andershorn
Vi skall bygga ett vxthus av gamla fnster. ca 16 m2. Till taket skall vi ha polykarbonatplast. Efterson vxthuset aldrig skall vrmas upp rcker det d med 6 mm polykarbonat? Finns det ngra frdelar med t ex 10 mm.

Borde inte 6 mm samtidigt ge bttre skugggning?

Hur skter Ni son har ett egenhndigt byggt vxthus ventilationen i taket? Vi fundrar p att kpa Juliana extrafnster att montera in i taket.
Ingrid p Vstkusten
Ventilation - beror p hushjd vid hembygge. Man kan kra totalt utan ppningsbart med om man har en gigantiskt flkt i taket(faktiskt rcker det).
har Ni mkt sn? Jag tycker det borde rcka med 6 mm i alla fall,

Hlsar ingrid
Trdgrdsmannen
Hej,

Tjockleken kontra belastning frn sn etc mste vl hnga ihop med hur ttt du stter reglar och dylikt. Om du bygger i tr kan du ju dimensionera reglarna sjlv och kan f en stabil konstruktion som inte sviktar ssom kanske aluminiumvxthus gr i taksektionen pga aluminiumets sviktande karaktr. Tycker personligen att 6 mm borde rcka med rtt taklutning. Det r ju tjocklek du menar med 6 mm antar jag och skuggeffekten pga tta eller mindre tta avstnde mellan kanalerna hnger vl egentligen inte ihop med tjockleken, men jag gjorde en snabb koll p ntet och det verkar ju som att tunnare dimensioner oftast ven har ttare mellan kanalerna i bredd s din teori stmmer skert. Dock r det ju s att ven om polykarbonat reducerar solinstrlningen s kommer du inte helt ifrn skuggbehovet nd. Mnga menar att 50% begrnsning behvs och s mycket skuggar inte ngon polykarbonat (om den inte r herrans gammal och kass tongue.gif)
sirugo
6 mm krver rejlt ttt mellan reglarna.
Fr 10 mm rekommenderas hgst 70 cm och fr 6 mm skulle det vl d bli hgst 40 cm eller s...
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon