EKLO
Läste nyligen en artikel om näringsinnehåll i vilda svampar i en Natur&Trädgård från 80-talet. Massor av mineral i svampar, just sådana som efterfrågas i t ex grönsaksodling. Jag tyckte plötsligt det var märkligt att man aldrig hört talas om eller läst att svampar skulle vara bra att bryta sönder och använda när man täcker grönsaksland, eller i komposten ... etc.

På hösten vimlar det ju av svamp som man inte vill äta, men som bara står där överallt i skogar och lundar. Man kanske borde börja plocka dem för att bryta sönder och ha som näringstillskott i sin jordförbättring? Eller kan det vara risker med det tror ni?

Jag tänker på Nils Åkerstedt och andra "gurus" som skriver hyllmeter om hur man kan förbättra näringen i jorden, men aldrig ett ljud om att även ta vara på svampar. Vad kan det bero på tro - de lever ju ofta i symbios m träd och får väl på nåt vis lite samma mineraler etc som det man gärna använder genom att strö ut askan på sina land - till exempel.

tankar om detta, någon?

Piccante
svamp innehåller trots allt övervägande vatten så mineralhalten är nog väldigt låg.
Bassam
Hej

Svampen har protein som det är svårt för växter använder o det är svårt för maskar i jorden att ändrar dem för att rötter kan suga dem.

Obs
Det är inte fel om man prova.
H:Bassam
padde
Svampkroppar är "uppblåsta" och innehåller mest vatten som Markus säger, men man kan ändå säga att de innehåller en hög andel mineraler i förhållande till sin torrvikt. Därför tycker jag det är en bra idé att prova! I alla fall till mindre planteringar eftersom det blir ganska lite material kvar av svampen. Det är ju främst genom svampar ("stenätare") som växter får tillgång till mineraler. Växter hade alltså inte kunnat finnas utan svamp (generellt), dels pga detta och dels pga mykorrhizasymbiosen som de flesta högre växter tillämpar.

Ett tips är också att när du hittar stånd av svampar att plocka, så ta en del och lämna en del. Då får du maximalt med spridning på sporerna, vilket gör att du kan hämta mer nästa gång de kommer upp. Förhoppningsvis får du svamptillväxt i dina växtodlingar med biggrin.gif

Som litteraturtips kan jag nämna samtliga Paul Stamets böcker.
Eva i Skåne
CITAT (padde @ 08-04-2011, 11:52) *
Förhoppningsvis får du svamptillväxt i dina växtodlingar med biggrin.gif

Jag vet en som plockade championer i gräsmattan i många år efter att ha köpt jord från en nedlagd odling.
Men för min del vill jag inte ha några svampar i mina odlingar...
(bara min personliga reflektion)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon