andershorn
06-02-2004, 11:27
Vi skall bygga ett växthus av gamla fönster. ca 16 m2. Till taket skall vi ha polykarbonatplast. Efterson växthuset aldrig skall värmas upp räcker det då med 6 mm polykarbonat? Finns det några fördelar med t ex 10 mm.
Borde inte 6 mm samtidigt ge bättre skugggning?
Hur sköter Ni son har ett egenhändigt byggt växthus ventilationen i taket? Vi fundrar på att köpa Juliana extrafönster att montera in i taket.
Ingrid på Västkusten
07-02-2004, 21:15
Ventilation - beror på hushöjd vid hembygge. Man kan köra totalt utan öppningsbart med om man har en gigantiskt fläkt i taket(faktiskt räcker det).
har Ni mkt snö? Jag tycker det borde räcka med 6 mm i alla fall,
Hälsar ingrid
Trädgårdsmannen
16-02-2004, 15:34
Hej,
Tjockleken kontra belastning från snö etc måste väl hänga ihop med hur tätt du sätter reglar och dylikt. Om du bygger i trä kan du ju dimensionera reglarna själv och kan få en stabil konstruktion som inte sviktar såsom kanske aluminiumväxthus gör i taksektionen pga aluminiumets sviktande karaktär. Tycker personligen att 6 mm borde räcka med rätt taklutning. Det är ju tjocklek du menar med 6 mm antar jag och skuggeffekten pga täta eller mindre täta avstånde mellan kanalerna hänger väl egentligen inte ihop med tjockleken, men jag gjorde en snabb koll på nätet och det verkar ju som att tunnare dimensioner oftast även har tätare mellan kanalerna i bredd så din teori stämmer säkert. Dock är det ju så att även om polykarbonat reducerar solinstrålningen så kommer du inte helt ifrån skuggbehovet ändå. Många menar att 50% begränsning behövs och så mycket skuggar inte någon polykarbonat (om den inte är herrans gammal och kass

)
6 mm kräver rejält tätt mellan reglarna.
För 10 mm rekommenderas högst 70 cm och för 6 mm skulle det väl då bli högst 40 cm eller så...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.