Eva i Skåne
Jag har en skål med julnötter som inte kommer bli knäckta och uppätna.
Jag tänker lägga ut dom med tanke att ekorrarna kan ta dom, men är det nån som klarar dom stora valnötterna och dom tjockskaliga pecannötterna? Jag antar att något djur tar dom...
Ska jag lägga dom nära ekorrarnas träd eller hittar dom ändå? Får röja nån plats så dom inte försvinner ner i snön.
Meriona
Jag hade nog knäckt dem åt dem. blush.gif Men de kan säkert ta sig in på egen hand.
Olle A
Jag tror nog att ekorrarna kan gnaga sig igenom skalet på nötterna. Att lägga dem där de håller till är naturligtvis bäst. För två år sedan lade jag ut hela hasselnötter till ett par ekorrar som höll till vid min matplats, och det var populärt. Denna vintern har jag tyvärr inte sett några ekorrar här, inte heller förra.

Olle
Huggorm
Blir det mandlar över efter glöggen så uppskattas det i alla fall av nötskrikorna kan jag meddela wink.gif
Eva i Skåne
Är det bättre att jag knäcker dom först då? Det är kanske onödigt att ekorrarna ska ödsla energi på att själv gnaga hål på dom...
Meriona
Det är nog bara jag som är mesig Eva, lyssna inte på mig. Jag bara tänkte att eftersom de plockar hasselnötterna innan de satt de hårda skalen, att de liksom föredrog dem utan knevlet. blush.gif
Huggorm
Egentligen är det märkligt att dom klarar av att öppna riktigt hårda nötter. Sedan kan man fråga sig om de verkligen klarar av tex. pecannötter som de inte är vana vid? Men om dom gnager hål på skalet i stället för att knäcka det så klarar dom det säkert
Myosotis
Möss, ekorrar, kråkfåglar fixar det.

CITAT (Meriona @ 30-12-2010, 20:49) *
Det är nog bara jag som är mesig Eva, lyssna inte på mig. Jag bara tänkte att eftersom de plockar hasselnötterna innan de satt de hårda skalen, att de liksom föredrog dem utan knevlet. blush.gif

Hallå där, du som gnagarexpert borde ha medlidande med deras tänder som behöver slipas ned eftersom de alltid växer.
Meriona
Jag har provat att ge oskalade hasselnötter till både tamråttor och gerbiler, men de vägrar att ens försöka öppna dem tongue.gif Ekorrar kanske är lite klurigare såklart, och framförallt hungrigare.
Myosotis
tamdjuren kanske inte är tillräckligt motiverade?

Och råttor måste väl vara smartare än ekorrar trodde jag?
Meriona
Det har nog med bekvämlighet att göra, det finns ju enklare mat i den där skålen. wink.gif

Skruttis
Ekorrar verkar inte ha några problem med hasselnötter i alla fall.
Här tjuvas våra nötter som jag dekorerat dörrkransarna med. Ibland tar de hela nöten med sig och ibland sitter halva skalet kvar.
Jättesnyggt blir det. Kransar med nötskal i...... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon