fuchsian
Där har du tagit upp ett jättestort beskymmer!!! Dom som köper raketer tänker inte hur rädda djuren bli ..... crying.gif

Nu är ju våran lilla hund totalt döv, men för det brukar vi barrigera oss i sängkammaren för att det blir dubbla väggar som kan hjälpa till, samt att vi har TV på rätt högt.
Tidigare blev hon totalt hysterisk vid minsta puff-smäll och vi fick sätta henne i sin transportlåda och ha den mellan oss när det smällde som värst.

Mina fåglar har inte reagerat så mycket för det, men hur är det med ER Andra som har katter??
Det har jag ingen erfarenhet av.

De är dock tur att smällandet inte längre pågår flera dagar än just sent på nyårsafton, i alla fall här hos mig, men om det är liknande över hela landet, vet jag inte.

Berätta gärna ni andra husdjursägare om era upplevelser och råd och hur mycket smäller det???? ... 000.gif .. Fuchsian ....
batski
Istället för fyrverkerier: svävande lyktor

Jag har själv köpt en 10-pack smile.gif
Gunilla T
Det var ett bra alternativ batski yes.gif

Denhär diskussionen brukar dyka upp här varje nyår - delade meningar förstås!

Om fyrverkerier tycker jag inte - en av mina hundar är skotträdd men vi bor långt ute i skogen så det mesta hörs som dova puffar men det räcker. Radion på till efter tolvsnåret så det fungerar ändå hyfsat här men alla är inte lika lyckligt lottade.

...rädda djur både i naturen och i hemmen samt alla dessa tungmetaller som sprids ut i vår miljö - nej, tack!
batski
CITAT (Gunilla T @ 29-12-2010, 15:40) *
Denhär diskussionen brukar dyka upp här varje nyår - delade meningar förstås!

För mig handlar det om att ta hänsyn till andra. Min njutning ska inte ske på andras bekostnad.
Samsara
Jag kan dela med mig av mina råd som vi fick från en hundinstruktör/hundpsykolog som brukar ha inför varje nyår ett seminarium vad man kan göra för sina hundar. Tyvärr har jag bara tips till hundägare, men jag reagerade också på en sak som jordbruksverket skrev att man skulle aktivera hunden på dagen. Det ställer jag frågetecken till för det hjälper inte hunden när klockan slår tolv, den sover sig precis inte genom det.
Men här kommer min hundinstruktörstips,
* Hunden ska leka med leksaker som låter, kastrullock, kastruller. Ja allt som låter, göm godis mitt i det så hunden måste få allt att låta. Kastrullock lägger man upponer så den vippar. Vår hund var 6 månader och sov sig igenom sin första nyår men vi körde dessa övningar och vi har fortsatt med dem även detta år.
* Ignorera rädslan hos hunden, du förstärker den om du reagerar på att hunden blir rädd. Är ni ute och hunden blir rädd för en raket så fortsätt att gå, säg med lugn men med bestämd röst "det där var väl inget" och gå vidare.
* Väl under nyår så gäller det att ha det ljust i lägenheten/huset och tv ska stå på högt, välj nu inte nyårstalet som tv-program utan att annat program.
* Ge något extra gott tuggben en - tre timmar innan tolvslaget så hunden har något att arbeta med.
* Om man är osäker på att detta inte hjälper finns det lugnande medel som Valerina Forte, detta ska ges mellan 7 - 14 dagar innan nyår var dag. Sen finns D.A.P eller vad det heter men jag kommer inte ihåg om det är något som man ska ge dem några dagar innan eller man kan ge det samma dag. Dessa lugnande medel är receptfria och kan köpas på apoteket, Valerina Forte går att köpa i hälsokost affärer. Men tänk på att alltid prata med sin veterinär innan man bestämmer sig för att ge lugnande så man får rätt dos. Både D.A.P & Valerina Forte tar bara bort topparna av rädslan hos hunden och hunden måste ändå aktiveras precis innan tolvslaget.

Det är vad min hundinstruktör gav för tips på sitt seminarium som vi var på förra året.

Några andra har kanske fler tips att dela med sig? Det finns kanske dem som kan dela med sig av tips om vad man kan göra med katter som är rädda?
Min pojkväns brors katt brukar klockan elva på kvällen krypa in i sin favoritgarderob och ligga där tills det hela är över.
abbbe
CITAT (batski @ 29-12-2010, 15:59) *
För mig handlar det om att ta hänsyn till andra. Min njutning ska inte ske på andras bekostnad.

Hur njuter du då?
Bengalow
Abbbe, du kan väl inte påstå att du njuter av smällandet? Då är du ju sjuk i huvvet!
batski
CITAT (abbbe @ 29-12-2010, 18:05) *
Hur njuter du då?

Jag förstår inte riktigt din fråga. Menar du att all njutning måste innebära att andra måste fara illa? confused.gif

Att titta på fyrverkerier är knappast nånting livsnödvändigt. Inte heller försämras min livskvalitet om jag tittar på khom loy sväva upp istället för att titta på smällande och giftspridande fyrverkerier. Däremot är det många djur och tom människor som mår skitdåligt av smällandet. Förstår faktiskt inte hur man kan vara så egoistisk för en sån oviktig skitsak som fyrverkerier.
abbbe
CITAT (Bengalow @ 29-12-2010, 19:00) *
Abbbe, du kan väl inte påstå att du njuter av smällandet? Då är du ju sjuk i huvvet!

Jasså? Jag njuter inte av smällandet särskilst mycket nej, mer än bara tittar på det. Skulle jag njuta av fyrverkerier så skulle jag ändå vara så säker på att jag inte var dum i huvudet trots det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon