Till att börja med finns det tunga och lätta raser samt dvärgar (urdvärgar finns bara som dvärgras; andra dvärgraser är framavlade ur den motsvarande stora rasen). De lätta är oftast mer livliga och kan vara flaxiga, de värper generellt sätt mer än de tunga som är köttraser eller kombinationsraser (både ägg- och köttproduktion). De tunga är i genomsnitt lugnare.
Jag kan ju bara kommentera några få raser. Har skaffat två dvärgwyandotter och det är de absolut lugnaste höns jag har träffat, nästan
för lugna. Värper 160 ägg första året vilket är bra för en dvärgras. Fullständigt coola, de bara står där. Vill man sätta ner foten där de står får man lyfta upp och ställa dem någon annanstans så står de där istället. Absolut inte flaxiga eller rädda. Det måste bli väldigt bra kel- och knähöns. Alla mina höns är väldigt tama, men de flesta hoppar upp i knät och så ner igen, de är för rastlösa för att vilja sitta där någon längre stund.
Annars kan jag tycka att det är bra att stödja en lantras. Har haft Åsbo som jag
inte rekommenderar, mina var flaxiga och hysteriska (men det finns folk som säger att deras är lugna), men
Bohuslän-Dals svarthöns är mycket lugna, trevliga och nyfikna. Dessutom fantastiskt vackra. 140 ägg/år. Hedemora är jag sugen på att skaffa, har bara läst positivt om dem.
LantraserSjälv tycker jag det är roligt med ägg i olika färger och storlekar, har blandras och araucana som lägger gröna ägg. De är också tama och orädda. Araucana värper 180 ägg/år.
Marans lägger mörkt rödbruna ägg (150/år), var tveksam och visste inte om rasen skulle passa mig, men nu har jag en höna och hon är inte alls knäpp och rädd av sig som jag ibland har hört utan lugn och oerhört trevlig! Men jag känner inte så många individer av varje ras och självklart kan det variera inom rasen. Dessutom beror tamheten också på hur mycket man pysslar med dem.
Några länkar:
hönsraserdvärghönsraser(På tyska, men det står hur många ägg/år varje ras lägger (=Legeleistung))
Raser (klicka dig fram till höns och fakta om ägg)
Rasfakta (på nederländska, men många fina bilder)
Hönsraser (klicka på Rasseinfos)
Hønsesafari