Full version: Dracena
pimpim
Jag har en Dracena som vxer p en stam. Jag undrar om man vgar beskra den s att den grenar sig? Och om man ska tnka p ngot srskilt nr man gr det. Jag har ftt den av mina barn fr ett par r sedan p morsdag, s jag vill inte chansa.

Pia
Birgitta H
Hej Pimpim Jag har en dracena som vxte i taket , och bara en stam. Jag beslt att chansa s jag sgade av den p ca 60 cm ver golvet och lt den st dr och se ful ut. Efter ngra mnader ( kommer inte ihg hur lnge) s kom det 4 sm knoppar p stammen, men det blev bara tv av dom som fortsatte vxa. S nu efter 4 r ? r den ca 150 hg igen med tv stnglar. Toppen som jag sgade av frskte jag att f rtter p men lyckades ej.
pimpim
Tack Birgitta fr svaret. D kanske jag vgar beskra den, som den r nu s r den ungefr 60-70 cm hg. S kanske ska vnta ett tag. Hur frskte du f rtter p toppen. Satte du den i vatten eller jord?

Pia
Birgitta H
Jag satte den i vatten i en stor flaska och band ihop bladen frsiktigt s att inte det skulle avdunsta s mycket fukt ifrn dom. Det tipset lste jag om i en blombok.
Casual
Transpiration och gasutbyte sker oavsett om Du binder ihop bladen eller inte. Det har med fukten i luften utanfr bladet och fotosyntesen att gra.

Sjlv har jag lyckats f rtter p en Dracaena marginata ( Kantdracena ) i ett glas med vatten. Men det tog ca 3 mnader. Lt den st i vatten eller jord lnge men glm inte att vattna. Den kan komma till slut...
pimpim
Ok...tack fr tipsen. Men kan jag beskra den nu eller jag ska vnta lite lngre framt vren?

Pia
pimpim
Vill bara bertta att jag har lyckats tongue.gif med min dracena. Den jag klippte har grenat sig och toppen som jag satte i jord har ftt kraftiga fina rtter smile.gif . Knns s kul nr det gr vgen.
Jag satte den bara som den var utan att binda upp bladen p den.

Pia
pejori
grattis till den lyckade frkningen biggrin.gif biggrin.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon