NiklasTyreso
På en websida läste jag att för att få frukt på Capsicum pubescens krävs pollinering mellan två olika plantor, d v s att det inte går att pollinera med pollen från den egna plantan. Stämmer det verkligen?

Niklas
blomkronan
Nä... det måste vara felaktig information du har fått tag på! Pubescens kan inte korspollineras smile.gif den är en av de arter inom capsicum som man kan vara "säker på"

Skulle det kunna vara så att du har några frön över får du gärna höra av dig, jag skulle gärna vilja få tag på några frön. Köpa eller byta.
Pata
Det stämmer att det sägs gå bättre med två plantor (kan vara samma sort). Om det stämmer vet jag inte, men många har den erfarenheten. Men det finns många bevis för att bara en planta räcker. Men två plantor ger troligtvis bättre chans att få skörd/större skörd.

Ryktet du nämner finns beskrivet i många chilepepparböcker så nått liger väl det i det. Men det kan ju hänga ihop med att pubescens är en "svår" art.

Jag odlar ofta två plator ihop bara för att vara säker...fast det går ofta åt skogen ändåsmile.gif

Patrik
NiklasTyreso
Tack för svaren!

Då vet jag att det nog är bäst att rikta in sig på två plantor.
Oom jag kan klämma in en stor kruka (med två plantor) på balkongen i söderläge inbillar jag mig att klimatet där passar c. pubescens ganska bra från vår till höst.

Balkongen ska dessutom ha Tamarillo, massor med kaktusar, sukulenter och krukor med chili.

Värt att testa C. pubecens ändå.

/
Niklas
Preussen
CITAT (NiklasTyreso @ 03-01-2011, 14:27) *
Tack för svaren!

Då vet jag att det nog är bäst att rikta in sig på två plantor.
Oom jag kan klämma in en stor kruka (med två plantor) på balkongen i söderläge inbillar jag mig att klimatet där passar c. pubescens ganska bra från vår till höst.

Balkongen ska dessutom ha Tamarillo, massor med kaktusar, sukulenter och krukor med chili.

Värt att testa C. pubecens ändå.

/
Niklas

det är alltid värt att försöka odla pubescens. tummenupp.gif om de inte ger bra skörd i år kan du övervintra dem.
tänk på att dess växtsätt kräver uppbindning då de sällan har en stadig stam. om du kan hålla jämn temp fungerar din balkong nog bra. har du sått dem än?

CITAT (blomkronan @ 03-01-2011, 00:31) *
Nä... det måste vara felaktig information du har fått tag på! Pubescens kan inte korspollineras smile.gif den är en av de arter inom capsicum som man kan vara "säker på"

Skulle det kunna vara så att du har några frön över får du gärna höra av dig, jag skulle gärna vilja få tag på några frön. Köpa eller byta.

pubescens kan nog korspolineras med varandra men ej med andra arter inom släktet capsicum. har fått fröer av c.pubescens som utlovat mycket men skörden blivit knappt lingonstora frukter.
blomkronan
CITAT (Preussen @ 03-01-2011, 16:13) *
pubescens kan nog korspolineras med varandra men ej med andra arter inom släktet capsicum. har fått fröer av c.pubescens som utlovat mycket men skörden blivit knappt lingonstora frukter.

Jag missuppfatta frågan... jag var inställd på att frågan gällde att korspollinering med andra arter inom capsicum.
Men att man skulle behöva flera c.pubescens för att få fin skörd låter ju inte så konstigt, med tanke på hur mycket annat fungerar i naturen.
Pata
CITAT (blomkronan @ 04-01-2011, 01:48) *
Jag missuppfatta frågan... jag var inställd på att frågan gällde att korspollinering med andra arter inom capsicum.
Men att man skulle behöva flera c.pubescens för att få fin skörd låter ju inte så konstigt, med tanke på hur mycket annat fungerar i naturen.

härlig blogg du har Blomkronan, den måste jag börja följa:)
blomkronan
CITAT (Pata @ 04-01-2011, 09:18) *
härlig blogg du har Blomkronan, den måste jag börja följa:)
Tack smile.gif
Preussen
CITAT (blomkronan @ 04-01-2011, 11:38) *
Tack smile.gif

det har jag redan börjat göra med stor aptit smile.gif
NiklasTyreso
CITAT (blomkronan @ 04-01-2011, 01:48) *

Jo, svaret var nog att pubecens inte är lika självpollinerande som andra chili arter är, tyvärr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon