|
Myosotis
31-12-2010, 22:59
Redan i fjor tyckte jag de här svävande lyktorna verkade så fina, jag gillar inte när det smäller och tycker fyrverkerier är slöseri med pengar. Letade efter en beskrivning på nätet, om man kunde göra en lykta själv kanske, men hittade inget då och inte heller i år. Men så kom det ett reklamblad som jag råkade titta i som tur var. De säljer såna i pappershandeln! Var det så enkelt?  39:-, inte så farligt. Han hade bara trepack kvar men fixade ändå så jag fick köpa bara en från någon bruten förpackning eller vad det var. Eftersom det blåser nu och ska bli hård vind till natten släpade jag ut mina föräldrar i trädgården redan vid femtiden, sa att jag hade en överraskning. Tände på och släppte upp den en bit från elledningen och de höga träden, men tror ni inte den svaga (omärkliga) vinden förde den mot hagtornen när den började stiga. Vi höll andan men det hjälpte inte, lyktan fastnade i de övre grenarna och hängde och lyste. Sen kom det tydligen en liten vindpust till och den började luta. Det är ett litet träd men ändå ingen chans att nå upp dit, vi kunde bara stå maktlösa och se på och vänta att den skulle börja brinna. Varför köpte jag inte ett trepack, tänkte jag. Det såg ut som om den redan hade tagit eld och jag trodde det var kört, men så helt plötsligt kom den fri och svävade iväg alldeles oskadd! Den nådde riktigt högt innan den slocknade, det var mycket vackert. Alldeles tyst, önskar att fler kunde skicka upp såna istället för att smälla så förfärligt. Det blir en sån igen nästa nyårsafton!
hattstugan
31-12-2010, 23:01
Oh Myosotia det verkar som om dessa lyktor är helt underbara!
Meriona
31-12-2010, 23:02
Det hade varit kul att se, jag har bara sett dem på TV!  Har inte sett nån här sälja dem heller tyvärr. Bara en nackdel: De lämnar lika mycket skräp efter sig som vanliga raketer. Eller brinner allt upp?
Myosotis
31-12-2010, 23:25
Det är rispapper som ska brytas ned, så det enda är en metalltråd som inte är miljöfarlig men ändå skräpar ner. Jag ska leta, kanske jag kan hitta och bärga den, den steg ganska rakt upp.
Meriona
31-12-2010, 23:26
Då blir det ju ganska lite skräp ändå, va bra!
Har sett ett antal ikväll ... seglar så fint i nattmörkret.
Myosotis
31-12-2010, 23:38
Jaså de kanske är vanligare än jag trodde! Denna var den första jag någonsin sett.
Meriona
31-12-2010, 23:39
En sån här kväll när det blåser kuling så tror jag inte de hade funkat så bra. De är nog vackrast när det är någorlunda vindstilla gissar jag. Jag ska nog försöka få tag i såna till nästa nyår tror jag. Eller går de att köpa även annars?
Myosotis
31-12-2010, 23:40
Det ska inte vara över 3m/s stod det.
Vi har vindstilla och 9 minusgrader ... de seglar sååå sakta, vi kan se dem länge.
Meriona
31-12-2010, 23:45
3 sekundmeter, det är inte mycket det. Men det är ju oftast lugnt på natten, så... Till och med här har vinden börjat lugna ner sig.
Kan de flyga långt tro?
Myosotis
31-12-2010, 23:50
Både långt och högt, särskilt om de inte hänger fast i ett träd först.
(Här tilltar vinden)
Meriona
31-12-2010, 23:55
OJ! Det låter verkligen vackert. Önskar mig en sån av tomten nästa jul!
Aqvakul
31-12-2010, 23:56
Nu seglar här sååå många Khom Loy men jag lyckas inte få bild på dem, de är alltför långt borta/högt uppe. Tittade i köksfönstren och såg elva st bara mot norr.
Instämmer med att lyktorna är fina. Köpte en förra året o den svävade fin iväg men iår nää här blåser för fullt o de få jag sett sväva över stan svävar i raketfart o så regnar det lite så jag skickar iväg min en annan dag istället. Jag hittade mina lyktor på teknikmagasinet.
Piccante
01-01-2011, 01:22
Teknikmagasient säljer dom från 29:90/st och har 4-pack och tiopack. http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product...%20Lantern&Ska skaffa sådana nästa år!
Snöflinga
01-01-2011, 10:50
Ja visst är de underbart vackra och visst skulle man kunna önska att de så småningom kunde ersätta raketer och smällare.
MEN de har en nackdel. Så stor faktiskt att det hindrar mig att köpa dem. "Skelettet" består av metalltråd och hamnar slutligen ofta på betesmark. Kor är inte så nogräknande av vad de stoppar i sig och får plågsamt ont i magen och måste ofta slaktas eftersom det är svårt att få ut. Lyktresterna hamnar också i ensilagen och blir då en senare plåga.
Tyvärr är det så, men vackra är de ...
Meriona
01-01-2011, 11:13
Usch då! Då får man se till att släppa upp dem mitt i stan för säkerhets skull.  För några kossor vill jag då rakt inte ha ihjäl.
ninnisky
01-01-2011, 11:31
Jag kunde köpt ett antal med mig hem från stranden på Phuket. Kostade 100 Bht (dryga 20:- SEK -) Ska komma ihåg önskemålen här!!!
Själva har vi haft svårt att köpa och tända eftersom de för oss så starkt minner om tsunamin i Khao Lok där en god vän till oss omkom. Där tändes en lykta för varje omkommen under en speciell kväll. Magnifikt när alla lyktor svävade ut över havet. Den kvällen kan inte upprepas och därför väljer vi att inte tända fler! Kanske svårt för andra att förstå!
Njuter däremot i fulla drag när jag ser andras lyktor sakta stig mot himlen!
Myosotis
01-01-2011, 11:38
CITAT (ninnisky @ 01-01-2011, 11:31)  Själva har vi haft svårt att köpa och tända eftersom de för oss så starkt minner om tsunamin i Khao Lok där en god vän till oss omkom...  När man associerar till något så sorgligt är det klart att det blir jobbigt, men skönt att du kan njuta av andras utan att bli ledsen.
Vi köpte två stycken 2-pack på teknikmagasinet i torsdags. Provade bara en eftersom det snöade och blåste som mest vid 12-snåret. Vår lyfte inte ens då den blev blöt innan den blev luftfylld. Stommen på de vi har är i trä och inte metalltråd. Finns filmer att hitta på youtube. http://www.youtube.com/watch?v=IKzGv4BSxmgÄven om hur man gör dessa själv.
Biggan_
01-01-2011, 12:56
Förra nyåret hade grannfamiljen sådana lyktor, och det var sagolikt vackert! Jag sov vid tolvslaget i natt så jag vet inte om någon hade lyktor denna gången. Men jag tror inte det, eftersom det blåste riktigt rejält i natt.
Biggan_
01-01-2011, 12:59
CITAT (Lokan @ 01-01-2011, 12:57)  Hur länge brinner dom? Nånting mellan fem och tio minuter kanske!
theseraphim
01-01-2011, 16:04
Har bara en undran förvisso en liten en men ändå..
Vi gjorde liknande lyktor i skolan när jag var 11-12 år i silkespapper varav flera flög riktigt långt men flera av dem förvandlades till flygande brandbomber varav en futtade eld på torrt gräs där den landade. Nu är det snö överallt men är det någon upplevt detta med Khom Loy????
Piccante
01-01-2011, 16:25
CITAT (theseraphim @ 01-01-2011, 16:04)  Har bara en undran förvisso en liten en men ändå..
Vi gjorde liknande lyktor i skolan när jag var 11-12 år i silkespapper varav flera flög riktigt långt men flera av dem förvandlades till flygande brandbomber varav en futtade eld på torrt gräs där den landade. Nu är det snö överallt men är det någon upplevt detta med Khom Loy???? Jag har också funderat på det. Men de flesta material behöver flera hundra grader för att antända (man kan koka vatten i en pappersmugg om man håller rätt temp) så explosiva raketer är nog alla gånger värre.
Det måste väl bli små ståltrådsställngar som singlar ner överallt? Både vilda och tama djur kan skada sig. Mvh Fenja
theseraphim
01-01-2011, 17:06
CITAT (Markus_H @ 01-01-2011, 16:25)  Jag har också funderat på det. Men de flesta material behöver flera hundra grader för att antända (man kan koka vatten i en pappersmugg om man håller rätt temp) så explosiva raketer är nog alla gånger värre. Men man kokar ju inte vatten i pappersmuggar med eld;-) Nä varför jag kom tänka på det var att brandkårer var lite oroliga när dessa saker dök upp i handeln under sommartid tex för midsommar o dylikt.
Inhandlade sådana lyktor på plantagen, fick sista paketet!
Dock blåste det kuling här igår, och gör även idag, så det blir till att spara lyktorna till något annan tillfälle.
Piccante
01-01-2011, 18:04
CITAT (theseraphim @ 01-01-2011, 17:06)  Men man kokar ju inte vatten i pappersmuggar med eld;-) Nä varför jag kom tänka på det var att brandkårer var lite oroliga när dessa saker dök upp i handeln under sommartid tex för midsommar o dylikt. jo det går utmärkt att koka vatten i pappersmugg ovanför en ljuslåga från värmeljus (har provat själv). Papper behöver ca 340C för att antända men vatten kokar vid 100C så håller man rätt avstånd till lågan så går det.
Gossen Ruda
01-01-2011, 18:41
Det var förmodligen en sådan jag såg vid 12-slaget men det var god fart på den, det blåste nämligen ordentligt. Nog borde det gå att tillverka en sån av nedbrytbart material men just där elden är måste det nog vara metall.
Whiskuchi
01-01-2011, 19:24
Vi köpte ett 10-pack för 179 kr (minns inte varifrån, googla!) men just när vi skulle tända började det blåsa. Trist! Våra är helt fria från metall.
Gossen Ruda
01-01-2011, 20:09
CITAT (Whiskuchi @ 01-01-2011, 19:24)  Vi köpte ett 10-pack för 179 kr (minns inte varifrån, googla!) men just när vi skulle tända började det blåsa. Trist! Våra är helt fria från metall. Men hur hålls elden på plats?
Myosotis
02-01-2011, 10:33
CITAT (Klura @ 01-01-2011, 12:48)  Stommen på de vi har är i trä och inte metalltråd.  Ska se till att få tag i såna nästa gång då. CITAT (theseraphim @ 01-01-2011, 16:04)  Har bara en undran förvisso en liten en men ändå..
Vi gjorde liknande lyktor i skolan när jag var 11-12 år i silkespapper varav flera flög riktigt långt men flera av dem förvandlades till flygande brandbomber varav en futtade eld på torrt gräs där den landade. Nu är det snö överallt men är det någon upplevt detta med Khom Loy???? Man får ju låta bli att tända såna när det är risk för skogsbränder!! Det är väl rispapper och jag trodde verkligen att den skulle brinna upp på en gång när den lutade så där, men tydligen var inte papperet så lättantändligt i alla fall.
CITAT (Fenja @ 01-01-2011, 16:40)  Det måste väl bli små ståltrådsställngar som singlar ner överallt? Både vilda och tama djur kan skada sig. Mvh Fenja De vi har köpt på Teknikmagasinet hade en ring av trä. CITAT (Gossen Ruda @ 01-01-2011, 20:09)  Men hur hålls elden på plats? Parafinbiten var en fyrkant med hål i som man knöt fast i "korset" med nåt slags behandlat snöre. Det brann iaf inte- Eftersom vår inte lyfte så hamnade den i vår eldtunna och det tog ett bra tag innan den började brinna så hela ballongen verkar vara imprengerad med något.
Meriona
02-01-2011, 16:06
Ja såna med träram verkar ju genomtänkt och bra!
Mina Khom Loy lycktor skickade jag efter från Odla:nu.annars kan man köpa dom på Jem o fix.
Biggan_
03-01-2011, 01:28
CITAT (Motti @ 03-01-2011, 01:12)  Mina Khom Loy lycktor skickade jag efter från Odla:nu.annars kan man köpa dom på Jem o fix. På Odla minsann! Man skall inte gå över ån efter vatten! Hade ju passat i ordstävstråden!
Fast här har det blåst så in I Hell så mina Khom loy ligger på vilobänken  Nu blev det väl inte en massa komman va ?  Ni som inte gillar mina komman kan ju skriva till Kungs
Biggan_
03-01-2011, 02:08
Jag har aldrig haft problem med att läsa dina texter Motti. Det är ju inget krav på att man skall skriva perfekt för att få vara med på forumet. Det är ju så att vissa har svårare än andra att skriva ner en text, och det skall man inte behöva bli så kritiserad för, så att man lämnar forumet! Hoppas du kommer tillbaka Motti! Ooopsss! Nu kom jag lite ifrån ämnet! Visst var det tråkigt att det blåste så på nyårsnatten, men man kan ju skicka upp lyktorna vid ett annat festligt tillfälle! Edit:ändrade stavfel!
Snöflinga
03-01-2011, 08:59
CITAT (Motti @ 03-01-2011, 01:35)  Fast här har det blåst så in I Hell så mina Khom loy ligger på vilobänken  Nu blev det väl inte en massa komman va ?  Ni som inte gillar mina komman kan ju skriva till Kungs  Vem har ifrågasatt dina kommatecken, har jag inte sett
Myosotis
03-01-2011, 12:10
CITAT (Motti @ 03-01-2011, 01:12)  Mina Khom Loy lycktor skickade jag efter från Odla:nu... Jaha där ser man! Borde kanske titta på förstasidan lite oftare. Har de trä- eller metallram?
Elisabeth-Västkustkolonisten
03-01-2011, 14:45
Jag har inte sett sådana lyktor här.
Och jag hoppas att det inte blir "in" att skicka upp dessa med metalldelar i.
För många år sedan var jag med, fick hjälpa veterinären, när korna fick opereras för att dom hade främmande föremål i magen. Han veterinären sökte benom hela magen med ett magnet dör det var alltid metalldelar som fanns där........
Also, är ni djurvänner, tänk på det
Elisabeth
CITAT (Myosotis @ 31-12-2010, 23:25)  Det är rispapper som ska brytas ned, så det enda är en metalltråd som inte är miljöfarlig men ändå skräpar ner. Jag ska leta, kanske jag kan hitta och bärga den, den steg ganska rakt upp. Teknikmagasinet sålde såna som var 100% nedbrytbara. CITAT (Meriona @ 31-12-2010, 23:39)  En sån här kväll när det blåser kuling så tror jag inte de hade funkat så bra. De är nog vackrast när det är någorlunda vindstilla gissar jag. Jag ska nog försöka få tag i såna till nästa nyår tror jag. Eller går de att köpa även annars? Man kan köpa dem på nätet året om.
Meriona
03-01-2011, 16:36
Det låter som om det är Teknikmagasinets lyktor som gäller.  Jag glömde det när jag var på Torp idag, det var ju dumt!
Jamen på Odla står det ju att deras Khom Loy inte innehåller några miljöfarliga ämnen.
Meriona
03-01-2011, 16:41
Men metalltråden då, är det sådan i Odlas? För det vill jag inte ha inte.
CITAT (Meriona @ 03-01-2011, 16:41)  Men metalltråden då, är det sådan i Odlas? För det vill jag inte ha inte. Vet inte, men så här står det ... De svävande lyktorna som blivit så populära! Ett tyst alternativ till fyrverkeri som uppskattas av alla, inte minst ägare till känsliga husdjur. Innehåller inga miljöfarliga ämnen och är lätt att använda. Instruktioner medföljer. En förpackning innehåller 3 lyktor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|