KRT
Har inrättat ett blygsamt övervintringsrum i garaget bredvid frysboxen (för värmens skull), men när det gick ner till -18 ute har det blivit för kallt och jag hittade mina två citronplantor halvvissna och jorden i krukorna frusna. Tog in plantorna och har tinat dem och vattnat. Alla bladen på övre halvan av plantorna är vissna (ser närmast ut som de frystorkat) men det finns blad längst ner som ser ok ut...
Finns det något hopp alls? Jag vet att citrusar generellt inte tåler kyla, men finns det undantag?
Och hur orolig ska jag vara för oliven som står kvar (har dock satt in en värmefläkt nu, så temperaturen går inte under 0 numer.....)
kentbra
Allt beror på hur länge de varit frusna. men om jorden i krukan var frusen, så är det värre.
Frusna grenar kan man klippa bort, värre med rötter.
Men man ska aldrig ge upp.
Mitt råd är att plocka upp plantan ur krukan, gräva bort lite jord och rötter som inte känns fasta.
Plantera dem i ny jord och klipp ner dem ordentligt.
ha dem sedan kvar inne med extraljus. Typ lysrör och spotlight.
finns de liv i dem, så sätter de snart fart.
Tror inte behöver vila längre, efter en sådan pärs.

kent
Alexander-VG-zon3
jag hade nog hellre låtit dom vara, inte vattna för mycket, inte ge näring, inte klippa, inte plantera om.

ÄR där liv i plantorna så är det livet nu väldigt skört. därför är mitt tips att placera dom lagom varmt och under extraljus. och hålla noga koll på vattningen.

när du ser nya skott kommer då hade jag klippt bort det som är dött.

såklart finns det undantag det finns många köldhärdiga citrusar, dock generellt som du skrev dom vi köper här i sverige är inte så köldtåliga. men exempel en citron kan (beroende på sort) överleva ner till -3c -6c.

skulle ädelsorten dö så kan du ha haft turen att dom är ympade på citrontörne (om det är ympade plantor) citrontörne tål mycket kyla och då har du fått en sådan istället.

vad har du för citrus och vad blev det som kallast ?

samma gäller för oliven, hur kallt har den fått ? oliven är mycket tåligare än citrus, den kan i kruka klarar så kallt som -8c -10c.
KRT
Citronerna är frösådda citroner, ca 1 år gamla och ungefär 30 cm höga....
Efyersom de såg torra ut vattnade jag rejält innan jag insåg att jorden var frusen. Står just nu på ljusaste platsen här hemma, dock ca 20 gradervarmt. Ska sätta upp extraljus för frösådder i em och då flyttar jag dem dit, ca 15 grader i det rummet.

Vet inte hur kallt det blev, ingen termometer innan.
Oliven ser dock fin ut, bladen verkar fullt normala (till skillnad från citronerna), liksom en myrten som förvarades på samma ställe.
Jorden hos alla växterna var dock ganska torr, pga reducerad vattning - bättre eller sämre?

Har tänkt som du Flaxss, göra så lite som möjligt görutom att hålla tummarna smile.gif
Alexander-VG-zon3
det kan vara mycket att ta i kyla för frösådder som bara är ett år. men det är bra att jorden var torr när det var kyla.

du får se hur det går med dom, vi håller tummarna.

oliven, myrten är alla tåligare mot kyla. men det är ju inte bra att det regelbundet går ner till frost. men har du det lägst 0grader så ska det nog inte vara några problem för dom.

som jag skrev innan är det bra att dom inte får för mycket vatten i kyla/frost. men värms det upp och blir plusgrader kan det vara bra att ge dom lite vatten.
Lady Hamilton
CITAT (KRT @ 02-01-2011, 14:14) *
....Jorden hos alla växterna var dock ganska torr, pga reducerad vattning - bättre eller sämre?.....

I det här läget har det nog varit en fördel i övrigt håller jag med det kentbra skrivit. Oliven är det ingen fara med den tål en del frost det är bara om den haft frukter då had de "strukit med"
KRT
Uppdatering; toppen och de flesta grenar har nu skrumpnat och är helt intorkade, däremot finns det blad längst ner på varje huvudstam som ser normala ut (mörkgröna, något glansiga och normalt tjocka och fylliga).
Hur lång tid tar det innan alla köldskador visar sig och jag kan andas ut?
De har stått inne i tre dagar nu.....
theseraphim
CITAT (KRT @ 05-01-2011, 17:09) *
Uppdatering; toppen och de flesta grenar har nu skrumpnat och är helt intorkade, däremot finns det blad längst ner på varje huvudstam som ser normala ut (mörkgröna, något glansiga och normalt tjocka och fylliga).
Hur lång tid tar det innan alla köldskador visar sig och jag kan andas ut?
De har stått inne i tre dagar nu.....

Tyvärr så kan det ta väldigt lång tid innan man ser slutresultatet av köldskadorna och tyvärr kan de även resultera i sekundära skador som vanlig röta osv i stammen. Men om detta händer igen så undvik att hälla på alltför varmt vatten plus att ställa dem direkt in i rumstemperatur då även den chocken kan få plantan att må dåligt.
KRT
Jag satte dem i grovköket när jag tog in dem, max 15 grader och vattnade med kallvatten , men "tyvärr" vattnade jag eftersom jag trodde det var torka som gett problemen innan jag insåg att det var kylan...

Men då fortsätter jag hålla tummarna då. Hur länge är lång tid förresten? Dagar, veckor, månader eller år????
Elinzon1-2
Ta det lugnt och ha tålamod.

Av egen erfarenhet vet jag att det som tyvärr bara ser ut som en kal pinne faktiskt kan visa livstecken igen efter 3-4 månader. Pga opålitlig el i huset så har jag råkat ut för elavbrott och minus i övervintringen TVÅ år i rad!!! Citrus och oliv härdar ut. Värst var för tre år sedan då jag missade hur vinterbonat det var i friggeboden och min självsådda blodgrape fick uthärda -4 i två dagar. Efter att jag tagit in den torkade alla blad och trillade av, det var bara en pinne kvar... Men pga lathet bar jag aldrig ut den för att slängas, och till våren fick den liv igen. Tror jag skrek så hundarna gömde sig när jag såg de första gröna skotten bravo.gif

Lycka till!
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 05-01-2011, 17:25) *
Jag satte dem i grovköket när jag tog in dem, max 15 grader och vattnade med kallvatten , men "tyvärr" vattnade jag eftersom jag trodde det var torka som gett problemen innan jag insåg att det var kylan...

Men då fortsätter jag hålla tummarna då. Hur länge är lång tid förresten? Dagar, veckor, månader eller år????

köldskador visar sig under en vecka efter att dom tinat upp och det blivit varmare. sedan som redan skrivits kan det komma andra skador av att dom frusit dessa kan ta lite längre tid.

jag hade nog satt dom lite varmare än än 15grader, runt 20grader och extraljus och sedan ev vänja upp dom till rumstemp. extraljus är viktigt. får den värme och ljus så kommer det inte ta alltför lång tid förens den visar tecken. när skott kommer klipp veck det som är uppenbart dött.
KRT
Goda nyheter! Båda plantorna börjar skjuta nya skott!!!! Båda fick börja i sovrummet (ca 20 grader) i ett söderfönster, och nu när båda har börjat skjuta nya skott har jag flyttat dem till tvättstugan där jag har extrabelysning.
Börjar nu ockås se vad som är uppenbart dött, och på ena plantan är det förvånandsvärt lite (bara de översta centimetrarna), medans den andra kommer jag nog få klippa av på mitten......

Men de verkar ha klarat det, mot alla odds. OM de blri stora och fina ska jag absolut ta skticklingar från mina köldtåliga citroner smile.gif
KRT
Ny uppdatering, båda plantorna lever och grönskar!
De har skjutit massor med nya skott och en hel del nya grenar, så det komemr nog bli buskar snarare än träd av dessa två, men de lever och har hälasan!

Det trodde jag aldrig när jag hittade dem stelfrusna! Måste ta sticklingar från dem när de blir stora nog - köldtåliga citroner, det ni smile.gif

Alexander-VG-zon3
roligt att dom lever och växer bravo.gif

dock tror jag inte dom är extra köldtåliga än andra citroner, dels var det ju bara tillfällig frost dom fick, och dom fick ju skador. nästa höst-vinter bör du inte utsätta dom för frost. risken är att det kan bli för mycket.
KRT
Njae, jag inser väl att det är lite överdrivet att kalla dem köldtåliga wink.gif , MEN de borde ju inte ha överlevt eftersom jorden faktiskt var stelfrusen....

Tro mig, jag tänker vara betydligt försiktigare nästa år..... Lär mig av mina misstag och satte in en värmefläkt i rummet efter frysincidenten. Nu är det inte kallare än 9 plusgrader, men jag vågar inte sätta ut dem igen - de får bo i tvättstugan med extraljus ett tag till smile.gif
Alexander-VG-zon3
visst överlever citroner att det fryser i krukan (kortvarigt). inget man ska sträva efter dock. överlever gör dom, men gillar inte. att ta in dom innan frosten kommer är alltid bäst. men hur som väldigt tåliga citroner har du. och man vet aldrig du har kanske fått köldtåligare citroner. det kan ju bli en vissvaritation från frösådd. ibland kan det bli bra resultat med bra egenskaper.

härdiga citrusar (eller inte härdiga men tåliga) som tåliga reticulata, citrontörne, kumquat, yuzo tål faktiskt flera frostnätter och också igenom frusen kruka. min Yuzo står ute till november-december utan att visa köldskador verken på rötter eller blad/grenar.

http://www.pixbox.se/pic_show_id31794402.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id31841961.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id31794394.html

jag tror med det är bra att du har dom inne nu, jag hade nog inte tagit ut dom förens det blivit varmt ute, när det blir lika varmt ute som dom står i nu.
KRT
Jisses vad coolt, citrusar med frost på bladen! Det är inget man ser varje dag....

Men visst inser jag att det nog mest var lyckliga omständigheter som gjorde att de överlevde;
1) torr jord
2) gradvis nedfrysning
3) troligen inte så väldigt många minusgrader
4) inte så lång tid i minusgrader (fast de verkade mer torkade än frusna när jag hittade dem?)
5) och kanske också att de var just frösådda, acklimatiserade till vårt klimat från början

Är iaf mycket glad att de lever och frodas. Oliven står faktiskt fortfarande kvar där ute, den frös också på samam sätt, men den mår så bra så och alla blad sitter kvar. Stämmer absolut att de är tåligare, och det verkar plötsligt helt logiskt att lyckas övervintra oliv ute i Skåne (fast kanske inte sådana vintrar som vi haft de senaste två åren smile.gif)
Alexander-VG-zon3
ja oliver är mycket tåligare , bortsett från ett få köldtåliga citrusar som citrontörne (som kan övervintra ute hos dig i ett bra läge).

oliv stimuleras ju till att blomma rikligare om den får lite frost på hösten-vintern.
KRT
Stålande, då kanske oliven blommar till sommaren tummenupp.gif , om det nu blir någon sommar att tala om......

Hmmm, börjar fundera; Behövs det två träd för pollinering av oliv???
Alexander-VG-zon3
mina blommar inne i slutet av dec till mitten-slutet av feb. dock detta år var det bara en som blommade. dom sätter bättre med frukt om dom blir pollinerade, oliver är vindpollinerande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon