Vinberga
29-12-2010, 10:52
Hej. Jag har en vinranka i växthuset på landet. Jag ärvde den av förre ägaren som då hade klippt ner den fullständigt jäms med marken. Den sköt dock massa nya skott som jag har beskurit så gott jag kunnat i tre år och även fått fem, sex små vindruvsklasar på i somras. Tidigare har jag beskurit i december men i år kan jag inte ta mig dit förrän i januari-februari. Är det fel att beskära då? Kan den börja blöda? Är det bättre att hoppa över beskärningen detta år i sånt fall? Tacksam för svar!
RibesRubusVitis
29-12-2010, 16:18
Januari går utmärkt, februari likaså. Våra yrkesodlare beskär oftast i mars eller april, när de kan bedöma vinterns frostskador och strax före knoppsprickningen. Det där med att rankan skulle förblöda är mest nonsens, i synnerhet om den är några år gammal och alltså har väl utvecklade rötter.
En nysatt stickling utan mycket rötter kan möjligen ta skada om det droppar så mycket sav att växten blir uttorkad. På en gammal planta kan man låta det droppa; det upphör snart och växten tar ingen skada.
Vinberga
12-01-2011, 10:10
Tack för svaret! Den här plantan är över 20 år gammal så då borde det inte vara några problem. Jag klipper den i feberuari.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.