Full version: Varsam renovering
Sidor: 1, 2
Klint
Ja det var ju så vi ville göra men har kanske gjort lite avsteg. Många har ju gett fina tips på köket i vårt hus men det var svårt att få till det riktigt bra.Har fått frågan om man inte kan ta bort nån dörröppning men det går inte men nu händer det grejor vi tar bort en vägg samt höjer en del fönster just nu känns det bra men vill ni så får ni gärna ge förslag golven kommer att bytas (synd men måste isoleras)så nu kan man placera disk var man vill
Spiskåpan vad gör man förslag? den är jättegul fett/nikotin men vill ha en grövre känsla

C:\Users\Ägaren\Documents\Mina skanningar\kök
A=385 fördelade på 30 +dörr 80+vägg 68cm+fönster 100cm+106
B=115cm+fönster samma +vägg 145
den streckade väggen tas bort där kommer vi att ha matplats B2 =245cm med fönster
C=385 med fönster
D =355 där är spiskåpan efter den vägg 120cm sen dörr 65 sen ettfram till hörn 24
Fönstren sitter snart på 1met höjd från golv
några bilder
kommer sen det plingar bara i datorn och kommer upp ange länk ranting.gif
Klint
Jag vill så gärna visa er men datorn/odlasidan är koko den börjar ladda upp en bild sen bara slutar den då finns bara rutan med hantera uppskickade filer(0) kvar!
Jag fattar nada
Klint
[attachment=57151:skanna0001p.jpg]
Meriona
Jag hoppas att du får ordning på både bildredigering och byggande snart Klint. Är så nyfiken! kompiskram.gif

Men några tips ska jag inte ge mig på! rolleyes.gif
omk
Aha, väggen tas bort = ett dörrhål mindre.
Låt mej fundera ett tag ...
Klint
[attachment=57201:Kopia_av...nedImage.jpg]

Så här känns bra just nu! Hoppas det går att läsa!

yaay.gif GOTT NYTT ÅR ALLA!!
yaay.gif
Anma
CITAT (Klint @ 31-12-2010, 13:22) *
[attachment=57201:Kopia_av...nedImage.jpg]

Så här känns bra just nu! Hoppas det går att läsa!

yaay.gif GOTT NYTT ÅR ALLA!!
yaay.gif

Ska ni ha tvättmaskin i kök? Eller vad är TM?
*Stintan*
Ser mysigt ut. Kolla bara så att inte väggen är bärande.
Klint
CITAT (Anma @ 31-12-2010, 13:36) *
Ska ni ha tvättmaskin i kök? Eller vad är TM?

Yes!! Det finns integererade yes.gif
Anma
CITAT (Klint @ 02-01-2011, 20:00) *
Yes!! Det finns integererade yes.gif

Va smart! Och smart val att sätta den där det gamla avloppet går, för visst var det väl där diskbänk är nu?

Den där planslösningen kan bli bra den.
ingrid fuxwall
Har lite svårt att ställa mig på huvudet så jag kan inte se vad det står men det blir säkert bra - visa oss gärna bilder när det är klart
Klint
[attachment=57265:121.JPG]
Som Caisa Warg sa men tager vad man haver!! Ser ni vad som används som lampa?

[attachment=57269:040p.jpg]
Före!

[attachment=57264:125p.jpg]

Efter!!

Edit: Ja efter va väl kanske att ta i men pågående kanske?
ingrid fuxwall
Väntar på fler bilder, allt eftersom
Klint
[attachment=57273:123p.jpg]
Vacker eller hur? Men inte speciellt fräsch Vad hade di gjort?
sqrulan
Oh va spännande! Spiskåpan var ju jättefin i formen men jag förstår om den måste bort för spisen ska väl va i hörnet på andra sidan! Jag tycker det verkar toppen och snyggt med spisen där och att du kan spana ut genom fönstret då du är vid diskbänken.
Anma
CITAT (Klint @ 02-01-2011, 21:03) *
[attachment=57273:123p.jpg]
Vacker eller hur? Men inte speciellt fräsch Vad hade di gjort?

Inte bort i alla fall, ni ska väl ha en vedeldad under, eller hur var det? Tvätta upp den och måla med mattare färg bara, du ville väl ha en matt yta? Men tänk på att blankare yta är lättare att hålla ren.
*Stintan*
Mina förslag:

Tvätta spiskåpan ordentligt med målarsoda och så måla med en matt färg som är uppblandad med en sorts struktur man kan köpa för att få en skrovligare yta. Går bra att rolla på och när man tycker den blivit för smutsig sen är det bara att rolla över.

En annan variant är att försöka ta bort all gammal färg med hjälp av sån värmeapparat och sen putsa muren och måla. Kräver dock mer jobb än det första alternativet.

Ska ni sen mura in en ny vedspis som passar till kåpan är det snyggt att måla den muren på samma sätt.
omk
Men, OJ vilken skillnad i ljusinsläpp !

Tror nog att din plan, Klint, blir jättebra, men kanske du behöver mera överskåp ? Varför inte vid D-väggen ? De tar ingen skada även om det finns en vedspis snett nedanför, men då blir den fina kåpan skymd ... Kanske bara öppna hyllor på D-väggen ?

Tänk också på att du måste kunna förvara veden nånstans, i en låda eller nåt (den skräpar GANSKA ordentligt). Kanske I ett bänkskåp, eller UNDER en skiva, företrädesvis i närheten av själva spisen. Eller på andra sidan själva vedspis-väggen ?
Klint
Kan hjärna bli överhettad confused.gif Jag skrev ett långt svar och innan jag skicka skulle jag kolla om det var nåt jag missat itråden allt försvann ranting.gif Nu MÅSTE jag sticka sotarn ska komma och provtrycka skorsten Hej så länge!! smiley_small_hug.gif
Klint
thanks.gif för era kommentarer! Sotaren godkände allt, vi var lite oroliga att en takstol satt för nära skorsten så det var gött!

http://www.snickeritallkotten.se/bilder.ph...ID=6&cID=29
Detta är drömköket de har en vedlår sån där som man fäller ut som de har i gamla bonnkök!
Budgeten spricker nog där (har inte fått nån offert än) men man kan ju efterlikna stilen.
Ja även om man kan läsa upp&ner är skissen lite kladdig men så här börja vid vägg A
där är bänkskåp med skiva öppen under fönster pga element eller Radiator som jag lärt mej. sen spisen/häll o ugn i hörnet,diskbänk/skiva ho bänkskåp +överskåp över hela sist kyl/frys
Vägg D börjar med spiskupan bredvid vedspisen (som blir en ny smalare men effektivare) kan man ha vedlåren sen bänkskåp och tvättmaskin blir den integrerade hiskligt dyr kan man göra så här
http://www.snickeritallkotten.se/bilder.ph...ID=7&cID=16
och sen funderar jag på vitrivöverskåp eller öppna hyllor
Javisst står diskbänken där nu.
Spiskupan den blir nog rengjord och målad hade sån där färg med iblandat pulver i ett annat hus och den gick bra att dammsuga, sen fick man måla om våttorka var ingen höjdare men färgen billig så det lutar åt det.

En dag fick vi besök på "bygget"
de hade med sej kaffe och semlor så vi hade kalas,grabben på 6 år hade jätteroligt han var med och rev sen sopade han och plocka upp massa spik han blev kvar när mamma o storasyster åkte hem.Han hittade en bräda som han ville ha och vi gick ut i magasinet där han valde ut en såg han sågade av brädan skruva i lite gamla beslag och hade jättekul länge jag tycker sånt är kul och det finns mycket som intresserar bara de får möjlighet!
[attachment=57282:133p.jpg]
Visst är det en vacker tapet den satt över en annan som satt på timmret!
Anma
Jättefin tapet, Klint!
Det glädjer mig att ni vill ha en sån där äldre lantlig stil som passar huset. Jag fick för mig att ni skulle smälla upp något hypermodernt, var det inte du som visade en vedspis i modern stil?
Vad fiffigt med tvättmaskinerna så där i ett skåp, fast då måste väl bänken bli djupare än normalt va? Typ 70 istället för 60.
I vilket fall är det smartare än att köpa en integrerad ur ekonomisk synpunkt.
Kul att ni hade en lite hjälpreda också.

Ser verkligen fram emot fortsättningen!
Klint
Vad kul att du tycker det! Vedspisen jo det var nog vi som vill ha en modern men den som står där (min svärfar kallar den hustruplågare)är ju fin men man måste stoppa jättesmå vedträn i den heela tiden Det är väl tänkt att hustrun ska vara inne hela dagen ovh i princip vara fast där vid vedspisen inte konstigt att de gjorde mycket långkok! Jag har mailat min skiss till 2 köksfirmor Tallkotten och electrolux home, det finns en på närmars håll ska ringa dit tror de har Marbodal +en som säljer Novaflex Kom gärna med synpunkter.
Helst hade vi behållt så mycket som möjligt men det ska ju funka också och inte bli en energibov,köket var ju varken tidstypiskt eller snyggt!

edit:tillägg jag vet att julen är slut men vad är det för bild nu på din avatar unsure.gif
Anma
CITAT (Klint @ 03-01-2011, 11:49) *
Vad kul att du tycker det! Vedspisen jo det var nog vi som vill ha en modern men den som står där (min svärfar kallar den hustruplågare)är ju fin men man måste stoppa jättesmå vedträn i den heela tiden Det är väl tänkt att hustrun ska vara inne hela dagen ovh i princip vara fast där vid vedspisen inte konstigt att de gjorde mycket långkok! Jag har mailat min skiss till 2 köksfirmor Tallkotten och electrolux home, det finns en på närmars håll ska ringa dit tror de har Marbodal +en som säljer Novaflex Kom gärna med synpunkter.
Helst hade vi behållt så mycket som möjligt men det ska ju funka också och inte bli en energibov,köket var ju varken tidstypiskt eller snyggt!

edit:tillägg jag vet att julen är slut men vad är det för bild nu på din avatar unsure.gif

Hihi... Det är min vovve som sover... Ja, eller hans nos närmare bestämt.
Det är opraktisk den där hustruplågaren, men om ni byter, ta någon gjutjärnsvariant som passar bra till den där stilen, tycker jag i alla fall.
Ett tips är också att kolla med lokala snickare, ofta är de i samma prisklass och då får man exakt de mått man vill ha på allting utan att behöva betala flera tusen extra för varje liten centimeter man måste specialbygga.
Ett annat sätt är också att ha i billiga stommar och sedan fixa luckor från en snickare, men det förutsätter att man kan sätta in ett standardkök och det kan nog inte ni.
Bästa lösningen är nog platsbyggt, om det inte blir megadegadyrt, vill säga.
sqrulan
blush.gif Oppps, jag trodde att ni skulle ta bort spiskåpan! Den är ju verkligen jättefin så det är bra att ni behåller den! Den kommer att bli husets ögonsten då ni målat den.
Nu ska jag inte skriva och lägga mej i det jag inte fattar! ha, ha, ha...
Klint
Det ska du visst det! Jag är så rörig det är omänskligt att fatta allt jag dillar om just nu jag gillar dina inlägg och din stil! kompiskram.gif
ingrid fuxwall
Så snyggt det kommer att bli!
sqrulan
CITAT (Klint @ 03-01-2011, 17:24) *
Det ska du visst det! Jag är så rörig det är omänskligt att fatta allt jag dillar om just nu jag gillar dina inlägg och din stil! kompiskram.gif

Tack! blush.gif Nog kommer jag att skriva. rolleyes.gif
Anma
CITAT (sqrulan @ 03-01-2011, 21:00) *
Tack! blush.gif Nog kommer jag att skriva. rolleyes.gif

Det gör du rätt i! smile.gif

Klint, vill bara säga att jag tycker att det är så roligt att ni valt att renovera huset i en stil som passar det, som det såg ut har någon varit där med ovarsam hand genom åren?
Personligen tycker jag att man kan göra modernt och så där, men att försöka bevara eller återställa till stilen som huset är byggt i.
Att försöka få ett funkisbetonghus till en lantlig dröm eller tvärt om är dömt att misslyckas i mina ögon.
I så fall har man köpt fel hus från början.
Kullatorpet
CITAT (Klint @ 03-01-2011, 17:24) *

Har precis läst igenom heela denna tråd. Det är rörigt med dessa renoveringar i gamla hus. Kul att ni behåller kåpan & renoverar med förstånd & behåller lite av det gamla. Som någon sa: funkishus & lantligt = inte husets själ.
Ser fram emot att följa arbetets gång & resultat. Vet vad du/ni går igenom med renoveringen, har nämligen själva ett torp från ca 1890 som gått igenom en hel del förändringar.
// Susann
Klint
Tack för responsen! Det är mycket att tänka på ibland är man nåstan glad att det inte fanns en massa lister och att fönstren ej är såå gamla Man måste liksom lägga ribban någonstans.Vi gillar verkligen vårt hus men det är ju inte kmärkt ska försöka återställa till ursprung så mycket som går.Vi vill inte renovera i många år.
Huset är ju byggt av svärfar tii förre ägaren men timret hämtades från ett annat hus så det kan ju vara mycket äldre.Det har bott ett äldre par i huset som såg till det , det var alltid prydligt ute klippt gräsmatta osv.Däremot var det inte så mycket blommor men en del buskar De har nog minst sagt varit väldigt försiktiga med pengarna det som behöver bytas är gjort typ går en takpanna sönder byter man den inte hela taket om du förstår flirting.gif Ja farbrorn blev sjuk och orkade inte längre och sen gick han ju bort och även tanten är ju gammal även om hon är pigg och har mycket roligt att berätta!
Anma
Hur går det Klint? Försöker att komma ihåg att pipa in här på bygg...
Klint
Tackar som frågar! det går lite upp och lite ner! tak är reglat,det blir utan isolering.Det var otroligt snett det syns verkligen nu.
Vi har plockat upp ett golv ja gubben jag körde sågspån mm och eldade det var roligt för det var alldeles friskt och fint
Fick en lista med massa elgrejor som vi beställde på nätet jag kollade å gubben dubbelkollade så vi fick med allt sen hämta vi paketet och ställde på övervåningen.Idag kom elektrikern då sa han att det fattas en massa har ni inte beställt jo jag var säker jag kom ju ihåg de olika dosorna mm -ja då har de restat då.Näe. Vad gör man jag blev oerhört irriterad hur dum får man bli confused.gif ingen hade kollat i lådan!
Ja iallafall ringde jag till postutlämningen och fråga om de kunde kolla ja de är ju väldigt besvärligt men jag bad så snällt och så hittade hon ett paket till på vilket det stod kolli 1 av 1!! biggrin.gif lättnad! Så nu har vi placerat ut var vi ska lampor å sånt alltså det är svårt men känns ok nu. Har fått ett köksförslag med micro i väggskåp fast inga lådor! tongue.gif
LP55
Ehh mikro? Lever ni kvar på åttiotalet? Teppanyakihäll ska det vara såklart! Vem använder egentligen mikro nuförtiden? Men kul att ni väljer att ha kvar spiskåpan, kommer passa perfekt med teppanyakihällen! Gammalt möter nytt, öst-väst osv. Vi har gjort på ett liknande sätt med vårt lilla gårdskapell omgjort till biosalong. Superlyckat. Verkligen.
Klint
Nej tror inte jag lever på 80talet men bara för att nåt är dyrt (28000)och nytt är det inte per automatik bäst
eller var det ett ironiinlägg jag däremot är sen 60talet man kan ställa vilka frågor som helst då flirting.gif
Klint
https://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=6...isp=attd&zw

Här kommer en ritning skickade den i ett pm men det funka inte vore snällt om ni skrev om ni får fram den!
Kanske är det något knepigt så att bara jag får fram? Ritningen är inte perfekt saknar bla en lådhurts +att det ska vara mer väggskåp Skriv nåt nu annars startar jag en ny tråd i småprat! tummenupp.gif
Anma
Får inte fram någon länk... sad.gif
Klint
Knepigt när jag klickar kommer det upp en ruta med mail.google vill du öppna? då trycker jag ok och så kommer det confused.gif

men men jag fixa ju inte ens att länka på signaturen giggle.gif
EsterM
Troligen så länkar du till din egen mailbox, som vi andra inte har behörighet till. Om jag använder din länk så kommer jag till min egen google mailbox, och där ser jag bara mina egna mail.
Ester
malcolm
Kommer inte heller in, frågas efter användarnamn och lösenord.
Klint
Jag ska nog gå härifrån datorn nu har skannat, imp.bilder från kameran,la dem i piccasa de ä för stora ja är totalt vansinnig varför kan man inte bara göra som man tänkt ibland känner man sej så j-a idiotisk!! ps det är nog rätt det där med egen gmail jag har ju fått det på mailen går härifrån nu så inte något går sönder
anne-li i olofstorp
Hallå Klint!!!
Har du lugnat ner nerverna och tyglat dina hormoner nu, så vi som vill se dina inl'ägg verkligen kan få se dom!!!!????? fear.gif
Kom igen nu! Berätta mer!!!! tummenupp.gif
EsterM
CITAT (anne-li i olofstorp @ 28-01-2011, 14:17) *
Hallå Klint!!!
Har du lugnat ner nerverna och tyglat dina hormoner nu, så vi som vill se dina inl'ägg verkligen kan få se dom!!!!????? fear.gif
Kom igen nu! Berätta mer!!!! tummenupp.gif

tummenupp.gif
Ester
Klint
shy.gif ojdå ja det är klart jag ska berätta! Igår var jag så lugn att jag sov bort hela eftermiddagen duh.gif
Jag tycker ju själv att det är så roligt att se bilder på allt men det blir inga denna gång (är på jobbet)
Ja va har vi gjort handlat mest tror jag
*Pärlspont till väggar och tak (ska vitmålas)
*Golv
http://www.baseco.se/Default.asp?path=2284...mp;pageid=32878
*Isolering
* en släpkärra mycker flitigt använd.Vi är nu stammissar på återvinningsstationen det kostar ingenting om man sorterar sina sopor! och på 2 byggföretag det ena ligger 2-3 mil bort de har fri hemkörning och jättebra service det andra 6km bort de tar 300kr för hemkörning och har sällan tid att visa eller hjälpa till!
* eldosor kablar mm
*element, rör i rör, bergvärmepanna
Men vi har sålt också Vedspisen som en nöjd "granne" kom och hämta
alla element kunde sålt fler!
elpannan det var ju den största chansningen men det gick! Kan bara rekommendera att tömma pannan om det är nån som tänkt flytta en sån det glömde vi sweatingbullets.gif Ja inte jag men köparen och gubben

När vi rivit lite på toan kom vi på att tvättmaskinen får bo där under trappan.
Köket har ju vållat mest huvudbry.Vi har ju mest velat få till en bra planlösning och den som visat störst intresse säljer Sentenskök Electrolux vi har inte bestämt än men planen känns klar vi var där i torsdags och fixade till en del, vi satte väggskåp på vägg D eftersom vi vill ha bänkskåpen i linje med vedspisen bygger vi en blindvägg så överskåpen vilar på den då sticker de inte ut mer än c:a 15cm.Ska nog på nåt vis ordna så ni kan se skissen! kompiskram.gif ps vi har sool +12.5 coolgleam.gif
Klint
Jag har skrivit lite om elspis i min tråd i småprat om vedspisar fick ett tips för det är ju fler som läser här men nu kommer det här.Kan inte bestämma mej om det ska vara häll+ugn eller golvspis.Gasspis är nog görbra men känner mej inte riktigt mogen för det,induktionshäll?har inte hört nån som ångrat men jag är rädd att de är krångliga jag gör ju lite allt möjligt när jag lagar mat och då kanske allt blir bränt nono.gif skriv nu då!! tummenupp.gif
Anma
Induktion helt klart! Du kommer inte att ångra dig!
Klint
CITAT (Anma @ 30-01-2011, 14:17) *
Induktion helt klart! Du kommer inte att ångra dig!

Men är alla såna att man måste lägga fingret på hällen finns det inga med knappar?Finns väl en massa varianter va ska man välja?Hur ska man tänka? Mina grytor en del är rätt fina funkar inte har testat med magnet men 1 den var billig på Ica!
blomkronan
Hej Klint nu hitta jag till din tråd smile.gif (såg i din signatur att den fanns)
Ska bli kul och se sen när du kommer med mera bilder smile.gif
smiley_small_hug.gif
Anma
CITAT (Klint @ 30-01-2011, 14:36) *
Men är alla såna att man måste lägga fingret på hällen finns det inga med knappar?Finns väl en massa varianter va ska man välja?Hur ska man tänka? Mina grytor en del är rätt fina funkar inte har testat med magnet men 1 den var billig på Ica!

Det finns såna med vreden, denna till exempel. Men själv föredrar jag touchknapp, för om något kokar över så är det bara att torka av, inga vreden som kan bli smutsiga under. De flesta har först problem med dessa touchknappar för att man trycker av bara gammal vana. De klarar inte att förstå tryck, man ska bara lägga fingret på lite lätt, då fattar de direkt.
Sen hade jag lite problem i början med att on knappen var så "trög", för den reagerade inte direkt, men det är en säkerhetsgrej, man ska hålla fingret på knappen i en sekund eller så just för att man inte så lätt kan sätta på spisen av misstag.
Mycket av det där är en vanesak. Om jag nu ska ställa mig vid en vanlig spis så blir det nästan som att jag inte vet hur en sån fungerar... smile.gif
Klint
http://www.tretti.se/vitvaror/paketerbjuda...?ii=14108,14096
Det lutar åt att det blir detta vi vill ha svart och Blomkronan säjer att det är ett klipp! Får se vad Electrolux ger för pris.Ska jag nu ha en induktion så ska jag väl fixa en utan vred man får väl ta det lite lugnt och testa.Kanske kan man förhandla sej till att få nån gryta på köpet! Annars blir det Trettio.se!
Anma
CITAT (Klint @ 02-02-2011, 23:41) *
http://www.tretti.se/vitvaror/paketerbjuda...?ii=14108,14096
Det lutar åt att det blir detta vi vill ha svart och Blomkronan säjer att det är ett klipp! Får se vad Electrolux ger för pris.Ska jag nu ha en induktion så ska jag väl fixa en utan vred man får väl ta det lite lugnt och testa.Kanske kan man förhandla sej till att få nån gryta på köpet! Annars blir det Trettio.se!

Det ser ut att vara bra grejer det där!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon