Full version: Zilgadruvorna
Britt Pt
santa.gif Hejsan speciellt t dig Janne56! Nu är mitt vita vin både 'klart' o färdigt. Det blev 22 flaskor!! o hur klart o fint som helst med bra alkoholhalt också. Helt perfekt o det tog sammanlagt exakt 3 veckor efter det jag trampat vinet. Jag använde receptet som fanns i tillbehörspaketet jag köpte i en Vinbod i Kristianstad. Det är redan nu drickbart utan extra tillsats av socker om man inte vill ha sötare vin. Trodde aldrig att det skulle bli så bra med mina små blå druvor. Det räckte precis t en 25 l vindunk.
TACK än en gång Janne - du fick mig inspirerad o det blev klart precis t jul!!
yaay.gif GOTT NYTT ÅR T ALLA SOM KOMMENTERAT O TIPSAT MIG!!

PS Bilderna som togs när jag trampade de 8 kg vindruvorna i badkaret(i en balja förstås) sabbade jag vid nerladdning t datorn! Håller på o försöker återställa dem så ni får se hur roligt jag hade!!
Mvh Britt Pt
andersen
CITAT (Britt Pt @ 28-12-2010, 13:17) *
santa.gif Hejsan speciellt t dig Janne56! Nu är mitt vita vin både 'klart' o färdigt. Det blev 22 flaskor!! o hur klart o fint som helst med bra alkoholhalt också. Helt perfekt o det tog sammanlagt exakt 3 veckor efter det jag trampat vinet. Jag använde receptet som fanns i tillbehörspaketet jag köpte i en Vinbod i Kristianstad. Det är redan nu drickbart utan extra tillsats av socker om man inte vill ha sötare vin. Trodde aldrig att det skulle bli så bra med mina små blå druvor. Det räckte precis t en 25 l vindunk.
TACK än en gång Janne - du fick mig inspirerad o det blev klart precis t jul!!
yaay.gif GOTT NYTT ÅR T ALLA SOM KOMMENTERAT O TIPSAT MIG!!

PS Bilderna som togs när jag trampade de 8 kg vindruvorna i badkaret(i en balja förstås) sabbade jag vid nerladdning t datorn! Håller på o försöker återställa dem så ni får se hur roligt jag hade!!
Mvh Britt Pt

Ser framåt att få se bilderna. Jag dricker inte själv vin, men det låter intressant med vintillverkningen.
ingrid fuxwall
Bilderna på vintrampet hoppas jag verkligen att du kan återskapa - de bilderna vill nog de flesta av oss se
imjoh
Vad kul att du fick så bra vin. Ser gärna dina bilder. Kan du tipsa om receptet, jag tror vi är fler som vill prova, iaf jag. Gjorde mycket vin förr.
Janne56
Kul att verkar lyckas med vinproduktionen! Helst ska man ha tålamod några månader innan man börjar konsumera vinet. Jag har aldrig gjort vitt vin på Zilgadruvan så det vore kul, om du rapporterade hur smaken blev, när vinet är drickmoget. Jag har ett par Zilgaplantor och om smaken blev bra hos dig, ska jag prova här också. Jag har ju använt Nordicadruvor till vitt vin och det blev ett ypperligt vin. Jag gjorde en 25-liters sats 2009 och den tog snabbt slut. 2010 gjorde jag en ny 25-liters sats och den är ännu inte helt färdigjäst och inte provsmakad.
Det där med att trampa vin är verkligen kul! Det är en härlig känsla!
RibesRubusVitis
Grattis till framgången. När ni behärskar tekniken, borde ni prova med lite andra druvsorter. Det finns ett skäl till att vinbönder inte använder sig av Zilga eller Nordica. Dessa och andra labruscadruvor ger en mycket speciell bismak som skiljer sig drastiskt från allt vad Systembolaget saluför:

http://www.stangbyvingard.se/odlingen/foxy.php
Janne56
Det är riktigt att Labrusca-druvorna ger en speciell bismak. Jag gjorde en liten vinsats på Zilga för några år sedan och den hade kraftig "rävsmak". Nordica har inte samma "rävsmak" utan en annan, kraftig, lite besk bismak. Under mina 10 års experimenterande med att få till ett hyfsat vin av Nordica trots denna bismak har jag till sist kommit fram till en lösning som ger ett riktigt bra rödvin. Jag gör så här:
1. Vinmusten späds ut med mycket vatten. Till en 65-liters sats 22 kg druvor och tillsats av 44 liter vatten. Rätt mycket socker får sättas till för att uppnå 12-13% alkohol.
2. När vinet är färdigjäst tillsätts mindre mängder av körsbärsvin och rödbetsvin. Dessa neutraliserar ytterligare den beska smaken och ger fin färg till vinet. Om vinet blir lite "mjäkigt" sätter jag till lite Nordica-vin som gjorts med mindre tillsats av vatten, alltså med mer smak.
Genom att laborera med blandning av dessa fyra olika viner går det att få fram ett riktigt bra rött Nordica-vin.
Vitt Nordica-vin blir bra utan några särskilda åtgärder. Dock behövs mycket vatten tillsättas även här. Till en 25-liters sats användes cirka 10 kg druvor och cirka 19 liter vatten. Socker tillsätts för att uppnå 13-14% alkohol.
Jag har dock också börjat med andra druvsorter. Jag har ett antal vinplantor av Rondo och Merlot, som växer tilll sig. Det blev en mindre skörd av dessa sorter i fjol. Druvorna hann mogna av båda sorterna. Rondo är ju den vanligaste druvan hos svenska vinproducenter och Merlot är ju en väldigt vanlig druva. bl.a. i Frankrike. Hoppas kunna göra lite vin på dem i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon