jag ligger i beståndsstorleken. Man kan inte ha samma kriterier för en toppredator utan naturliga fiender som vargen, som för insekter och andra småkryp.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 29-12-2010, 13:10) *
Med tanke på beståndets ökning de senaste åren tror jag nog att den är felplacerad. Knuten anser jag ligger i beståndsstorleken. Man kan inte ha samma kriterier för en toppredator utan naturliga fiender som vargen, som för insekter och andra småkryp.

eftersom du tror och tycker att vargen är felplacerad så tycker jag att du ska starta upprop eller kontakta berörda instanser, det är så civiliserade människor gör när de vill ha ändring på nåt!
det ger resultat på sikt förhoppningsvis, att sitta hemma och gnälla framför en datorskärm gör det dock inte smile.gif
ger resultat alltså ...
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 29-12-2010, 13:32) *
eftersom du tror och tycker att vargen är felplacerad så tycker jag att du ska starta upprop eller kontakta berörda instanser, det är så civiliserade människor gör när de vill ha ändring på nåt!
det ger resultat på sikt förhoppningsvis, att sitta hemma och gnälla framför en datorskärm gör det dock inte smile.gif
ger resultat alltså ...

Jag gnäller inte, det är andra mycket bättre på. Inga namn. rolleyes.gif Felplaceringen gäller givetvis på rödlistan, om nu någon missuppfattade det. Jag skall senare kontakta personer verksamma inom rödlistekategoriseringen och höra deras synpunkter på densamma.
xlxl67
Här finns lite att läsa:
http://www.artdata.slu.se/vargen-rodlistan.asp
http://www.artdata.slu.se/rodlista/filer/e...rt2010-varg.pdf

Beståndet har faktiskt gått ned går att läsa där.

Men jag tycker absolut du skall ta kontakt med Artdatabanken och varna dem för dina farohågar om vargstammen släpps fri och att inte en toppredator kan sättas som rödlistad på det sättet som vargen har gjorts.

De kanske har missat något? :/

DS Har själv ställt lite frågor dit så kan bli intressant att de vad det blir för svar smile.gif
Gossen Ruda
Nejdå, jag har inte missuppfattat något men jag tror att många andra gjort det. Om du läser igenom länken jag lämnade på kriterierna så måste det för att vargen skall kunna tas bort från rödlistan finnas minst 10 000 reproduktiva djur i Sverige. Vill DU ha minst 10 000 vargar plus deras ungar i Sverige? Som jag skrivit tidigare, rödlistorna är inte framtagna med tanke på toppredatorer.
xlxl67
Men Helge - 10.000 är bara ett exempel wink.gif

Det står inget om att det skall vara 10.000 vargar (plus alla ungar).

Det står ganska mycket om kriterierna bland annat tar man hänsyn till större jagande djur (toppredatorer), hur stora områden de rör sig på etc...

Vargen är nog lättare att hålla koll på en ngt mott uppe i Lappland.

Jag tycker de verkar ha bra koll.
Gossen Ruda
Det är möjligt att jag läste fel, jag skall kolla bättre när jag kan skriva ut filen. Det är svårt att få begrepp om saken genom att bläddra på skärmen. Oaktat det, om 2-300 djur anses som akut hotat torde man komma upp i ett par tusen djur för att kunna avföra vargen från rödlistan helt, och då har man för länge sen kommit i djup konflikt med jägare, samer, fårägare, hundägare, bärplockare mm. Det blir lite av ett moment 22.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon