malcolm
29-12-2010, 17:23
Jag har ganska mycket julskinka kvar som jeg inte vet vad jag skall göra med, någon som har tips på nå´t bra? Både sonen och jag är rätt less på skinkmackor nu.
Platinum
29-12-2010, 17:35
Tärna och använd tillsammans med grönsaker efter smak i paj, pytter eller pastasåser.
Skiva och frys in och använd som smörgåspålägg längre fram.
blomkronan
29-12-2010, 20:02
Har precis ätit en pyttipanna på julmaten. Skinka, köttbullar, prinskorv och stektpotatis. Rödbettor och stekt ägg... årets GODASTE pytt
theseraphim
29-12-2010, 22:53
CITAT (malcolm @ 29-12-2010, 17:23)

Jag har ganska mycket julskinka kvar som jeg inte vet vad jag skall göra med, någon som har tips på nå´t bra? Både sonen och jag är rätt less på skinkmackor nu.
Strimla och gör en härlig paj med en fast äggstanning, skivade kokta potatisar i ett tunt lager på botten plus lite ost på toppen.
andersen
31-12-2010, 12:54
Koka ärtsoppa och frys in i färdiga potioner.
malcolm
31-12-2010, 13:00
CITAT (andersen @ 31-12-2010, 12:54)

Koka ärtsoppa och frys in i färdiga potioner.
Bra förslag, så får det bli.
Greta i Österbotten
31-12-2010, 14:35
Här är mitt recept på en lättlagad,god skinkpaj som passar bra att göra nu om det blivit skinka över.Den går dessutom bra att frysa .
100 gr smör
2 1/2 dl vetemjöl
1 dl riven ost
lite salt
2 msk kallt vatten
till pensling 1 uppvispat ägg.
Låt degen vila svalt en stund.Förgrädda 200 grader ca 10 minuter.
Fyllning:
1 pkt bladspenat
200 gr skinka
3 dl riven ost
3 ägg
3 dl vispgrädde el mjölk
1 1/2 msk ljus fransk senap
salt,peppar
Tärna skinkan.Spenat,ost och skinka strös över pajen.Vispa ihop grädde,ägg och kryddor och häll över pajen som får grädda ytterligare 30 minuter i 200 grader.
Passar bra såväl till kaffe som lunch.Lycka till !
Jag har gjort en liknande paj som du Greta beskriver här ovan och den är toppengod

Jag frös dock ner skinkan i går efter att vi blivit ensamma här. Vill ha lite skinkpaus nu men jag blir snart sugen igen. Då blir det i form av paj.
sqrulan
31-12-2010, 18:30
Jag åt nåt gott för flera herrans år sedan. En typ av ugnspannkaka fast lättare och med mera ägg i tror jag att det var, sedan hadde hon gjort en tjock vitsås/bechamel med riven ost o julskinka som hon bredde ut på ugnspannkakan.
Gratinerade i ugnen med riven ost över. JÄTTE GOTT var det! Jag frågade om receptet men hon hadde inget utan gjorde bara som hon tyckte!?
Rullade ihop pannkakan, glömde skriva det!
malcolm
31-12-2010, 18:38
Har lagt 2 kg gula ärtor i blöt nu så imorgon blir det storkok av soppa.
Pegasus
31-12-2010, 18:41
Skiva skinkan och stek den lite knaprig, servera med hemgjort potatismos. Gott!
malcolm
01-01-2011, 16:05
Nu har jag en jättegryta på spisen med kokande ärtsoppa, skall bli gott till middag sedan, ingen nyårmat kanske men gott i alla fall. Det vi inte äter upp ikväll skall jag frysa ner i tomma mjölkkartonger för framtida behov, skönt att ha blivit av med julskinkan i alla fall utan att behöva kasta den. Nästa år skall jag köpa en betydligt mindre skinka, 2,7 kg (färdigkkt) är alldeles för mycket för två personer.
Solstorm
01-01-2011, 18:01
Här brukar det bli rester av julskinkan tillsammans med kokt potatis och pepparrotsås.
ingrid fuxwall
01-01-2011, 20:17
Skär ner skinkan i skivor och fryser ner den med hushållspapper mellan varje skiva - för att suga åt sig fukten. Det som är för mycket strax efter jul kan uppskattas i en sallad eller på smörgåsar lite senare.
Potatisgratäng med skinka (skinkgratäng)
Skär skinkan i tunna skivor som delas i mindre bitar eller strimla skinkan ... varva med rå, skivad potatis, salta lätt på potatisen. Häll på vispgrädde el mellangrädde, strö över lite ströbröd ... grädda i 175° ugn ca 75 min.
Idag till lunch gjorde jag ugnsomelett och tärnade i sista biten av julskinkan samt lite lök.
Perfekt!
malcolm
02-01-2011, 12:47
Nu är skinkans saga all och det blev 4 liter ärtsoppa till frysen, bra att ha senare i år.
Gubben gjorde i dag något liknande som blomkronan här ovan. Han tog visst i kålrot, potatis, morot, lök och skinka i sin pytt. Inte dumt alls.
Ärtsoppa låter också så gott nu efter all julmat. Skönt du malcolm att ha lite lagad mat i frysen att ta till när orken tryter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.