Jag har en Dracena som vxer p en stam. Jag undrar om man vgar beskra den s att den grenar sig? Och om man ska tnka p ngot srskilt nr man gr det. Jag har ftt den av mina barn fr ett par r sedan p morsdag, s jag vill inte chansa.
Pia
Birgitta H
06-02-2004, 17:42
Hej Pimpim Jag har en dracena som vxte i taket , och bara en stam. Jag beslt att chansa s jag sgade av den p ca 60 cm ver golvet och lt den st dr och se ful ut. Efter ngra mnader ( kommer inte ihg hur lnge) s kom det 4 sm knoppar p stammen, men det blev bara tv av dom som fortsatte vxa. S nu efter 4 r ? r den ca 150 hg igen med tv stnglar. Toppen som jag sgade av frskte jag att f rtter p men lyckades ej.
pimpim
06-02-2004, 17:51
Tack Birgitta fr svaret. D kanske jag vgar beskra den, som den r nu s r den ungefr 60-70 cm hg. S kanske ska vnta ett tag. Hur frskte du f rtter p toppen. Satte du den i vatten eller jord?
Pia
Birgitta H
06-02-2004, 17:57
Jag satte den i vatten i en stor flaska och band ihop bladen frsiktigt s att inte det skulle avdunsta s mycket fukt ifrn dom. Det tipset lste jag om i en blombok.
Casual
07-02-2004, 00:53
Transpiration och gasutbyte sker oavsett om Du binder ihop bladen eller inte. Det har med fukten i luften utanfr bladet och fotosyntesen att gra.
Sjlv har jag lyckats f rtter p en Dracaena marginata ( Kantdracena ) i ett glas med vatten. Men det tog ca 3 mnader. Lt den st i vatten eller jord lnge men glm inte att vattna. Den kan komma till slut...
pimpim
07-02-2004, 11:52
Ok...tack fr tipsen. Men kan jag beskra den nu eller jag ska vnta lite lngre framt vren?
Pia
pimpim
18-08-2004, 08:24
Vill bara bertta att jag har lyckats med min dracena. Den jag klippte har grenat sig och toppen som jag satte i jord har ftt kraftiga fina rtter . Knns s kul nr det gr vgen. Jag satte den bara som den var utan att binda upp bladen p den.