|
Full version: Fågeltråd 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Åh, vad FIN, Lokan ! Vi har gröngöling här runtomkring, men jag tror aldrig att jag sett någon på marken. H*n sitter som en rördrom !!
Flemming
12-08-2011, 17:34
CITAT (Lokan @ 11-08-2011, 21:39)  Tack Flemming! Idag när jag kom från skogen, satt gröngölingen vid vägkanten! [attachment=63874:IMG_5349...erad_1_0.jpg] Den ser ut att vara lite butter... Är dom vanliga i dina trakter för här har jag aldrig sett en sådan ? Hittade fram en hyfsad nära släkting till den. Bilden är tagen tidigare i år och fågeln är en Spillkråka.
Åh, spillkråka !! En av mina favoritfåglar !! Den är SÅ vacker !! Och den har ett läte man tydligt känner igen ... Tack Flemming ! (Men inte heller den, har jag sett på marken förut ...  )
Flemming
12-08-2011, 18:29
CITAT (omk @ 12-08-2011, 18:48)  Åh, spillkråka !! En av mina favoritfåglar !! Den är SÅ vacker !! Och den har ett läte man tydligt känner igen ... Tack Flemming ! (Men inte heller den, har jag sett på marken förut ...  ) Varför den befann sig just där det vet jag inte men den var inte det minsta rädd för mig som stod c:a 20 meter ifrån... På en annan plats i den vildvuxna skogen fanns ytterliggare en men den flög längre in mellan träden så där hann jag inte få en bild... Platsen har många döda träd vilket spillkråkan gillar. När vädret blir bättre så skall jag se om det kan bli några ytterliggare bilder,om dom finns kvar... Bilderna som jag visar här är från slutet slutet av juni 2011 Lägger in en länk som visar fyra filmer med spillkråkor och dom är verkligen sevärda! http://www.youtube.com/user/AROSFILM#g/uPassar även på att visa en förminskad bild av platsen där jag tog bilderna på spillkråkan.
Tack för länken, Flemming, nu har jag suttit och riktigt frossat ... ;D
Öht en bra sida, man kan ju hitta vadsomhelst ! Duktig filmare också !
Orkidétjuven
12-08-2011, 23:54
Nu kommer några bilder på en av mina nya favoriter. Den Nya zeelänska skogsduvan, kererū. Eller kūkupa/kūkū som de säger på norra delen av NyaZeeland. Hemiphaga novaeseelandiae. [attachment=63891:Kereru_totara.jpg]HAr vissat några bilder förr på denna. En stor endemisk frukt och blad ätande duva och som en kritisk del i skogens ekosystem då många trädarter inte kan sprida sig över större områden utan kererun hjälp. Som allt annat här så minskade de drastiskt när människan kom hit. Förr i flockar på 500 individer kan man idag på ett fåtal platser med tur se flockar på 25-75 individer i pestkontrollerade områden. Detta är dock fortfarande ganska sällsynt. Kererun lägger bara ett ägg och ibland bara vart annat år när födotillgången är låg. Råttor, possums, hermelin och katt hör till stora bovarna. Kererun har minskat med ca 20 % var tioende år sista 30 åren, men på vissa håll har den nu börjat öka då de har börjat röra sig in till folks trädgårdar och börjat äta bär och blad från exotiska träd. Detta fenomen gör att exotiska trädgårdsväxter nu blir ogräs och kan hittas långt in skogarna där de tränger undan inhemska arter. Speciellt eleagnus, cotoneaster, prunus mfl. [attachment=63893:Kereru_lucerne.jpg] Dock är kererun livsnödvändig för skogens föryngring och i områden där de har försvunnit har skogens föryngring sjunkit med 85 %. Där jag arbetar har jag sett 9 st som mest och blir lika glad varje gång jag ser dem eller när de sitter i närheten och tuggar i sig blad och växtlighet. Där jag bor (1 mil bort) har de bara synts till en gång sedan 2006. Tyvärr dog en en kort tide sedan då det effektiva rovdjurstängslet som håller rovdjuren borta istället ledde till att duvan flög rakt in i det och dog. Händer numera ibland med folks fönster och elledningar.[attachment=63894:kereru_death_.jpg] [attachment=63892:Kereru_nikau.jpg] När jag samlar frön för direkt spridning eller uppdrivning och senare utplantering i ekologiska restuareringar letar jag helst efter kereru spillning eftersom fröna där gror snabbare/bättre tack vare att den hårda ytan har smälts bort av kereruns inre processer. HUmanbird![attachment=63895:kereru_nikau_poo.jpg]
Flemming
16-08-2011, 10:26
CITAT (omk @ 12-08-2011, 22:02)  Tack för länken, Flemming, nu har jag suttit och riktigt frossat ... ;D
Öht en bra sida, man kan ju hitta vadsomhelst ! Duktig filmare också ! Varsågod omk och visst är han duktig. En del av hans filmer har jag sparat på hårddisken och ibland plockas dom fram... Orkide´tjuven: Den duvan verkar vara en stor resurs för NZ. Gör myndigheterna något för att arten skall förökas ? "När jag samlar frön för direkt spridning eller uppdrivning och senare utplantering i ekologiska restuareringar", jobbar du som volontär eller vad är anledningen till att du befinner dig i NZ ? Extra tråkigt med duvan som träffade stängslet då arten är så decimerad... Bra foton på dina nya favoriter och glöm inte att fortsätta hålla oss nordbor informerade om vad som händer hos er... Jag ser att pingvinen Happy Feat fortfarande sitter i förvaring,skulle den inte släppas ut efter tillfrisknande ? http://www.3news.co.nz/Video/3NewsLiveStre...livestream.aspx
Monarda
17-08-2011, 11:49
Lövsångarna brukar in på altanen och plocka insekter men hittar också mycket ätbart i randgräset vid dammen strax bredvid. Lite överraskad blev jag när den här hade en mörkare teckning på ena sidan.
[attachment=64013:P8171537.jpg]
[attachment=64014:P8171538.jpg]
[attachment=64015:P8171532.jpg]
Vilka fina bilder Monarda! Och det var nog den vackraste duvan jag sett , Orkidetjuven!
Flemming
17-08-2011, 16:20
Monarda:Är det 300mm eller tog du dom med ett annat objektiv ? Hur långt ifrån stod du vid fotograferingen ?
Och jo,bilderna är fina som vanligt...
Monarda
17-08-2011, 17:05
Tack snälla ni för beröm!  Jag har ju sagt tidigare att jag är lat, så jag knäppte genom sovrumsfönstret ca 3 m ifrån. 300 mm önskar jag att jag hade, då kanske jag kunde knäppa från sängen.... Nej, det är min trogna Olympus med zoom.
Flemming
17-08-2011, 20:59
CITAT (Monarda @ 17-08-2011, 18:05)  Tack snälla ni för beröm!  Jag har ju sagt tidigare att jag är lat, så jag knäppte genom sovrumsfönstret ca 3 m ifrån. 300 mm önskar jag att jag hade, då kanske jag kunde knäppa från sängen.... Nej, det är min trogna Olympus med zoom. Förlåt Monarda,det är ju Thalassa som har ett Nikon 300mm... Jag skall försöka komma ihåg vem som är vem Visst har du en Olympus och den har jag nog berömt förut... Vi pratade om "fyrtornet" i din trädgård och jag frågade "Är det två våningar eller en hög holk där några har ingång långt ner medan andra har inflygning i höjd med taket" Har du kollat ?
Monarda
18-08-2011, 21:06
Om maken byggde efter mina ritningar och inte fuskade så är det två våningar med fyra boplatser på varje plan. Lite krånglig att göra ren eftersom den inte är öppningsbar men med stege och grovdammsugare med smalt munstycke så funkar det.
Stenknäcken är en stilig fågel som dyker upp emellanåt.
[attachment=64051:P5201029.jpg]
Flemming
18-08-2011, 21:16
Hur många "familjer" bor där samtidigt i holken ? Är det stenknäckens rede vi ser på bilden Visst är dom stiliga men här har den eller dom bara synts till i vintras...
Flemming
19-08-2011, 19:30
Har inget nytt att komma med så jag visar två bilder av mina trogna gäster... Talgoxen sitter på sin pinne där den alltid käkar,det som serveras i mataren. Gråsparvarna kopplar av på "panntaket" som finns på andra sidan av huset...
Flemming
20-08-2011, 15:13
Grannens fågelbad lockar tydligen även änglar...
Fin badbild Flemming! Idag hade jag fint besök! [attachment=64324:IMG_6297...erad_1_0.jpg]
Flemming
30-08-2011, 20:55
Tack Lokan ser att du har "fångat" min favoritfågel på bild Var ute i skogen under helgen som gick och där var en liten blyg rödhake som absolut inte ville vara med på bild... Endast ansiktet syntes och och det försvann kvick in bland bladen när den fick syn på mig. Nu går det mot höst och då kanske vi får se flera av dom.
Gossen Ruda
01-09-2011, 19:53
Idag gjorde jag en liten utfärd med olika mål. Neråt Halland hade jag klättrat upp på en hög med golvelement och riggat upp videokameran för att filma ett tåg. Plötsligt landar en sparvhökshona på högen bara 3 meter ifrån mig. Efter någon sekund insåg hon att där stod jag och flög bort igen. Senare på hemväg stannade jag till i Åskloster. På en översvämmad gräsmatta gick några vadare. Jag har ingen aning om vilken sort, någon som vet?
Ingen aning men det var en väldigt vacker bild!
CITAT (Gossen Ruda @ 01-09-2011, 20:53)  Idag gjorde jag en liten utfärd med olika mål. Neråt Halland hade jag klättrat upp på en hög med golvelement och riggat upp videokameran för att filma ett tåg. Plötsligt landar en sparvhökshona på högen bara 3 meter ifrån mig. Efter någon sekund insåg hon att där stod jag och flög bort igen. Senare på hemväg stannade jag till i Åskloster. På en översvämmad gräsmatta gick några vadare. Jag har ingen aning om vilken sort, någon som vet? Funderar på storspov men näbben ser ifo inte böjd ut...vadare i allafall ev snäppa av något slag...finns kanske någon som vet bättre  Fina fågelbilder ni tar  Härligt med gröngöling o spillkråka. Själv såg jag en sillgrissla idag när vi var ute på havet efter jobbet med båten. Rapporterade den på Artportalen Svalan.
Orkidétjuven
02-09-2011, 15:52
Det ser ut som två arter. Den längst till höger kan vara grönbena eller skogsnäppa eller ngt liknande. Behöver större bild för identifering.
Gossen Ruda
02-09-2011, 16:54
Jag tänkte också på någon bening. Skall fixa större bilder efter helgen.
Nu är det höst! 74 flyttglada på väg söderut idag!
[attachment=64391:IMG_6488...erad_1_0.jpg]
Orkidétjuven
02-09-2011, 23:02
Nu har jag bytt Nya Zeelänska skogen för det jämtlämska fjället. Har varit ute och fotat lite saker medans jag varit ute och promenerat. Har tyvärr ingen fågelbok i stugan och det är främst en liten fågel jag inte kan komma på vad det kan vara.
Likaså är det här en kungsörn som drog över igår?
Fjällvråk. Men är det olika ålder?
och en mindre
och alla dessa uppe på fjället ovan trädgränsen typ.
CITAT (Gossen Ruda @ 01-09-2011, 20:53)  Senare på hemväg stannade jag till i Åskloster. På en översvämmad gräsmatta gick några vadare. Jag har ingen aning om vilken sort, någon som vet?  Jag tänker, så här direkt, på ungfåglar av strandskata. De får väl inte sin karakteristiska röda näbb + ben förrän nästa år ?
Flemming
03-09-2011, 10:13
Tyvärr kan jag inte berätta vad det är för fåglar men fråga på Fotosidan.se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=64043Snabba och tydligen även korrekta svar...
Myosotis
03-09-2011, 10:46
CITAT (omk @ 03-09-2011, 01:25)  strandskata  Verkligen inte minsta likhet. Brushanar och den till höger som jag först trodde var en grönbena är nog en ung rödbena.
Myosotis
03-09-2011, 10:52
Orkidétjuven:
Stenskvätta. Jag får det till ung havsörn. Den första vråken är en fjällvråk, typiskt ung fast jag inte har någon större erfarenhet av fjällvråkar. Den andra ser för mig ut som en ormvråk. Jag har verkligen försökt att få det till adult fjällvråk men lyckas inget vidare. Den "lilla saken" var väl inte på kalfjället hoppas jag för det är en sparvuggla.
Orkidétjuven
03-09-2011, 12:27
Tack för svar. Stenskvätta var ett av mina förslag, men tyckte inte teckningen var markant nog.
Havsörn. Intressant. Trodde jag var för långt inåt land för det.
Fjällvråkarna var 4 st och flög tillsammans. 3 såg ut som den övre. Med solljus så var de vita på undersidan med de svarta fläckarna.
MEn det sista är ingen uggla. det är bilden som är missvisande. Fick bara en bild framifrån. Den blev uppsrkämd av ett gäng renar på kalfjället. Sparvhök eller ngt liknande. Såg profilen med, men ingen bild.
sparvuggla
03-09-2011, 15:00
CITAT (Myosotis @ 03-09-2011, 11:52)  Orkidétjuven:
Stenskvätta. Jag får det till ung havsörn. Den första vråken är en fjällvråk, typiskt ung fast jag inte har någon större erfarenhet av fjällvråkar. Den andra ser för mig ut som en ormvråk. Jag har verkligen försökt att få det till adult fjällvråk men lyckas inget vidare. Den "lilla saken" var väl inte på kalfjället hoppas jag för det är en sparvuggla. Lilla saken, är det sista bilden? Det är inte jag iaf......... det liknar en tornfalk.
Huggorm
03-09-2011, 22:20
Vad kan det vara för fågel som ropar på nätterna? Det låter nästan däggdjurslikt, men inte riktigt. Och det är ett tjutande läte, inte nattskärrans knorrande. Jag hör den nästan varje kväll, så det är ju någon bofast i alla fall. Kanske någon uggla, de kan väll tjuta också som omväxling?
Orkidétjuven
11-09-2011, 19:10
Kan du kanske prova att spela in det?
Flemming
11-09-2011, 19:28
CITAT (Huggorm @ 03-09-2011, 23:20)  Vad kan det vara för fågel som ropar på nätterna? Det låter nästan däggdjurslikt, men inte riktigt. Och det är ett tjutande läte, inte nattskärrans knorrande. Jag hör den nästan varje kväll, så det är ju någon bofast i alla fall. Kanske någon uggla, de kan väll tjuta också som omväxling? Du har kanske fått en Minervauggla i grannskapet http://sv.wikipedia.org/wiki/MinervaugglaSenast sedd i Sverige/Malmö 1981 Denna länk från Holland har följt ett par under våren och sommaren som gått http://www.beleefdelente.nl/steenuilScrolla ner i rutan till höger om bilden,ända ner till 01-03 Där får du se och höra Minervaugglan. Hittade en dansk länk http://vimeo.com/25085440Där ses och hörs hannen ropa.
Huggorm
13-09-2011, 17:29
CITAT (Flemming @ 11-09-2011, 20:28)  Du har kanske fått en Minervauggla i grannskapet http://sv.wikipedia.org/wiki/MinervaugglaSenast sedd i Sverige/Malmö 1981 Denna länk från Holland har följt ett par under våren och sommaren som gått http://www.beleefdelente.nl/steenuilScrolla ner i rutan till höger om bilden,ända ner till 01-03 Där får du se och höra Minervaugglan. Hittade en dansk länk http://vimeo.com/25085440Där ses och hörs hannen ropa. Det var faktiskt väldigt likt lätet i den danska videon! Nu tror jag ju inte att det är en så ovanlig fågel, men kanske någon annan uggla som har ett liknande tjut?
Flemming
13-09-2011, 19:25
CITAT (Huggorm @ 13-09-2011, 18:29)  Det var faktiskt väldigt likt lätet i den danska videon! Nu tror jag ju inte att det är en så ovanlig fågel, men kanske någon annan uggla som har ett liknande tjut? Är det en Minervauggla då är det närmast en sensation... Tycker bestämt du skall göra ett försökt att hitta fågeln och även försöka fotografera den om det är möjligt... Håller tummarna för att det är en Minervauggla ! Håll oss underrättade ! Kollade din profil och ser att det inte är alldeles så lång mellan häckningsplatserna i Danmark och din hemort... Här är en pdf-fil och i denna visas grafik över häckningsplatser under den första hälften av 2000-talet. http://www.google.se/url?sa=t&source=w...-jGp-KZ3cfA7y8Q
Huggorm
13-09-2011, 19:31
CITAT (Flemming @ 13-09-2011, 20:25)  Är det en Minervauggla då är det närmast en sensation... Tycker bestämt du skall göra ett försökt att hitta fågeln och även försöka fotografera den om det är möjligt... Håller tummarna för att det är en Minervauggla !
Håll oss underrättade ! Minervauggla är det säkert inte, det är nog något mycket vanligare. Men fotografera går inte, den ropar bara när det är mörkt
Flemming
13-09-2011, 19:48
CITAT (Huggorm @ 13-09-2011, 20:31)  Minervauggla är det säkert inte, det är nog något mycket vanligare. Men fotografera går inte, den ropar bara när det är mörkt Se det nu lite positivt,visst är det en Minervauggla... Jag skall ställa en fråga i ett forum för "fågelnördar" och hoppas dom kan hjälpa oss... Återkommer när dom har svarat. sofnet.org
Flemming
14-09-2011, 17:28
Fick ett svar från en kännare av fåglar,Göran Andersson Ottenby Fågelstation Troligtvis är det en kattuggla du hör när det är mörkt. Länk till svaret: http://www.sofnet.org/1.0.1.0/317/1/?item=frm_frm-s1%2F714Länk till observationer i dina kvarter: http://www.bohof.com/index.htmLänk till bild och ljud av en kattuggla: http://www.hyber.org/birds/Ut och titta i kväll...
Huggorm
14-09-2011, 20:06
CITAT (Flemming @ 14-09-2011, 18:28)  Fick ett svar från en kännare av fåglar,Göran Andersson Ottenby Fågelstation Troligtvis är det en kattuggla du hör när det är mörkt. Länk till svaret: http://www.sofnet.org/1.0.1.0/317/1/?item=frm_frm-s1%2F714Länk till observationer i dina kvarter: http://www.bohof.com/index.htmLänk till bild och ljud av en kattuggla: http://www.hyber.org/birds/Ut och titta i kväll... Kattugla låter sannolikt, den vet jag att jag har i grannskapet och det är ju en väldigt vanlig sort. Jag har dock aldrig hört någon ljudupptagning av att den "tjuter" så som minervaugglan i det danska klippet, men den har ju fått sitt namn för att den låter som en katt så jag antar att den kan om den vill.
Orkidétjuven
21-09-2011, 08:57
Lite bilder sedan jag kom hem.
Lilla rödhaken sitter och vilar.
Rödhönan får jag aldrig några bra bilder på...
Bergfink tror jag. Rätta mig om jag har fel.
Och ngn som kan lista ut sista lilla sångaren. Vanlig lövsångare skulle jag tro.
sparvuggla
21-09-2011, 16:16
Lövsångare är rätt. Roligt att ha rörhöna inpå knutarna, dom är ganska högljudda i vassen.
Orkidétjuven
22-09-2011, 16:26
Tycker faktiskt dessa är ganska tystlåtna. Men likväl kul att ha. Det fanns mycket mer fåglar i området förr, men 2007 ledde ngn kampanj att bli av med de skräniga skrattmåsarna som häckade i området. Grannen började det hela med att klaga att de skitade ner hans bilar. Trots att hans bilar stod bland träd inne i skogen. Kan inte varit särskilt ofta. Nåväl Fågelskrämmor sattes ut och varje år blev de fler, många med plastpåsar tejpade och prasslandes i vinden på fågelöarna. två år senare utebliven häckning helt och i samband med det, eftersom skrattmåsen är en nyckelart försvann, dopping, sävsparv, knipa, vigg, sångsvan. Gräsänder och sothöna fick bara 1 kull mot normalt 6 följande sommrar. Istället nu har kråkor, kajor och skator flyttat in i området. Har skrivit till Sof och fått bra information och hjälp, men aldrig ngra svar från kommunen ang ärendet. Skrev ett brev häromdagen, vi får se om jag får några svar på det.... Jag vill ha bort skrämmorna och sätta upp holkar etc i området till tex knipa så att fågelivet kan komma tillbaka
[attachment=64988:Torshag.jpg] [attachment=64986:skra__776_mma.jpg] [attachment=64987:skra__776_mma1.jpg]
De syns bäst på våren när inte träden har slagit ut. Nu har en del sly vuxit upp omkring med. Vore väl rekommendera röja slyet för att få fram öarna igen bättre. Vad tror ni?
Ingela i Segersberg
24-09-2011, 16:34
Hej då! Vi syns i vår igen! Tranor flyttar.
Oj, så där stora tranplogar har jag aldrig sett! Här är dom bara några stycken när dom flyger över. Dom har säkert nån samlingsplats varifrån dom fortsätter tillsammans! Väldigt snygg bild!!
Flemming
29-09-2011, 20:33
Stannar den vintern igenom eller blir det en sista minuten...
Huggorm
30-09-2011, 15:39
CITAT (Flemming @ 29-09-2011, 21:33)  Stannar den vintern igenom eller blir det en sista minuten... Det blir nog sista minuten, jag trodde de redan hade stuckit söderöver
Flemming
30-09-2011, 17:58
CITAT (Huggorm @ 30-09-2011, 16:39)  Det blir nog sista minuten, jag trodde de redan hade stuckit söderöver Här nere i "södern" är dom fortfarande kvar men det är väl en tidsfråga... Hur går det med fågelljudet som du undrade över ?
Huggorm
30-09-2011, 18:33
CITAT (Flemming @ 30-09-2011, 18:58)  Här nere i "södern" är dom fortfarande kvar men det är väl en tidsfråga...
Hur går det med fågelljudet som du undrade över ? Har inte hört fågeln på ett tag nu, men jag har egentligen inte lyssnat efter den heller. Jag tror fortfarande mest på kattuggla, men det hade varit kul om det vore en vinddriven minervauggla
Full fart vid nötmataren är det redan!
[attachment=65207:IMG_7844...erad_1_0.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|