Full version: Kortslutning i TV:n
BigDaddy
Det är kass mottagning här i boxern, helt värdelöst. Måste man ha en antenn extra inomhus för att det ska funka bra?

Iaf så höll jag på & joxade med boxern, skruvade (på antennsladden) & flyttade, för att den skulle få in hyfsad bild. Ställde tillfälligt boxern på LCD-TV:n. Lät hastigt som att den kom åt av & på-knappen flera ggr men troligtvis gjorde den kortslutning i TVn för TV:n dog
Helt svart är bilden men lysdioden på TV:n står & blinkar grönt. Det småblinkar rött av en diod också på tv:n.

Har jag sabbat den & ska boxern verkligen kunna göra kortslutning så i TV:n när jag vilar den lite uppe på bara?

Går det att fixa tro?

2 problem alltså.

1. Kortslutning
2. Problem med täckning så det blir bra bild.
malcolm
Förmodligen har elktroniken pajat i TV:n för att den slgits på och av för många gånger på en liten stund. Det finns speciella antenner för digital-TV, ser inte riktigt ut som en vanlig antenn, köpte själv en sådan för någtra år sedan men än har den inte kommit upp på taket.
BigDaddy
CITAT (malcolm @ 31-12-2010, 20:51) *
Förmodligen har elktroniken pajat i TV:n för att den slgits på och av för många gånger på en liten stund. Det finns speciella antenner för digital-TV, ser inte riktigt ut som en vanlig antenn, köpte själv en sådan för någtra år sedan men än har den inte kommit upp på taket.

Ok tack. Går den elektroniken att laga tro?
Antenn på taket, ok, trodde jag var tvungen att köpa en antenn & ha inomhus. Kan det funka med annars?
Vad kostade din antenn som ska sitta på teket?

Men alltså var det boxern som fixade kortslutningen i TVn?
Det verkade ju så & borde väl inte kunna bli så tycker man?
Skit är det iaf. Nu funkar inget här. Tidigare var det ju iaf hyfsad bild.
Anma
CITAT (BigDaddy @ 31-12-2010, 20:56) *
Ok tack. Går den elektroniken att laga tro?
Antenn på taket, ok, trodde jag var tvungen att köpa en antenn & ha inomhus. Kan det funka med annars?
Vad kostade din antenn som ska sitta på teket?

Men alltså var det boxern som fixade kortslutningen i TVn?
Det verkade ju så & borde väl inte kunna bli så tycker man?
Skit är det iaf. Nu funkar inget här. Tidigare var det ju iaf hyfsad bild.

Funkar oftast bra med inomhusantenn, men när du köper den, fråga om du kan lämna tillbaka om det inte fungerar.
Det andra kan jag inte hjälpa dig med.
Huggorm
Det kan ha hänt något med TV:en på grund av statisk elektricitet. Man tror att hemelektronik skall vara skyddade mot sådant, men det är den inte alltid. Vissa apparater är väldigt känsliga just när man kopplar i och ur utrustning. Egentligen skall man stänga av apparaten och dra ur nätkabeln när man skall ansluta något, men det är det väldigt få som gör.

När jag jobbade som servicetekniker hade jag en förstärkare som jag använde när jag provkörde CD-spelare, kassettdäck osv., och den var sådan att en viss IC-krets lätt gick sönder när man anslöt något. Värdelös apparat att ha i en verkstad där man kopplar i och ur hela tiden, jag vet inte hur många gånger jag fick laga den slap.gif

Men det kan också vara ett helt spontant fel i TV:en. Just vid start och stopp inträffar de flesta felen som inte beror på yttre påverkan, för då är belastningen som störst.
Huggorm
Vad gäller antenn, så måste man se till att ha en som är gjord för rätt frekvensområde. Det finns UHF och VHF och kanske någon mer. Vad man skall ha beror på vart i landet man bor, men UHF är väll absolut vanligast. Sedan måste man förstås rikta antennen någorlunda mot sändaren också. Ibland är det något i vägen, då får man vrida lite på antennen och hoppas på att få en en signal som studsat mot något och kommer från en annan vinkel. På många håll kan man dessutom få in olika sändare, så det kan löna sig att experimentera om man inte blir nöjd med den närmaste sändaren.
malcolm
Vill bara tillägga att när det gäller att ta emot signaler för digital-TV så är det inte alls säkert att det är bäst att ha antennen så högt som möjligt utan det kan lika gärna bli bättre genom att placera den lite lägre och man får expremintera för att hitta lämplig höjd. Inomhusantenner rekommenderas inte om man inte bor väldigt bra till i förhållande till sändaren, har provat själv och jag kan nästan se Nacka-mastens lampor hemifrån. En antenn för digital-TV ser mer ut som en halv kompostkorg och saknar spröt vilket gör att den är annorlunda. Hoppas det löser sig med allt och att du kan få se på TV igen! tummenupp.gif
BigDaddy
Tack ska ni ha. Vi har en tv till som är stor men det är ändå surt att den gick sönder. Är egntligen inte så gammal tycker jag, 3,5 år. Kostade 23 000kr så hade ju önskat att den höll längre.
Jag har en farfar som är ruggigt duktig med tekniska grejer, men måste ju finnas en öppning för att kunna laga. Är detta ngt han möjligtvis skulle kunna fixa tror ni?
Han har lagat högtalare, radio etc tidigare. Klockor är han expert på.
Bygger högtalare på löpande band också. Så han är duktig men måste ju finnas en chans att kunna laga sådant här.

Annars, kan man ta detta på drulleförsäkringen på ngt vis?

El ska jag höra av mig till boxer & klaga?
Jag tror ändå det var boxern som gjorde detta. När jag lutade den emot TVn så lät det som den kortslöt så TVn slogs av & på hastigt jättemånga ggr, sedan så var det svart.
Huggorm
CITAT (BigDaddy @ 01-01-2011, 12:05) *
Tack ska ni ha. Vi har en tv till som är stor men det är ändå surt att den gick sönder. Är egntligen inte så gammal tycker jag, 3,5 år. Kostade 23 000kr så hade ju önskat att den höll längre.
Jag har en farfar som är ruggigt duktig med tekniska grejer, men måste ju finnas en öppning för att kunna laga. Är detta ngt han möjligtvis skulle kunna fixa tror ni?
Han har lagat högtalare, radio etc tidigare. Klockor är han expert på.
Bygger högtalare på löpande band också. Så han är duktig men måste ju finnas en chans att kunna laga sådant här.

Annars, kan man ta detta på drulleförsäkringen på ngt vis?

El ska jag höra av mig till boxer & klaga?
Jag tror ändå det var boxern som gjorde detta. När jag lutade den emot TVn så lät det som den kortslöt så TVn slogs av & på hastigt jättemånga ggr, sedan så var det svart.

Att laga en LCD-Tv är inte helt enkelt. Det är bara vissa delar i apparaten som går att laga på komponentnivå, och om lampan står och blinkar är det troligtvis inte fel i de delarna. I det läget blir man oftast tvungen att byta ett helt kretskort. Kan man bara konstatera vilket kort det är som är sönder brukar det dock vara lätt att byta, men dom är ju dyra så man byter helst inte fel kort av misstag.

Mitt tips är att du lämnar in TV:en till någon som är van vid att laga dem. Eventuellt kan du ta det på drulleförsäkring eller vanliga hemförsäkringen, men det är tveksamt om det lönar sig med tanke på självrisken.
BigDaddy
Ok, då vet jag. Tusen tack ska ni ha!
malcolm
Jag skulle kunna tänka mig att det är nätdelen som gått sönder i TV:n och den går att laga/byta ut men vad en sådan operation kostar har jag ingen aning om. Dagens TV-tekniker är inga reparatörer i egentlig mening utan det handlar mest om att byta kort, det är inte alls som i forna tider då de satt med en lödkolv och bytte enstaka komponenter.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 01-01-2011, 14:21) *
Jag skulle kunna tänka mig att det är nätdelen som gått sönder i TV:n och den går att laga/byta ut men vad en sådan operation kostar har jag ingen aning om. Dagens TV-tekniker är inga reparatörer i egentlig mening utan det handlar mest om att byta kort, det är inte alls som i forna tider då de satt med en lödkolv och bytte enstaka komponenter.

Om nätdelen vore sönder skulle nog inte lampan blinka? Det verkar mer vara en indikation på att något fel hindrar TV:en under uppstarten. Eventuellt kan man utläsa något felmeddelande genom att räkna blinkningarna.
Och det där med att byta kretskort har förföljt TV-reparatörer sedan TV:en först uppfanns. Det har sällan varit sant dock, det är först nu med de nya platta TV-apparaterna man byter hela kretskort. Och man lagar fortfarande vissa delar på komponentnivå, som nätdelen och drivkortet för bakgrundsbelysningen. De gamla TV-apparaterna med bildrör lagades på komponentnivå med mycket få undantag. Att byta hela kretskort blev helt enkelt alldeles för dyrt.
Gossen Ruda
Vad gäller antenn för marksänd digital-TV så använder jag samma antenn som för analog-Tv utan problem. Både i stan och på landet. Har dirikt synfält mot Brudaremossens sändare.
malcolm
Sonens dataskärm slocknade innan jul och det var nätdelen som gått sönder fast indikeringslampan för on-off lyste ändå. Nu kostde reparationen ingenting eftersom det var garanti kvar.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 01-01-2011, 15:00) *
Sonens dataskärm slocknade innan jul och det var nätdelen som gått sönder fast indikeringslampan för on-off lyste ändå. Nu kostde reparationen ingenting eftersom det var garanti kvar.

Det finns lite olika konstruktioner, men i 99% av fallen blir apparaten helt svart när nätdelen går sönder
Anma
CITAT (malcolm @ 01-01-2011, 03:21) *
Vill bara tillägga att när det gäller att ta emot signaler för digital-TV så är det inte alls säkert att det är bäst att ha antennen så högt som möjligt utan det kan lika gärna bli bättre genom att placera den lite lägre och man får expremintera för att hitta lämplig höjd. Inomhusantenner rekommenderas inte om man inte bor väldigt bra till i förhållande till sändaren, har provat själv och jag kan nästan se Nacka-mastens lampor hemifrån. En antenn för digital-TV ser mer ut som en halv kompostkorg och saknar spröt vilket gör att den är annorlunda. Hoppas det löser sig med allt och att du kan få se på TV igen! tummenupp.gif

Men vi hade en inomhusantenn då vi bodde i radioskugga och hade Boxer. Antennen såg ut som en platta bara, ca 1 cm tjock och stor som en A5 ungefär. Den tejpade vi upp högst upp i en hörna på ett fönster, där var det bäst kontakt, och det funkade hur bra som helst, vår mast är typ 10 mil härifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon