Full version: Lökar och knölar
Frida Sandman
Jag har upptäckt lökar och planterat en del olika tulpaner, vårstjärnor, scillor och annat. Jag planterade även påskliljor och pingstliljor, men dessa uteblev med sina blommor. Vad är vanliga nybörjarfel man gör, för jag misstänker att det beror på min plantering? Vildtulpanerna kom direkt med massor av blommor, men de har bara varit i jorden ett år, så det blir spännande att se om de kommer igen i vår.

Pärlhyacinterna verkar trivas utmärkt, de har blommat två år i rad och verkar sätta nya blommor utan problem. Funderade på att plantera ut lite hyacinter också, men funderar på om de är härdiga där jag bor (zon 6?). Amaryllisen från i år tänkte jag spara och ha som sommarblomma framöver, hur gör man för att den enklast ska komma igen under sommaren och acklimatisera sig till att blomma under den ljusaste tiden? För visst måste det gå att odla även julblommor under sommaren?

Finns något särskilt man ska tänka på vid lökodlingar? Vad i så fall? Jag brukar läsa på påsarna, och önskar även få tag i snödroppar som planteras när de står i blom, då mina lökar av dessa inte ville ta fart, bara en av minst tjugofem har visat sig. Var kan man köpa detta?

Bor i Älvebyn, Norrbotten, åker då och då till Luleå, Piteå och Skellefteå på trädgårdsshopping, så tips därifrån kan vara av intresse.
octachoron
Narcissser (påskliljor, pingstliljor) sägs ju kräva ganska lång tid på sig att rota sig innan vintern kommer så de ska man plantera tidigt på hösten.
Annars har jag satt narcisser som inte blommade första året men blommade fint nästa år av någon underlig anledning, kanske beror på deras behandling hos odlaren?

Frida Sandman
Ah! Hoppet är inte ute för mina lökar! Härligt! Då håller jag tummarna att de kommer i blom den här våren då :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon