tigrella
30-12-2010, 11:11
Skulle så gärna vilja fröså lök till 2011, alla tips är välkomna.
Tanken är röd-, gul-, silver-och purjolök, bor i södra östergötland.
När måste jag förkultivera, hur ska jag så bredså eller några frö / kruka.
Vill gärna ha era erfarenheter innan jag ger mig in på det, annars kanske det slutar med sättlök, men då finns inte de sorter jag vill ha.
Hur ska jorden vara, går det göda med hönsgödsel?
Eva 33c
30-12-2010, 14:58
Att så lök är lite trixigt här i zon 5 där jag bor, är lite kort. Jag har försökt utan någon riktig framgång. Kanske du bor bättre till. Jag skickar en länk till Runåbergs hemsida med odlingsbeskrivning för att dra upp lök från frö. Om du inte redan läst den så är det intressant läsning.
Odlingsbeskrivning lök
tigrella
30-12-2010, 15:38
Ok! Någon mer som har erfarenhet?
Vill veta hur ni har gjort när ni frösått lök, resultat mm.
Lina och Olav
30-12-2010, 15:58
Jag är absolut ingen expert på detta. Frösådde och satte sättlök förra året (gul lök). Odlar i zon 3. Dom frösådda blev lite mindre än sättlökarna men annars är jag nöjd med resultatet. Jag sådde dom samtidigt som morötterna vill jag minnas och dom fick inte någon mer behandling än vattning
Jag har kvar en hel del fröer om du är intresserad och har något skojigt att byta med. PM:a i så fall!
tigrella
30-12-2010, 22:48
Tack för det erbjudandet, men har spanat in några sorter just nu men jag kanske ändrar mig och då hör jag av mig.
Har klurat ut att de är känsliga när man skolar om, hur gör man då? odlar i egengjorda krukor av tidningar...
Platinum
31-12-2010, 00:36
Östra Götaland säger mig ärligt talat inte mycket, urdålig på geografi.
Purjolök brukar jag så i februari-mars, lägger fröna ytligt ovanpå jorden i ett "yngelakvarium" (en plastbehållare som har 20cm till kanten på behållaren från jordytan räknat).
Sen får fröerna gro, när de börja närma sig 2-3mm i diam lökstråerna allstå, så gallrar jag selektivt, jag beskådar....de starkare stråerna får lite mer jordmån, de svagare blir gödning till sina sysslingar.
Brukar bli fina plantor, men kul är det inte å se bebisar duka under för större syskon....
Eva 33c
31-12-2010, 12:19
Purjolök är mycket lättare att lyckas med vid förkultivering än gul lök. Anledningen till det är att om man har för varm när man förkultiverar gul (och röd) lök och sen sätter ut plantorna på våren då det är svalt, kan löken tro att sommaren är slut och sluta växa för att förbereda sig inför vintern. Och då hjälper varken gödsel eller vatten för att väcka den, och resultatet blir pyttelökar. Det beskrivs bra i länken från Runåbergs som jag bifogade tidigare. Purjo bryr sig inte om detta utan växer glatt vidare. Problemet uppstär inte heller vid direktsådd, då temperaturerna är de naturliga.
Tack för länken, Eva. Vet du - eller någon annan, så klart - vad stocklöpning är?
Eva 33c
31-12-2010, 23:51
Stocklöpning brukar man säga när en växt som lök och sallad börjar utveckla blommor redan första året. Lök och sallad (mfl) är i grunden två-åriga växter som ska utveckla en bladrosett första året (då är de goda att äta) , avmogna och sedan blomma året därpå. Men temperaturer och daglängder kan påverka plantan så att den blommar i förtid.
Elisabeth-Västkustkolonisten
05-01-2011, 20:19
Nu försöker jag en gång till (det kommer hela tiden driver error upp när ja skickar )
Jag frösådde alltid mina gula lökar för dom blev större/bättre än med sättlökar.
Jag sådde allt i stugan, när det grodde så kom allt under ett lysrör i verandan. När det inte längre var så kallt ute, värmde jag växthuset upp till ca 12 grader. Lökplantor kom då sedan ut i växthuset.
Plantereda dom sedan i högbänken. Där la vi alltid in rykande färsk hästgödsel ( översta lagret jord borta - hästgödsel in - sedan jorden över det igen).
Över allt bygde vi med rättviksknuten, elrör och fiberduk en huva över det hela. När det var tillräckligt varmt, kom småplantorna ut. Det var för det mesta i början av april.
Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.