Full version: Snart nytt ÅR
svennis
Gott nytt på Er alla.
Vi får hålla igång här.. happy.gif

Aniola.JPG

Greta i Österbotten
Gott Nytt År själv ,Svennis och alla ni andra !Hos mej kommer det nya året att medföra rejäl tillökning på rosfronten. smile.gif Kan ju vara att en eller annan ros stryker med i vinter och behöver ersättas annars blir det till att göra en lång rosenrabatt i vår!Få se om dina rosor blommar kommande sommar.Både Anna och Irma hade stora knoppar men de kom alltför sent igång och kölden tog knopparna .
susehn
God fortsättning på det nya året!
Ja, jag säger som Greta, det har allaredan blivit beställt en hel del och mer lär det bli! Detta trots att jag dyrt och heligt lovat gubben att denna sommar satsa all ledig tid till vårt bastubygge modell större vid sommarstugan, hmmmmm...... kan bli knepigt att få tiden att räcka till!
Svennis, vad är nu denna Aniola för nyhet?
Rosengott till er alla!
renate
Ett gott nytt rosenår kära rosvänner!Första dagen på det nya året började med strålande solsken och 2 plusgrader.Glashalt visserligen men underbart att vara ute på en promenad med barnbarnet.
Rosen du visar Svennis är helt i min smak.Namnet har jag aldrig hört förr.Klart vi försöker håller på här.På småprat har jag trampat i klaveret genom att kritisera masodonttrådarna(ganskar onödigt egentligen)men ibland är jag på stridshumör.Ha det gott i fortsättningen.

Maidens Blush första blomma.JPG

svennis
[quote name='susehn' date='01-01-2011, 10:01' post='1342865']
God fortsättning på det nya året!
Ja, jag säger som Greta, det har allaredan blivit beställt en hel del och mer lär det bli! Detta trots att jag dyrt och heligt lovat gubben att denna sommar satsa all ledig tid till vårt bastubygge modell större vid sommarstugan, hmmmmm...... kan bli knepigt att få tiden att räcka till!
Svennis, vad är nu denna Aniola för nyhet?
Rosengott till er alla!
Rosa villosa, luumuruusu'Ainola'
Aniola är ju en favorit har haft den med tidigare. Hade väl aldrigt upptäckt den själv.
Jag har fått den från FINLAND ,Tack! Pirjo Rautio. '
Hälsa din gubbe att här klarar vi oss inte utan rosor och bastu har vi ingen. Vänta! Det går kanske inte hem i Finland, ingen bastu. slap.gif
Hälsa honom Gott Nytt...
Renate ! Vi har ju bra o mindre bra dagar o bara man märker det själv kan det bli possitvt. Yes
Kör hårt../svennis
Ezereht
Ingen bastu! Vad pratar du Svennis!! Klart man måste ha det, annars är ingen gård komplett.

Aniola får mig att tänka på Anciol som var en elak häxa som ströp män med sitt långa sidenblanka hår, svart som en korpvinge wink.gif Men då måste man läst ehm... mindre seriös litteratur tror jag blush.gif Men den var väldigt tjusig. Jag gillar rejält gul mitt på rosor, och den där hade smörblommegul utan dess like tror jag. wub.gif
Dag
Din 'Aniola' er da utrolig nydelig, Sven!
Kan du ikke sende bildet ditt til HMF. Der har de beskrivelse av rosen,
men ikke noe bilde.
Dag
susehn
Alltså, är det plommonrosen Ainola eller nån ny Aniolavariant? Jag är nog lite trög så här i början på året...
Hur som helst, det är faktiskt jag som tjatat loss bastubyggandet ( tog ca 10 år ), så det minsta jag kan göra är väl att ställa upp med bygghjälp.....å Svennis, du skulle bara veta vad skönt det är efter en heldag med grävande, jordskyfflande, hästbajskärrande och busknedläggning att få ta sig ett rejält bastubad, därefter en kall avrivning i havet och så slappa på terassen med en kall Lapin Kulta... det är livskvalitet på toppnivå!
svennis
Livsnjutare.
Lite rosdoft på vintern är också kvalitet för en rosfan.
Frusit in blombladen från Rose de Rescht o de fungerar, sprider nu doft i huset och på händerna
Lite rosblad i te höjer också kvalite´n
Lite avundsjuk på dig Susehn med bastun

rosblad.JPG

Katterna behöver mycket västska, vatten på vintern.

xxx dec 085.JPG

fuchsian
Jag har bestält en ny ros till våren. Den heter New Dawn, vet inte så mycket om den, men den är såååå vacker att titta på bild. Hoppas den blir det också så i verkligheten.
Min vita ros som jag fick i höstas, har jag förväntningar på.

Älskar rosor men har tyvärr inte så mycket plats att kunna skaffa fler. Har någon förslag om någon ros som skulle klara sig i en större kruka? Vore tacksam för det? ... rose.gif .... Fuchsian ....
svennis
Rosor är perfekt att i kruka men det är inte så enkelt. Du har kanske tur. sleep.gif
Prova dig fram
Kajsa
GOTT NYTT ÅR mina rosvänner !
Jag har en liten, mycket liten lista på en del rosor jag funderat på från Rosenposten. Känner oro för att nu har vi ännu en sträng vinter och hur mycket ska klippas ner helt i vår efter denna ? Vilka dör, vi får se i vår ?

Mary Rose, Austinros
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon