Stella_
Hej!

Jag har fem apelsinplantor i en stor kruka, dessa plantor har fått växa hur de vill sedan 1985. Vilket har resulterat i skrangliga plantor som lutar åt det håll där fönstret befann sig 85-2010. Nu har jag flyttat på dem till ett nytt ställe, och de verkar ha gillat omväxlingen för det kom en massa nya blad. Den ökande tyngden gör dock att den lutar mer och mer.. så min fråga är: när är bästa tiden att beskära apelsiner? Och hur hårt kan jag beskära dem? De högsta är ca 2 meter, den lägsta är 1.60.

Är det någon särskild form som gäller för apelsinträd, nått som uppmuntrar dem att få blommor? T ex klippa av alla grenar under 1 meters höjd?
Alexander-VG-zon3
det är svårt att skriva hur du ska beskära dom, har du bild är det lättare att se.

men som det är nu låter det som att dom har för tunnstam ? för att hålla upp kronan, att stödja stammen kan hjälpa. och så klipp veck klena skott och grenar på sidorna där dom lutar åt så det lättar upp. och därefter får du sju själv klippa och forma kronorna som du vill och tycker. samtidigt kan du ju rensa ur om där finns döda grenar.

för att få blommor från frösådd som jag antar att du har ? så ska du egentligen klippa så lite som möjligt. plus för att stimulera till blommor ställs dom svalt och ljust till vintern alt odlas ute under den frostfriaperioden, står dom ute får dom lite kyla och solljus som stimulera till blomning.

vill man odla dom ute så avhärdas dom först mot solen. sätts ut efter att frostrisken är förbi och placerar i skuggan (ev med väv om) och sedan flyttas soligare och soligare så man undviker brända blad. därefter när dom vant sig vid att vara ute så placeras den soligt och varmt och skyddat. innan frosten kommer tas dom in och placeras inne antingen svalt och ljust eller i rumstemperatur och extraljus. under tillväxten så ge dom näring 2-4gånger per månad.
Stella_
Tack för bra och snabbt svar! Jag kollade igenom dina citrussidor också, mkt intressant! Mina plantor är mycket riktigt frösådda, och de är fortfarande i det juvenila stadiet med stora blad och taggar.

Som det är nu har jag en balkong åt öster som antingen är i solen (fram till kl 13) eller helt i skuggan, skulle det fungera att sätta ut dem där i april-maj? Även fast solen antagligen inte kommer nå topparna mtp att det är en balkong ovanför. Och sedan ta in dem i september/oktober och låtsas som att det är vår med extraljus och +20? Verkar som att det måste till en 'vinter'-period för att de ska fatta att de är vuxna nu.
Alexander-VG-zon3
jag har själv en östbalkong och uteplats, på uteplatsen får ju mina fritt med östsol och även lite södersol. så för mig funkar det bra. men det är som sagt på uteplatsen det. balkongen blir det mindre.

men om du kan, kan du kanske sätt dom på ett bord eller nått så att dom kommer upp i ljuset. och sätt dom i det hörn där solen är som mest.

ska du ha dom ute så tar du ut dom efter att frostrisken är förbi helt och hållet. och skyddar dom mot solen i början (annars kan bladen brännas, märker du att bladen bränns så flytta tillbaka dom i skuggan några dagar till). på balkong är det nog enklast att sätta dom närmast balkongräcket på golvet eller mot norrsidan och sedan flytta dom ljusare. det är olika men ca 2-4veckor brukar det ta innan dom vant sig.

och till hösten kan du ha dom ute till strax innan frosten kommer, så min temp på +3c +1c brukar vara lagom för de flesta citrusar. så håll koll på tempen annars mår dom bra av att vara ute och som sagt lite kyla (utan frost) stimulerar dom till att blomma om dom vill säga har åldern inne för det och allt annat stämmer in.

kan du fixa extraljus till vintern, fram till mars brukar vara lagom tända minst 12timmar. så kommer dom må jätte bra av det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon