Full version: Svenska Flaggan...
tepa
Hej

Får jag presentera Svenska Flaggan. Fick den av en granne och hon kallar den så. Jag vet inte, den kanske heter det?
Någon annan som har en sådan? Den blommar såhär nu med en blomma. Tror inte den tänker slå ut mer än såhär heller.

Hälsn Tepa
Ålgryte
Hej Tepa,

Är det en bilbergia?? Kallas också för prästhavre. Min gamla ärvda planta förvånade mig med 2 liknande blommor i somras. bravo.gif
Jag har aldrig sett den blomma hos den förre ägaren. Kanske får jag de gamla Cliviorna också att blomma om jag har tålamod... blink.gif
evaisa
Jag har en annan bilbergia som skulle behöva skötselråd. Nu har några av ytterbladen vissnat. Jag vattnar i trupeten men även i krukan. Den har även tappat den rödrosa färgen och blivit grönaktig.
Alexander-VG-zon3
CITAT (evaisa @ 29-12-2010, 17:34) *
Jag har en annan bilbergia som skulle behöva skötselråd. Nu har några av ytterbladen vissnat. Jag vattnar i trupeten men även i krukan. Den har även tappat den rödrosa färgen och blivit grönaktig.

blommorna ska ju vissna efter hand, annars är det ju en ananasväxt så jag har för mig att blommande rosetter på Billbergia dör när dom blommat ut och man får sköta dom nya skotten som kommer.
evaisa
Den här har nog inte blommat, bara åkt i ett kallt paket över atlanten :-)
Ålgryte
Tepa,
Har din blomma slagit ut?

Så här såg mn prästhavre ut när den blommade i somras

Prästhavre juli 2010.jpg

En vecka senare hade "knopparna" utvecklats

Närbild på Prästhavren.jpg

Lustigt att din granne kallar den för Svenska Flaggan. Blomstängeln är rosa men det finns både lite blått och gult i blomman. Vet du hur namnet uppkommit?

Jag häller också vatten i bladrosetterna ibland. I min kruka finns mååånga rosetter och alla har nog inte fått vatten.. Kanske därför den blommade i 2 rosetter ? Bladrosetten dör efter blomningen så jag hoppas att någon av de andra rosetterna blommar i år!

Evaisa - vet du hur den förökar sig?

_Skruttan_
CITAT (tepa @ 28-12-2010, 17:03) *
Hej

Får jag presentera Svenska Flaggan. Fick den av en granne och hon kallar den så. Jag vet inte, den kanske heter det?
Någon annan som har en sådan? Den blommar såhär nu med en blomma. Tror inte den tänker slå ut mer än såhär heller.

Hälsn Tepa

Hej!
Växten heter Billbergia, eller Prästhavre. Hade en sådan för bra många år sedan.
När den blommat så kommer ingen mer blomma där, men den sätter nya skott
som kommer med blommor osv.
Lycka till smile.gif.
Hälsningar _Skruttan_
evaisa
Vilken fin blomma!

nej jag vet inget om bilbergia . jag har bara fått en på halsen - som jag inte vet hur jag skall ta hand om :-(

Men om den överlever och får blomma så lovar jag skicka en bild!
pelargonfreak
Vilka fina blommor, den måste jag leta efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon