Full version: Origanum orientalis?
mariajansson
Jag skulle väldigt gärna odla origanum orientalis. Finns i Mellanöstern o används för div matlagning. Jag missade att ta med mig därifrån. Vet någon var man kan få tag i? Jag sökte på google och hittade EN matchning! I Carl von Linnés "Bibliotecha botanica"...
Mentha-Arvensis
Kan det vara Origanum Onites?
harald
eller kanske Origanum syriaca? . (den som används i za'atar (och ibland t.o.m kallas za'atar), smakar åt timjanhållet.)
Piccante
CITAT (harald @ 03-02-2011, 21:53) *
eller kanske Origanum syriaca? . (den som används i za'atar (och ibland t.o.m kallas za'atar), smakar åt timjanhållet.)

Är inte záatar timjan? Påsar med zatarblandning brukar innehålla timjan, sumak och sesam.

Tyvärr finns ju inte SKUD (svenska kulturväxtdatabasen) längre på nätet så det är svårt att hitta en synonym om O orientalis har bytt namn.
harald
CITAT (Markus_H @ 03-02-2011, 22:40) *
Är inte záatar timjan? Påsar med zatarblandning brukar innehålla timjan, sumak och sesam.

Tyvärr finns ju inte SKUD (svenska kulturväxtdatabasen) längre på nätet så det är svårt att hitta en synonym om O orientalis har bytt namn.

eftersom O. syriaca inte verkar odlas kommersiellt i någon större omfattning så ersätts den ofta med timjan, för det är den vanliga ört som är närmast i smak. men om man ska göra äkta za'atar så ska det vara O. syriaca.
Piccante
Origanum orientale finns och den heter nu Origanum vulgare ssp vulgare dvs vanlig kungsmynta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon