KRT
Har några höstblommande perenner, bla sköldpaddsört och höstanemon, som jag skulle vilja flytta till bättre lägen och för de börjar bli lite stora - men när ska man göra det? Normalt hinner de blomma över och gå i vila innan det blir "vinter" men de senaste åren har vintern varit sådan att de knappt gått i vila innan det frusigt. Och våren har inte varit mycket bättre den... Hur gör ni i norra Sverige?
Logiskt sett borde det väl fungera att vårplantera, men jag är rädd att störa växterna och anemoner gillar ju inte att flyttas ens i normala fall…

Ursäkta stavningen, stavar som en kratta idag smile.gif
varghem
Sköldpaddsört har jag planterat om lite när som helst... den tar sig igen... anemoner vet jag inte för jag lyckas då aldrig med några i vanliga fall
ingrids
Det allmänna rådet är ju innan växten kommit igång eller när det slutat sin tillväxt och blomperiod, vilket skulle innebära våren för en höstanemon. Vad jag brukar tänkta på här i zon5 är att ge växten en chans att etablerar sig på det nya ställen innan vintern.
Helen i Piteå Zon 5
Har för mig att man rekommenderar att flytta vårblommande växter på hösten och höstblommande växter tidigt under våren. Det verkar ganska logiskt, även om jag flyttar då det passar mig biggrin.gif
Sussie80
Just höstanemon har jag hört att man bara ska plantera om på våren så att dom hinner rota sig ordentligt till vintern...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon