Gossen Ruda
29-12-2010, 21:25
Kl 22:05 i kunskapskanalen visas en film från Grönland filmad av Svante Lysén. Svante jobbar som konservator på Naturhistoriska Muséet i Göteborg och är en trevlig kille. Han har varit med på en del exkursioner vi har haft i entomologklubben. TV har tidigare visat en film han har varit med att spela in där han och några till byggde en stuga i Canadas vildmark och sen levde där i ett år.
Tack för tipset! Ska se.
Hisnande vackra vyer ... verkligen sevärt.
Gossen Ruda
29-12-2010, 23:14
Verkligen. Tyvärr hade jag glömt av det annars hade jag tipsat tidigare, det har inte varit så mycket reklam om det i övriga SVT. Skall påpeka för Svante nästa gång vi träffas att det märktes att han läste innantill från ett papper.

Musiken var dock lite enformig, samma stycke flera gånger. Lät som något av Eric Satie.
Fortsätter nu att se ---
23.05 Bröllopsfotografen i öknen
Israelisk dokumentär från 2008. Miriam El Kwader är bröllopsfotograf och mamma till sju barn i en beduinby i Negeveöknen. Hon försörjer sig genom att fotografera och filma bröllop. Vi möter tre olika kvinnor, relativt välutbildade, som ska gifta sig. Polygami är vanligt och en av kvinnorna gifter sig som första fru, men kommer att leva i skräck för att mannen ska ta sig en andra hustru. De andra två , tvingas gifta sig med män som redan har en första fru, och kvinnorna måste acceptera traditioner och sociala orättvisor som de är rädda för och inte samtycker till.
Även i K 31/12
Meriona
30-12-2010, 14:24
Missade denna eftersom jag gått och lagt mig med en bok. Men jag fick tips om repristidpunkter av Myo, det ska ses!
lördag kl. 16 och söndag kl. 20, kunskapskanalen är repriserna visst.
malcolm
30-12-2010, 14:47
Farbror Blå
30-12-2010, 15:18
förlåt en oseriös farbro, men lever entomologer i en in-sekt?
Myosotis
31-12-2010, 15:57
CITAT (Gossen Ruda @ 29-12-2010, 21:25)

Svante ... är en trevlig kille.
Har inte träffat Svante men är kompis med Oscar så det var väldigt roligt att se filmen. Mycket vackra bilder, pärlemormolnen var fantastiska! Tycker ni som missat ska se reprisen.
malcolm
01-01-2011, 03:09
Tack Ruda för tipset om naturfilmen! Har nu suttit här på nyårsnatten och bara njutit av programmet via SVT/play, det är lite av det här livet jag är ute efter vid mina kanotutfärder, inte lika avancerat kanske men ändå en liten försmak av hur det skulle kunna vara. Skulle utan vidare haka på ett äventyr likt det som beskrivs i programmet och jag är nog lite av en naturromantiker. Minns ett program på 60-talet som hette "Året på ön" och det var ungefär samma stämning i det, var inte mer än tio, elva år när det sändes men än idag kan jag minnas hur fascinerande det var.
Jag älskar att leva lite primitivt, laga mat på stormkök, diska i sjön, bo i tält, slippa både TV och dator (ändå har jag en laptop med TV-kort) och få var lite frånvarande från övriga världen. Hoppas den inkommande sommaren blir fin för nu rycker det verkligen i kanottarmen efter att ha sett detta underbara program. Tack än en gång Ruda för tipset!
Meriona
01-01-2011, 18:46
Fantastiskt fint program med stillhetens charm. Se det imorgon, då det går repris igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.