Jag har en Dracena som växer på en stam. Jag undrar om man vågar beskära den så att den grenar sig? Och om man ska tänka på något särskilt när man gör det. Jag har fått den av mina barn för ett par år sedan på morsdag, så jag vill inte chansa.
Pia
Birgitta H
06-02-2004, 17:42
Hej Pimpim Jag har en dracena som växte i taket , och bara en stam. Jag beslöt att chansa så jag sågade av den på ca 60 cm över golvet och lät den stå där och se ful ut. Efter några månader ( kommer inte ihåg hur länge) så kom det 4 små knoppar på stammen, men det blev bara två av dom som fortsatte växa. Så nu efter 4 år ? är den ca 150 hög igen med två stänglar. Toppen som jag sågade av försökte jag att få rötter på men lyckades ej.
Tack Birgitta för svaret. Då kanske jag vågar beskära den, som den är nu så är den ungefär 60-70 cm hög. Så kanske ska vänta ett tag. Hur försökte du få rötter på toppen. Satte du den i vatten eller jord?
Pia
Birgitta H
06-02-2004, 17:57
Jag satte den i vatten i en stor flaska och band ihop bladen försiktigt så att inte det skulle avdunsta så mycket fukt ifrån dom. Det tipset läste jag om i en blombok.
Transpiration och gasutbyte sker oavsett om Du binder ihop bladen eller inte. Det har med fukten i luften utanför bladet och fotosyntesen att göra.
Själv har jag lyckats få rötter på en Dracaena marginata ( Kantdracena ) i ett glas med vatten. Men det tog ca 3 månader. Låt den stå i vatten eller jord länge men glöm inte att vattna. Den kan komma till slut...
Ok...tack för tipsen. Men kan jag beskära den nu eller jag ska vänta lite längre framåt våren?
Pia
Vill bara berätta att jag har lyckats

med min dracena. Den jag klippte har grenat sig och toppen som jag satte i jord har fått kraftiga fina rötter

. Känns så kul när det går vägen.
Jag satte den bara som den var utan att binda upp bladen på den.
Pia
grattis till den lyckade förökningen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.