|
Jag gjorde för skojs skull orddelen på Högskoleprovet på DNs hemsida. http://www.dn.se/nyheter/fragesport/dn-tes...2010---orddelen Men, ett av orden, och dess alternativ, fattar jag inte riktigt. Fyll i frågan ovan, och berätta sedan hur ni resonerat Meh, hur döljer man text egentligen? Vill ju skriva vad folk svarat på DN också... [hide]Så har andra svarat på frågan 39 A: 52% B: 6% C: 15% D: 3% E: 24%[/hide]
Om en person är otrevlig på en fest så förtar ju han stämningen på festen - han tar alltså bort stämningen
Så tänker jag om det ordet i alla fall.
Men att förta sig - är inte det att man gör för mycket, överdriver? Så har jag alltid uppfattat ordet...
Ta bort är väl det som passar bäst.
Aqvakul
03-01-2011, 00:29
"Ta bort" är det minst dåliga - alldeles synonyma ord finns inte...
Kom på en mening där ordet passar. "Sluta vara så pessimistisk, du förtar glädjen av att få göra det här!"
sommarhumla
03-01-2011, 04:57
Förta är för mig "ta bort". Har även hört ordet i annat sammanhang "förta dig inte", alltså "överansträng dig inte".
Överbölingen
03-01-2011, 09:56
Kul med ord betydelse. Framför allt ord som används på olika sätt i olika landsändar, dialekt eller "känns" lämpligt. Det behöver ju inte vara så fel alls. SAO 1991 säger: förta el företaga = xxxxxxx. Själv svarade jag "ta över". Anledningen att jag/vi har börjat med lite mer spännande matlagning som pensionärer. Något roligt skall man ju ha när det inte är trädgårdssässong.
Tanken var då exvis kryddning. För mycket curry "tar över". Den "rår".
CITAT (Överbölingen @ 03-01-2011, 09:56)  Kul med ord betydelse. Framför allt ord som används på olika sätt i olika landsändar, dialekt eller "känns" lämpligt. Det behöver ju inte vara så fel alls. SAO 1991 säger: förta el företaga = xxxxxxx. Själv svarade jag "ta över". Anledningen att jag/vi har börjat med lite mer spännande matlagning som pensionärer. Något roligt skall man ju ha när det inte är trädgårdssässong.
Tanken var då exvis kryddning. För mycket curry "tar över". Den "rår". Ja, för mycket curry förtar de andra smakerna = tar bort dem.  För övrigt hade jag bara 32 rätt av 40. Brukar göra bättre i från mig på orddelen. Men det var hiskeligt länge sen jag gjorde någon.
Lätta frågor tycker jag, som aldrig har gjort några högskoleprov. Fick 40/40 rätt fastän jag chansade på Fabel ... lyckades tydligen chansa rätt.
Enligt Svenska akademin betyder ordet "förta" endast "överanstränga sig", men jag håller med om att något kan "förta stämningen" etc. Tänkte inte på det i all hast (tror det tog längre tid att starta tråden än att göra DNs prov).
F.ö inbillar jag mig att högskoleprovets ord-del faktiskt blivit lättare med åren. Det beror nog INTE på att jag själv kan speciellt mycket mer, dock, jag tror provet var svårare förr. Speciellt när de hade en allmänbildningsdel, den torskade många rejält på.
37 av 40.... Hade fel på "eventualitet" (där h*n säger att jag svarade tillställning! vete sjutton om jag tror på det  ), "spatiös" (där jag inte hade en aning och svarade rofylld...) och "relevans" (där jag svarade jämförelse - någonting står i relevans till...). Svarade A ta bort på "förta" och ser att det är ganska liten % som svarat så - A: 3% B: 24% C: 52% D: 6% E: 16%. Tycker nog att jag godkänner mej själv ändå.
Aqvakul
04-01-2011, 07:14
CITAT (Pirum @ 04-01-2011, 00:14)  ---F.ö inbillar jag mig att högskoleprovets ord-del faktiskt blivit lättare med åren. Det beror nog INTE på att jag själv kan speciellt mycket mer, dock, jag tror provet var svårare förr. Speciellt när de hade en allmänbildningsdel, den torskade många rejält på. Jag har aktivt följt högskoleprovet under de sista 20 åren och ord-delen är sig ganska lik. Läsvana personer i 40-årsåldern och uppåt brukar klara det mesta, medan detta är ungdomarnas svåraste del. De andra deltesten är är annars tuffare, mer tidspressade. Många blev nog glada när allmänbildningsdelen försvann, samtidigt så är ju slutresultatet på provet normerat efter prestationerna på det aktuella provet och således relativa. Jag gjorde provet både som 40-åring och som 50-åring med högsta resultat, men tror inte jag skulle nå upp dit nästa år som 60-åring. En hel dags testande under delvis stark tidspress är faktiskt ganska krävande. Testa gärna dig själv..
Eva i Skåne
04-01-2011, 18:40
CITAT (Noak @ 03-01-2011, 00:15)  Men att förta sig - är inte det att man gör för mycket, överdriver? Så har jag alltid uppfattat ordet... Det självklara alternativet för mig också  men det var visst fel  , ser jag nu när jag gjort testet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|