Full version: verbliven julskinka
malcolm
Jag har ganska mycket julskinka kvar som jeg inte vet vad jag skall gra med, ngon som har tips p nt bra? Bde sonen och jag r rtt less p skinkmackor nu.
Platinum
Trna och anvnd tillsammans med grnsaker efter smak i paj, pytter eller pastasser.
Skiva och frys in och anvnd som smrgsplgg lngre fram.
blomkronan
Har precis tit en pyttipanna p julmaten. Skinka, kttbullar, prinskorv och stektpotatis. Rdbettor och stekt gg... rets GODASTE pytt biggrin.gif
theseraphim
CITAT (malcolm @ 29-12-2010, 17:23) *
Jag har ganska mycket julskinka kvar som jeg inte vet vad jag skall gra med, ngon som har tips p nt bra? Bde sonen och jag r rtt less p skinkmackor nu.

Strimla och gr en hrlig paj med en fast ggstanning, skivade kokta potatisar i ett tunt lager p botten plus lite ost p toppen.
andersen
Koka rtsoppa och frys in i frdiga potioner.
malcolm
CITAT (andersen @ 31-12-2010, 12:54) *
Koka rtsoppa och frys in i frdiga potioner.

Bra frslag, s fr det bli. tummenupp.gif
Greta i sterbotten
Hr r mitt recept p en lttlagad,god skinkpaj som passar bra att gra nu om det blivit skinka ver.Den gr dessutom bra att frysa .

100 gr smr
2 1/2 dl vetemjl
1 dl riven ost
lite salt
2 msk kallt vatten
till pensling 1 uppvispat gg.

Lt degen vila svalt en stund.Frgrdda 200 grader ca 10 minuter.

Fyllning:
1 pkt bladspenat
200 gr skinka
3 dl riven ost
3 gg
3 dl vispgrdde el mjlk
1 1/2 msk ljus fransk senap
salt,peppar

Trna skinkan.Spenat,ost och skinka strs ver pajen.Vispa ihop grdde,gg och kryddor och hll ver pajen som fr grdda ytterligare 30 minuter i 200 grader.

Passar bra svl till kaffe som lunch.Lycka till !
zissi
Jag har gjort en liknande paj som du Greta beskriver hr ovan och den r toppengod kompiskram.gif Jag frs dock ner skinkan i gr efter att vi blivit ensamma hr. Vill ha lite skinkpaus nu men jag blir snart sugen igen. D blir det i form av paj.
sqrulan
Jag t nt gott fr flera herrans r sedan. En typ av ugnspannkaka fast lttare och med mera gg i tror jag att det var, sedan hadde hon gjort en tjock vitss/bechamel med riven ost o julskinka som hon bredde ut p ugnspannkakan.

Gratinerade i ugnen med riven ost ver. JTTE GOTT var det! Jag frgade om receptet men hon hadde inget utan gjorde bara som hon tyckte!?

Rullade ihop pannkakan, glmde skriva det!
malcolm
Har lagt 2 kg gula rtor i blt nu s imorgon blir det storkok av soppa. tummenupp.gif
Pegasus
Skiva skinkan och stek den lite knaprig, servera med hemgjort potatismos. Gott!
malcolm
Nu har jag en jttegryta p spisen med kokande rtsoppa, skall bli gott till middag sedan, ingen nyrmat kanske men gott i alla fall. Det vi inte ter upp ikvll skall jag frysa ner i tomma mjlkkartonger fr framtida behov, sknt att ha blivit av med julskinkan i alla fall utan att behva kasta den. Nsta r skall jag kpa en betydligt mindre skinka, 2,7 kg (frdigkkt) r alldeles fr mycket fr tv personer.
Solstorm
Hr brukar det bli rester av julskinkan tillsammans med kokt potatis och pepparrotss.
ingrid fuxwall
Skr ner skinkan i skivor och fryser ner den med hushllspapper mellan varje skiva - fr att suga t sig fukten. Det som r fr mycket strax efter jul kan uppskattas i en sallad eller p smrgsar lite senare.
netha
Potatisgratng med skinka (skinkgratng)
Skr skinkan i tunna skivor som delas i mindre bitar eller strimla skinkan ... varva med r, skivad potatis, salta ltt p potatisen. Hll p vispgrdde el mellangrdde, str ver lite strbrd ... grdda i 175 ugn ca 75 min.
Malvia

Idag till lunch gjorde jag ugnsomelett och trnade i sista biten av julskinkan samt lite lk.

Perfekt!
malcolm
Nu r skinkans saga all och det blev 4 liter rtsoppa till frysen, bra att ha senare i r.
zissi
Gubben gjorde i dag ngot liknande som blomkronan hr ovan. Han tog visst i klrot, potatis, morot, lk och skinka i sin pytt. Inte dumt alls.
rtsoppa lter ocks s gott nu efter all julmat. Sknt du malcolm att ha lite lagad mat i frysen att ta till nr orken tryter.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon