|
ingrid fuxwall
28-12-2010, 21:15
När man blir sjuk/äldre och hamnar i beroendeställning till samhällets hjälpinsatser blir det inte lätt att leva, så är det ju – tyvärr, men när de ger sig på oskyldiga djur, i min närvaro.
Idag blev jag så arg att jag såg rött. Det kom hem en från hemvården, vi skulle inte ha hjälp i dag så han kom fel och när jag snällt försökte ”avhysa” honom och hunden tjöt, gnällde och hade en massa ljud för sig. Hela tiden hade jag ett stadigt tag i hennes halsband så hon var minst en meter ifrån personen som stod i hallen
Så ser jag att personen böjer sig fram, tar ett tag runt örat på hunden och vrider till – Xera tjuter, det gjorde ont! Och jag blev störtförbannad och frågade vad han höll på med! Fick till svar att han var hundrädd, frågade om det var någon anledning till att misshandla min hund?
Då satte han sig ner på huk och sträckte fram handen mot Xera men jag talade om för honom att min hund inte får umgås med hundrädda och så är det med den saken.
Han bad säkert om ursäkt tio gånger men jag bara blängde på honom och ska informera den som dirigerar ut personalen om att han inte får komma hit – vem vet vad han gör med de gamla om han ger sig på djur.
Över reagerade jag?
hattstugan
28-12-2010, 21:20
Tycker jag INTE att du gjorde! Det finns väl noterat att ni har hund?
Om så är fallet är det fel av arbetsledningen att skicka någon som är hundrädd till er!
Jobbar i Hemvården själv och där slipper alla som är hundrädda att gå till den som har hund!
Anmäl det till berörd Överordnade!
Kryddan03
28-12-2010, 21:24
Nej! Hade någon gjort så med min vovve skulle jag tagit vederbörande i öronen och slängt ut honom med huvudet före! Om jag har möjlighet när det skall komma okänt folk hit, typ hantverkare o dyl, berättar jag naturligtvis att jag har hund och frågar så att de inte är hundrädda. Är de det ser jag till att hunden håller sig undan när de kommer. Men, som i ditt fall, när den möjligheten inte finns tycker jag faktiskt att det är deras sak att med en gång säga till och vänta så att man kan ta undan hunden. Inte ge sig på den! Hur man nu kan våga det om man är hundrädd?
Eva-Helene
28-12-2010, 21:27
Klart att du inte överreagerade! Herreje... hade det varit hos mig hade den j****ln åkt ut med huvudet före (bildligt talat iaf)! Och att han skulle vara hundrädd går jag inte på! En hundrädd sträcker absolut inte fram en endaste kroppsdel mot en hund! Definitivt inte! Guuu så arg jag blir!!!  Visa mig vart den f*n håller till så ska han få med mig att göra *kavlar upp ärmarna* Förresten: jobbar man inom hemtjänsten får man veta om det finns djur och vilken sorts djur det finns hos den man ska till! Är man hundrädd/katträdd/allergisk har man rätt att vägra gå till dom som har hund/katt/det djur man inte tål!
ryss_борис
28-12-2010, 21:37
Nej, han är uppenbarligen dum i huvudet och bör således få sparken. Anmäl.
Anki på Öland
28-12-2010, 22:33
Hade blivit precis lika förbannad!
Jag hade blivit fruktansvärt arg och kastat ut människan med buller och bång!
Aqvakul
28-12-2010, 22:44
Om man uppträder så mot djur, har man nog inget vidare sätt mot människor heller..
Tycker absolut inte att du överreagerade. Skulle han gjort så mot min hund så vet jag inte vad jag hade gjort Undrar, hur är en sån person mot gamla utsatta som inte kan föra sin talan.
Nej du överreagerar absolut inte, du ställer upp och skyddar bara din kompis (hunden) och det är bara fint av dej. Inte står man väl tigande och ser på om någon misshandlar ens barn? F.ö. håller jag med om att personens beteende mot djur säger en hel del om hur den personen är som medmänniska också. Jag brukar ofta använda mej av den parallellen när jag själv försöker bedöma en nybekant person och det brukar stämma ganska bra visar det sej i ett senare skede i bekantskapen. En människa som är förtjust och gullig mot djur är ofta en god människa. Är personen rädd för djuret kan man förstås inte bedöma efter det, bör väl tilläggas. Men bara för att man är rädd behöver man absolut inte vara elak, och då förtjänar man en åthutning. Anmäl du med gott samvete till vederbörandes arbetsgivare!
*Stintan*
29-12-2010, 07:41
Nej du överreagerade absolut inte. Jag hade reagerat likadant och blivit rasande. Han ljög också för en hundrädd människa hade absolut inte betett sig som han gjorde. Man kan ju fråga sig hur han behandlar vårdtagarna när han gör så mot djur. Självklart ska du anmäla honom!
CITAT (*Stintan* @ 29-12-2010, 07:41)  Nej du överreagerade absolut inte. Jag hade reagerat likadant och blivit rasande. Han ljög också för en hundrädd människa hade absolut inte betett sig som han gjorde. Man kan ju fråga sig hur han behandlar vårdtagarna när han gör så mot djur. Självklart ska du anmäla honom! ...och även om han inte ljög så kan nog den där personen behöva lite hjälp med sin rädsla. Tacklar man sin rädsla så, så har han anledning att vara hundrädd. Alla levande varelser har en självbevarelsedrift med rätt att försvara sej mot faror och skador. Han utsatte hunden för våld som gjorde att hunden skrek till av smärta och då får han banne mej skylla sej själv om hunden försvarar sej mot det nästa gång han sticker fram näbben. Ansvarsfullt av en hundägare att försöka förhindra att förövare och offer konfronteras någon mer gång, för bådas bästa. (Beunransvärt psyke den hunden verkar ha som tillät det där utan att ge tillbaka!) Så heja, heja! följ din ansvarskänsla som djurägare och ta tag i problemet! Tala med arbetsgivaren så kanske den där djurmisshandlaren t.o.m kanske kan få hjälp med lite terapi mot sin hundrädsla om han på något sätt anses vara oumbärlig för arbetsgivaren!
Du gjorde helt rätt. Han behöver lära sig vad integritet är. Man gör inte så mot främmande djur när man dessutom är borta. Tom kränkande skulle jag vilja säga.
Jag skulle själv aldrig våga ta en främmande hund i örat heller då jag har stor respekt för djur jag inte känner. Och han skulle vara hundrädd?
Myosotis
29-12-2010, 10:52
 Va!? Hur kan man göra så?! Håller med flera andra, han kan knappast vara hundrädd. Helt sjukt att ge sig på någon annans hund, hunden kunde ju inte ens komma åt honom!
Meriona
29-12-2010, 11:35
CITAT (ryss_бори @ 28-12-2010, 21:37)  Nej, han är uppenbarligen dum i huvudet och bör således få sparken. Anmäl. Ungefär min ståndpunkt också.
anne-li i olofstorp
29-12-2010, 11:41
Klart du inte överreagerade!!! Så gör man bara inte! Oavsett vem och varför...... Är du säker på att han inte var en inbrottstjuv som sonderade terrrängen???
Meriona
29-12-2010, 12:09
Usch ja, tänk om det var en tjyv! När jag var mammaledig kom det nån skummis och sa sig vilja kolla brandsäkerheten. Jag släppte INTE in honom, och det var nog tur, för det stod i tidningen sen om dessa tjyvar som först kom och gjorde hembesök för att kolla vad man har.
Du överreagerade absolut inte! Den idioten hade ingen som helst rätt att misshandla Xera eller någon annan för den delen  Dessutom är det du som är flockledaren och Xera är din familjmedlen och ditt ansvar. Du skulle inte överreagerat om du hade gjort likadant på honom...
Eva i Skåne
29-12-2010, 16:18
Hur har det gått Ingrid? Har du fått kontakt med gruppchef eller vem som styr personalen? Jag håller med alla andra att det är ett helt oacceptabelt beteende och personen verkar inte alls platsa inom yrkesgruppen. Var han ens från hemtjänsten? Man blir misstänksam så mycket lurendrejeri som förekommer med tjyveri och annat.
theseraphim
29-12-2010, 17:44
CITAT (Aqvakul @ 28-12-2010, 22:44)  Om man uppträder så mot djur, har man nog inget vidare sätt mot människor heller.. Kan även vara tvärtom ibland. Många av de mest avskyvärda nazisterna med miljontals människors blod på sina händer var djurvänner och ansåg det totalt omänskligt att skada ett djur. Läste om en SS officer som övervakade en utrensning av judar i ockuperat område och får syn på en av sina män som kickar till en hund varpå befälet blir vansinnig och skäller ut soldaten och bestraffar han just för olämpligt och ociviliserat uppträdande...Samtidigt så fördes typ 1000 judar bort varpå många sköts på stället men det var ju en helt annan sak. Nåväl...Tycker också mannen är en idiot för även om han nu är hundrädd varför vågar han då gå fram till en skällande hund och vrida dess öra????
ingrid fuxwall
30-12-2010, 21:27
Personen har varit här och bett om ursäkt och hade med sig två stora ben till hunden.
Han hade en massa knepiga ursäkter som jag inte brydde mig om att lyssna på, sa bara - "du böjde dig ner, hade ansiktet i jämnhöjd med hundens huvud och nöp hunden om örat, hade hon varit den hemska hund du inbillar dig att hon var, så hade hon bitit dig i ansiktet – insåg du inte det?"
Hunden har tränats enormt mycket för att klara alla situationer som kan tänkas uppstå med en sjuk husse så kommer det ett pucko, som denne person då kan mycket av hennes tillit bli förstörd – hon är inte van vid att bli hanterad så att det gör ont.
I sambons dokumentation står att vi har hund, katt och nymfparakiter och man har lovat att det inte ska komma hit hundrädda personer.
Jag blir så less och känner det som att eftersom sambon är sjuk så har kommunen tagit över och ska sambon få hjälp måste vi andra utplånas, fast bara under den korta stund som han har hjälp – under dygnets övriga tid – 23 timmar och 45 minuter så är det vi som ska sköta allt – både hund och katt hjälper mig mycket. Fortsättningsvis får jag och djuren gömma oss när det kommer någon hit, för självklart är jag minst lika farlig – jag bits ju! Biter ifrån i alla fall Bifogar en bild på de hemska djuren
Tycker att du hade all rätt att reagera som du gjorde, bara för att man har hemtjänst behöver man inte finna sig i vad som helst! Självklart hade inte en hundrädd person vågat ta tag i din hund, en hundrädd människa undviker all kontakt med hundar.
Hoppas att du har sagt i från till arbetsledaren oavsett om personen ifråga kommer med mutben!
anne-li i olofstorp
30-12-2010, 22:07
heja Dig Ingrid!!! Tro på din instinkt!!! Tro på din hund!!!! Ni är dom som har rätt,,,, ni har facit!"!!! Stå på dig vännen!!! Känn den där känslan igen när du skruvade fast golvlisterna!!!! heja På!!! Du kan!!!! kram
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-12-2010, 21:15)  Så ser jag att personen böjer sig fram, tar ett tag runt örat på hunden och vrider till – Xera tjuter, det gjorde ont! Och jag blev störtförbannad och frågade vad han höll på med! Fick till svar att han var hundrädd, frågade om det var någon anledning till att misshandla min hund? Men om man e hundrädd så håller man sig väl borta från hunden?? CITAT (ingrid fuxwall @ 28-12-2010, 21:15)  Över reagerade jag? Inte ett enda dugg.
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-12-2010, 21:15)  --- hunden tjöt, gnällde och hade en massa ljud för sig. Hela tiden hade jag ett stadigt tag i hennes halsband så hon var minst en meter ifrån personen som stod i hallen --- Tur att det inte hände nåt "allvarligare". Om du överreagerade vet jag inte... Men jag undrar över varför hunden gjorde så där? Och varför du behövde hålla ett stadigt tag i den? Brukar den göra så när det kommer någon, känd eller okänd?
herkules
31-12-2010, 08:54
CITAT (Berith @ 31-12-2010, 08:26)  Tur att det inte hände nåt "allvarligare". Om du överreagerade vet jag inte... Men jag undrar över varför hunden gjorde så där? Och varför du behövde hålla ett stadigt tag i den? Brukar den göra så när det kommer någon, känd eller okänd?  schäfrar låter så, de pratar och pratar ofta ganska högt. jag håller också i mina hundar om det kommer främmande, för främmandets skull om de skulle vara hundrädda.
CITAT (herkules @ 31-12-2010, 08:54)  schäfrar låter så, de pratar och pratar ofta ganska högt. jag håller också i mina hundar om det kommer främmande, för främmandets skull om de skulle vara hundrädda. Aha. Ja, jag känner bara en schäfer och den låter inte men "hälsar" genom att ta ett bett runt personens hand. Visserligen ett snällt bett men det är ändå obehagligt, speciellt för dom som inte är beredda på det. Barn tex, "mamma, hunden bet mej!"
*Stintan*
31-12-2010, 10:52
CITAT (Berith @ 31-12-2010, 09:17)  Aha. Ja, jag känner bara en schäfer och den låter inte men "hälsar" genom att ta ett bett runt personens hand. Visserligen ett snällt bett men det är ändå obehagligt, speciellt för dom som inte är beredda på det. Barn tex, "mamma, hunden bet mej!"  Ja då är det väl självklart bättre att man håller i sin hund om den gör så. Finns ju hundar, oavsett ras, som blir överlyckliga då det kommer folk och gärna "överfaller" besökarna med olika slag av ljud och ömhetsbetygelser på hundars vis. Alla gillar inte det så det är väl jättebra då att ägaren håller i hunden.
CITAT (*Stintan* @ 31-12-2010, 10:52)  Ja då är det väl självklart bättre att man håller i sin hund om den gör så. Finns ju hundar, oavsett ras, som blir överlyckliga då det kommer folk och gärna "överfaller" besökarna med olika slag av ljud och ömhetsbetygelser på hundars vis. Alla gillar inte det så det är väl jättebra då att ägaren håller i hunden.
Elisabeth-Västkustkolonisten
31-12-2010, 13:02
CITAT (herkules @ 31-12-2010, 08:54)  schäfrar låter så, de pratar och pratar ofta ganska högt. jag håller också i mina hundar om det kommer främmande, för främmandets skull om de skulle vara hundrädda. Det hat inte minqa schäfrar gjort, inte heller den som jag ofta var hundvakt för. Men hur som helst, hundrädd kan den människan inte har varit. Jag har några hundrädda i min sambos familj och dom gör en stor omväg om alla hundar. Så det var en stor lögn när han sa att han är hundrädd. Elisabeth
CITAT (*Stintan* @ 31-12-2010, 10:52)  Ja då är det väl självklart bättre att man håller i sin hund om den gör så. Finns ju hundar, oavsett ras, som blir överlyckliga då det kommer folk och gärna "överfaller" besökarna med olika slag av ljud och ömhetsbetygelser på hundars vis. Alla gillar inte det så det är väl jättebra då att ägaren håller i hunden. Absolut!
ingrid fuxwall
31-12-2010, 18:47
CITAT (Berith @ 31-12-2010, 08:26)  Tur att det inte hände nåt "allvarligare". Om du överreagerade vet jag inte... Men jag undrar över varför hunden gjorde så där? Och varför du behövde hålla ett stadigt tag i den? Brukar den göra så när det kommer någon, känd eller okänd?  Har du hund själv? Kommer det hit bekanta personer öppnar jag bara dörren men om det kommer främmande personer och jag inte vet om de stängt grinden efter sig - vi bor utefter en mycket trafikerad väg, och några dagar tidigare hade en bekant person inte stängt grinden efter sig och släpte ut hunden, så håller jag fast hunden så att den inte ska springa ut. Kommer de från hemtjänsten så håller jag fast hunden innan jag hunnit fråga om de är hundrädda - min hund ska inte behöva träffa sådana CITAT (anne-li i olofstorp @ 30-12-2010, 22:07)  heja Dig Ingrid!!! Tro på din instinkt!!! Tro på din hund!!!! Ni är dom som har rätt,,,, ni har facit!"!!! Stå på dig vännen!!! Känn den där känslan igen när du skruvade fast golvlisterna!!!! heja På!!! Du kan!!!! kram Golvlisterna sitter kvar och jag är väldigt stolt över min målning - kram på dig! CITAT (herkules @ 31-12-2010, 08:54)  schäfrar låter så, de pratar och pratar ofta ganska högt. jag håller också i mina hundar om det kommer främmande, för främmandets skull om de skulle vara hundrädda. Precis! CITAT (*Stintan* @ 31-12-2010, 10:52)  Ja då är det väl självklart bättre att man håller i sin hund om den gör så. Finns ju hundar, oavsett ras, som blir överlyckliga då det kommer folk och gärna "överfaller" besökarna med olika slag av ljud och ömhetsbetygelser på hundars vis. Alla gillar inte det så det är väl jättebra då att ägaren håller i hunden. Visst är det så - hundar som älskar folk kan bli lite för mycket och då får ägaren tänka på att alla inte tycker om att bli slickade av en glad hund
Meriona
31-12-2010, 22:24
Dessutom har väl Xera lärt sig att beskydda husse och matte, så då är det ju helt rätt att hon för lite väsen när det kommer nån okänd in i huset. Bra gjort Xera!
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-12-2010, 18:47)  Har du hund själv?
Kommer det hit bekanta personer öppnar jag bara dörren men om det kommer främmande personer och jag inte vet om de stängt grinden efter sig - vi bor utefter en mycket trafikerad väg, och några dagar tidigare hade en bekant person inte stängt grinden efter sig och släpte ut hunden, så håller jag fast hunden så att den inte ska springa ut. Kommer de från hemtjänsten så håller jag fast hunden innan jag hunnit fråga om de är hundrädda - min hund ska inte behöva träffa sådana. Jag var mest nyfiken över varför du behövde hålla tillbaka hunden. Självklart ska hunden försvara dej och din familj mot objudna gäster.
Solstorm
01-01-2011, 17:41
Usch och fy en sådan otrevlig människa som gör så mot hunden. Man kan ju undra hur han bär sig åt mot din man när de är ensamna. Extra läskigt ifall han bär sig illa åt mot din man och han kanske inte kommer ihåg att berätta det sedan. Hoppas du slipper den personen i ditt hem i fortsättningen. Bra att du kontaktade hemtjänsten, det kanske finns fler som har klagomål på honom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|