boxer2
Min granne berättade att hennes sons katt helt plötsligt har börjat riva på väggen i stället för på sin klösbräda, någon som vet varför katten plötsligt beter sig så?
ingrids
Givet att det är en utekatt och givet att katten inte kan gå ut som han brukar kan han helt enkelt vara understimulerad. Syrrans utekatt är tydligt understimulerad och kräver mer lek och bus än vanligt för att inte vara "odräglig", det har varit både för kallt och för djup lössnö för att han ska ha velta vara ute mer än tre minuter i flera veckor.
malcolm
Katten är förmodligen uttråkad, vår katt har också fått vissa beteenden som ´den inte har på sommren då den får/vill vara utomhus.
sqrulan
Mina klöser då på tapeter trots att dom får vara ute så mycket som dom vill. Jag tror att dom vill markera att " här har jag varit", kanske har med doft att göra också!?
boxer2
Tackar så mycket för er hjälp. God fortsättning på det nya året!
Whiskuchi
Finns massor av förklaringar, han kan vara understimulerad, revirmarkera eller så har han helt enkelt upptäckt att det är ett bra ställe att klösa på.
Peztis
Jag har en innekatt (hon har valt det själv) och en utekatt, dvs hon är ute när det är väder för det. biggrin.gif

Båda beter sig på samma sätt, ibland klöser de sönder tapeterna, ibland är det trälisterna och andra gånger är det möblerna - suck!
Eller ok, utekatten har inte gått lös på tapeterna, det gör innekatten och det får vara ett tag till eftersom hon i april fyller 21 år... Sedan får vi väl ta tag i väggarna här i huset. Låter hemskt, men så är det...

I alla fall så tror jag inte att det har att göra med inne- eller utekatt att göra. Det är helt enkelt deras beteende. Det skiftar rätt bra, katter verkar över lag tröttna på både mat, klösställen, sovplatser.... De gillar tydligen ett någotsånär varierat liv.
ingrid fuxwall
Vår katt tycker inte om att vara ute när det är så här mycket snö och då återgår han till dumheterna han hade som liten kattunge - att klättra upp för mina ben, oavsett om det finns något tyg.
Han gör samma med hunden - hon skakar på sig och flyttar sig
anne-li i olofstorp
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-01-2011, 21:09) *
Vår katt tycker inte om att vara ute när det är så här mycket snö och då återgår han till dumheterna han hade som liten kattunge - att klättra upp för mina ben, oavsett om det finns något tyg.
Han gör samma med hunden - hon skakar på sig och flyttar sig

whistling.gif crazy.gif nono.gif
Känner igen det,
När det gäller varför katter gör det ena eller det andra, skulle jag vilja svara: För att dom KAN det!!!!
omk
CITAT (anne-li i olofstorp @ 02-01-2011, 11:39) *
whistling.gif crazy.gif nono.gif
Känner igen det,
När det gäller varför katter gör det ena eller det andra, skulle jag vilja svara: För att dom KAN det!!!!

På pricken Anne-Li !!
rotfl.gif
skogstroll
jag vet att min kisse gör det för att få uppmärksamhet om det nu gäller mat eller bus eller något annat...
boxer2
Detta är en inne katt.
batski
Jag har bott med 2 katter som var delvis innekatter. Vi bodde på bottenvåningen och hade uteplats så de fick gå ut när jag var hemma men jag ropade alltid in dem (de brukade hålla sig i närheten) innan jag gick hemifrån så de fick vara inomhus när jag var borta. Detta för att jag tycke området inte kändes helt tryggt för katter, fast när jag var hemma hade jag någorlunda koll på dem. Men jag var hemma rätt mycket och då fick de komma och gå som de ville.

Jag satte upp flera klösbrädor i lägenheten och under deras uppväxt när började klösa på "fel" ställe lyfte jag upp dem samtidigt som jag sa ett bestämt nej och bar över dem till klösbrädan och höll försiktigt deras tassar och visade de att det var där man klöste samtidigt som jag pratade uppmuntrande med dem. Jag tyckte det funkade. Det var verkligen väldigt sällan som de i vuxen ålder fick för sig att klösa nån annan stans än på sina klösbrädor och klättermöbler. De ytterst få ggr som de ändå gjorde det bar jag bara dem till klösbrädan och de klöste där.

Vet inte om det är lika lätt när de redan är vuxna men de är ju inte dumma så jag skulle ändå testa det. Man ska inte bli arg på dem, utan bara tala om för dem och visa dem vad dem ska göra istället. Sen funkar det säkert olika bra med olika individer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon