|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
hattstugan
14-03-2011, 19:17
Idag såg jag 8 st Rådjur som betade eller låg på ett gärde ca 1 km från där jag bor! Blev glad över att de finns kvar då det enligt Loräkningen ska finnas minst 3 st Lo här i krokarna! Men det torde finnas närmare 20 st Rådjur inom en radie av 3 km!
Thalassa
14-03-2011, 19:37
CITAT (Olle A @ 14-03-2011, 16:52)  Det är ju fart i bilden, då gör det inget att den är lite oskarp. Man ser vilka fina horn bocken har.  Olle Ja, det har hänt mycket på hornfronten på senaste. Flera av bockarna har utvecklat stora fina, luddiga horn. Men inte alla, är det förra årets kid som inte har det ännu eller vad kommer det sig att inte alla bockarna har horn?
Biggan_
14-03-2011, 20:25
CITAT (Gunilla T @ 10-03-2011, 11:15)  Nu börjar snön smälta lite här och där i skogsbackarna och mina vänner börjar hitta förna. Det börjar även smälta i de stora gravarna som går genom våra gärden så nu finns det äntligen tillgång till vatten som är så viktigt. En veterinär berättade för mig i vintras att många djur dör pga bristen på vatten. Det finns ju snö men vid stark kyla innehåller snön inte mycket vätska.
Därför har vi stått och hackat rotfrukter och äpplen hela vintern för att de skall få något som iaf innehåller lite vätska. "Våra" rådjur ser jättefina ut efter vintern - de har nog fått tillräckligt med mat - det har varit mycket jobb men nu är det så kul att se dem och att de klarat sig så fint. De senaste veckorna har det dykt upp en riktigt ståtlig råbock också! Omkring 20 stycken djur gissar jag har kommit till matplatserna. Men är du inte rädd att rådjuren kommer in och kaläter din fantastiska trädgård?
CITAT (Thalassa @ 14-03-2011, 16:07)  Tänk vad välkamouflerade rådjuren ändå är i naturen. Fotokvaliteten denna gång lämnar dock en del övrigt att önska, då det är taget på ganska långt håll, men jag kände ändå för att bidra med något då det är flera dagar sedan sist  [attachment=58855:2011_03_14_003.jpg] Vilket språng! Inte dåligt att lyckas fånga det.
Thalassa
15-03-2011, 16:23
Tack Wilmer!  Det märks tydligt att det inte är lika svårt för rådjuren att hitta mat nu längre. Under hela förmiddagen/dagen har maten som jag la ut imorse legat orörd. Jag tvivlar inte en sekund på att den kommer att vara borta innan skymningen, men ändå, att ingen ätit upp den på hela dagen talar sitt tydliga språk. Jag är verkligen glad för rådjurens skull. Det är barmark framme här och där nu och fortsätter det så här är snart all snö borta. Den mat som jag har handlat hem räcker veckan ut, sedan slutar jag mata för i år, då får de klara sig själva - vilket de också verkar kunna göra.  Dvs. om det inte skulle slå om och bli vinter igen, men det får vi innerligt hoppas att det inte gör. Så skönt att den svåraste tiden är över, och så vitt jag kan bedöma har alla klarat sig, alla individer som jag känner igen i alla fall.
Härligt att det börjar bli barmark hos dig också! Här är nästan all snö borta, lite ligger kvar i nordsluttningarna men säkert inte så länge till. Jag har ganska mycket äpplen kvar i källaren, men tänker inte heller köpa några nya när de är slut. I slutet av veckan ska det komma mer snö, men det är nog bara tillfälligt. Sedan klarar sig rådjuren säkert själva. De är inte lätta att upptäcka på lite håll i barmarkslandskapet.
[attachment=58916:R_djur6.jpg]
Olle
Meriona
15-03-2011, 20:24
Oj så fort snön försvunnit! Här ligger det fortfarande ganska mycket kvar.  Fast visst finns det kala fläckar också.
Jättehärliga bilder på alla 'råddisar'!  Här har dom också börjat röra på sig mera men vi har massor med snö kvar  och jag är urtrött på den geggan!!  Och inte smälter den bort heller när det varje natt blir flera minusgrader! Just nu -6,7....
Thalassa
15-03-2011, 22:14
De är verkligen kamouflerade Olle Här har vi mycket mer snö än hos er, förstås, men nu finns det som sagt mark framme i alla fall. Jag gissar på att det är typ 15% barmark, 85% snö men för några dagar sedan var det ingen barmark alls så jag lever på hoppet för jag är också urtrött på geggan, bra uttryck Lokan
Här njuter mina vänner av vårsolen i morse.
[attachment=58985:R_djur7.jpg]
Olle
Thalassa
18-03-2011, 09:02
Oj, vad fint!  så ser det dock inte ut hos mig, här vräker snön ner, har kommit drygt en decimeter under natten och har inte avtagit ett dugg  Jag har inte ens varit ut med rådjursmat för den skulle bara snöa över på nolltid, ska göra det så fort det avtar lite.
Bilderna är suddiga och i skuggan, men jag tänkte lägga upp dem ändå.... Dessa är tagna igår morse. [attachment=58989:IMG_0420b.jpg] [attachment=58990:IMG_0408b.jpg] Jag även filmade lite: http://www.youtube.com/watch?v=bg6kfAGis0Uhttp://www.youtube.com/watch?v=w-smFJE0Jh4
Trevligt att se dina rådjur Laura! Bocken med sina stora basthorn är så fin. Filmerna ska jag titta på i kväll, för youtube tycks inte fungera här på jobbdatorn. Idag är det inte så fint väder här heller. Mulet och ett par cm nysnö. Tråkigt att snön vräker ner hos dig Thalassa, men jag tror inte att den blir liggande så länge. Olle
En trogen besökare...
[attachment=59033:R_bock1.jpg]
...och en stilig nykomling.
[attachment=59034:R_bock2.jpg]
Olle
Ingela i Segersberg
19-03-2011, 15:37
Superfina bilder, Olle!
Väldigt fina bilder både Laura och Olle! Det var maffiga horn!! Här kommer 'min lilla familj' [attachment=59038:IMG_0184...erad_1_0.jpg] [attachment=59039:IMG_0155...erad_1_0.jpg]
Tack ska ni ha. Fina bilder på "familjen" Lokan! Olle
Thalassa
19-03-2011, 16:38
Jättefina bilder Laura, Lokan och Olle! På era bilder ser jag barmark, lite avundsjuk blir jag allt. Det kom totalt 2 dm snö igår men idag har det varit 5+ och sol så det töar på rätt bra. Skönt för rådjuren att det inte verkar bli så långvarigt.
Gunilla T
19-03-2011, 17:02
CITAT (Biggan_ @ 14-03-2011, 20:25)  Men är du inte rädd att rådjuren kommer in och kaläter din fantastiska trädgård? Såg din fråga först nu Biggan! Nej, vi inhägnade hela trädgården på hösten ifjol med rådjursnät - det var ett jättejobb men det har fungerat bra. Vi måste nog ta bort nätet på framsidan senare i vår - det är ju inte särskilt snygg med inhägnader mitt i naturen men vad gör man.... ...så jag har matat mina vänner med gott samvete i vinter och gör det ff
Thalassa
19-03-2011, 22:38
En bock från tidigare idag. Den ser trött ut, jag gissar att den är minst lika trött på vintern som jag.
[attachment=59050:2011_03_19_096_2.jpg]
Tack alla och oj vilken stilig nykomling Olle! Jag började dra ned på matningen för någon vecka sedan (framförallt då det lockar vildsvin och jag klarar inte av mycket mer skada  ) men får sån ångest när djuren går från tom matplats till tom matplats och tittar upp till huset som att säga... "halllåå!!?" ...och då har jag lagt ut lite äpplen och morrötter (som försvann hur snabbt som helst) och jag skall även köpa lite mera renfor/hästpellets idag Men min fråga är, vi som bor i norra Halland/Södra Västra Götaland, när får vi sluta mata så att de klarar sig? Jag förstår att det inte växer särskilt mycket ännu, men det är som sagt barmark och där måste det finnas något, eller?
Anki på Öland
20-03-2011, 13:23
Gick förbi åkern där rådjuren brukar hålla till idag också och hade kameran med - bilden är ju långt ifrån så vacker som era närbilder men dom är i alla fall många....  [attachment=59063:2_radjur.jpg]
Thalassa, din bock har också fina horn även om han verkar lite mager. Du kan gärna mata lite till, medan vi på Västkusten mycket väl kan trappa ner. Laura, dina rådjur klarar sig säkert utan att du matar dem nu. Det är nog bättre att du biter ihop när de kommer, och satsar på att inte locka vildsvinen. Kvistar och ris (naturlig vinterföda för rådjuren) finns det säkert gott om, och nu ska det bli mildväder och säkert börja grönska snart. Mitt äppleförråd i källaren räcker kanske 1-2 veckor till, sedan är det slutmatat hos mig. Anki, jag tror att du har rekordet här i antal rådjur på samma bild. Tio stycken, det var inte dåligt! Olle
Tack Olle, det var så jag tänkte också men det är ändå skönt att få det bekräftat. Nu köpte jag en sista påse med pellets, och när det är slut så får jag bita ihop som du säga
Thalassa
21-03-2011, 08:49
Tyvärr Olle, det blir ingen mer matning, förutom lite äpplen. Anledningen är att det helt enkelt är tomt på lönekontot, det finns inga mera pengar. 500-600 kr/vecka sedan i november (för både rådjur och änder) har satt sina spår. Hösilage kan jag lägga ut men det äter de ju inte. Så jag får helt enkelt hoppas på att våren är här nu, och det töar på bra ute så det ser lovande ut.
Anki på Öland
21-03-2011, 09:00
CITAT (Olle A @ 21-03-2011, 08:30)  ..............Anki, jag tror att du har rekordet här i antal rådjur på samma bild. Tio stycken, det var inte dåligt! Olle Önskar jag kunde få en bild med hela åkern och alla 40-50 stycken, men den är så långt borta så utan alla zoomarna igång blir det bara små prickar som man inte ser vad det är.
CITAT (Thalassa @ 21-03-2011, 08:49)  Tyvärr Olle, det blir ingen mer matning, förutom lite äpplen. Anledningen är att det helt enkelt är tomt på lönekontot, det finns inga mera pengar. 500-600 kr/vecka sedan i november (för både rådjur och änder) har satt sina spår. Hösilage kan jag lägga ut men det äter de ju inte. Så jag får helt enkelt hoppas på att våren är här nu, och det töar på bra ute så det ser lovande ut. Skönt att det finns snälla människor som bryr sig. Det är varken billigt eller lazy att ta hand om våra vilda vänner. Du har gjort ett kanonjobb denna hårda vinter! Det har du med Olle! TACK!!  Detsamma till alla ni andra som stödmata!
Thalassa
21-03-2011, 09:21
Säger det samma, det är verkligen glädjande att se alla som hjälper djuren, att vi finns därute och gör en insats. Här på odla är vi ju ett helt litet gäng. Så tack själv Laura, och ni andra!  Anki, kul att se alla dina rådjur, skönt för dem att de tycks hitta mat där på ängen. Ser härligt ut i solen!
Jag instämmer, det är så roligt att det finns folk som bryr sig om våra vilda vänner!  Thalassa, dina rådjur klarar sig säkert också nu när det inte är mycket kvar av vintern. Olle
Thalassa
21-03-2011, 12:03
Det får vi hoppas och det tror jag också. Den nya snön är borta så nu är nivån ungefär där den var för en vecka sedan. Så håller det sig så här ska det nog gå. Visst skulle jag vilja fortsätta men jag måste inse att jag inte kan. Min ursprungliga tanke var att stödutfodra rådjuren, men det blev mer och mer ren utfodring eftersom de hade det så svårt. Dvs. under hela vintern har utfodringen bara expanderat och expanderat och den blev således något helt annat än vad jag först tänkte, fler ställen, större portioner... Lite äpplen ska de få fortsättningsvis också, men besöken på granngården är över för i år (annars tar min sambo - som visat en oerhört stor förståelse för detta hela vintern - snart ut skilsmässa)
Thalassa
22-03-2011, 20:48
CITAT (Laura @ 20-03-2011, 11:48)  Jag började dra ned på matningen för någon vecka sedan (framförallt då det lockar vildsvin och jag klarar inte av mycket mer skada  ) men får sån ångest när djuren går från tom matplats till tom matplats och tittar upp till huset som att säga... "halllåå!!?" Nu vet jag precis vad du menar Laura. Jag lät så tvärsäker på min sak igår, att sluta mata nu när maten var slut. Men under hela dagen såg jag rådjur komma och gå, komma och gå. Det var tortyr!!! Så jag handlade mat för ungefär 1.5 vecka till för både änder och rådjur, men när denna är slut, då ska jag sluta mata för i år...
Ja, det är inte lätt att stå emot dessa stora ögon!!
Nu har bockarna börjat testa varandras styrka. Så länge de har basthuden kvar är det dock inte så allvarligt som det kan se ut.
[attachment=59168:Bockar1.jpg] [attachment=59169:Bockar2.jpg] [attachment=59170:Bockar3.jpg]
Olle
Thalassa
25-03-2011, 18:20
Oj, där gick det vilt till. Något sådant har inte jag sett hos mig, fast jag har å andra sidan inte sett några rådjur alls på två dagar. De klarar sig tydligen på egen hand nuförtiden
Vart tog våren vägen?
[attachment=59213:R_djur1.jpg] [attachment=59214:R_djur2.jpg] [attachment=59215:R_djur3.jpg]
Olle
Ingela i Segersberg
27-03-2011, 16:42
Oj! Stackarna! Men det verkar som dom hittar rätt på äppelbitarna ändå, eller hur?
Det är ingen fara, de vet ju var äpplebitarna brukar finnas. Säkert blir snön inte så långvarig heller.
Olle
Thalassa
27-03-2011, 18:59
Ojdå, nu är det visst ombytta roller. Här är det vår, hos dig vinter. Men det blir nog inte långvarigt, men jag håller ändå tummarna för att det inte kommer hit något sådant väder.
Meriona
27-03-2011, 20:03
På sista snöbilden ser det lilla rådjuret ut att undra vad i himlens namn snön ska ner nu för - och det har hon ju rätt i!  Jättefina bilder även på bråkstakarna, Olle!
Tack Meriona!  Olle
Hur trött jag än är på snön så måste jag säga att det var väldigt fina 'snöbilder' Olle!! Och slagsmålsbilderna tycker jag hör till dina bästa!!!
CITAT (Olle A @ 25-03-2011, 19:06)  Nu har bockarna börjat testa varandras styrka. Så länge de har basthuden kvar är det dock inte så allvarligt som det kan se ut.
Olle Vilka underbara bilder Olle!!!! Saknar mina rådisar... (får inte utfodra vilda djur för hyresvärlden.
Tack Lokan och Pejori!  Olle
Thalassa
29-03-2011, 22:12
Idag står grupporträtt på menyn:
[attachment=59268:2011_03_29_091.jpg]
[attachment=59269:2011_03_29_092.jpg]
Bock som börjar få horn:
[attachment=59270:2011_03_29_145.jpg]
Jag ser mina vänner mycket mer sällan nu, så jag får passa på att fota när de har vägarna förbi.
Fina bilder på bocken och änderna! Mina rådjur är inte heller framme lika ofta nu.
Olle
Thalassa
30-03-2011, 17:42
Tack!  Tråkigt på ett sätt, men bra på alla andra sätt, jag är verkligen glad att de hittar annat att äta och verkar klara sig själva i stort sett helt nu.
Fina bilder Thalassa! Roligt att se 'dom vilda' samsas!
Thalassa
30-03-2011, 19:28
Tack Lokan!
De samsades bra, vad skulle änderna göra åt rådjuren liksom? Hade de kunnat hade de nog velat för det rådjuren var på jakt efter var säden som vi lägger ut åt änderna. Det har varit så få rådjursbesök på senaste att jag inte har fyllt på deras mat lika ofta som förut, det har inte behövts, men just den dagen (i förrgår) kom de ett helt gäng och då tog ju det som fanns ute fort slut förstås.
Himmelens fin avatarbild Olle
Tack Wilmer! Jag tyckte det var dags att byta till en som stämmer bättre med årstiden än vinterbilden jag hade förut.  Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|