Christa
Finns det några bra ekologiska alternativ när det gäller flytande växtnäring för inomhusbruk?

När man driver upp grönsaksplantor eller sallad inomhus så är det ju svårt att gödla med hönsgödsel eller annat som luktar eller färgar.
zissi
Jag kör med Änglamarks (COOP) ekologiska växtnäring som är KRAV-märkt och godkänd för ekologisk odling.

Organisk näring för att få friskare och grönskande kruk- och balkongväxter, står det på framsidan av den gröna flaskan. Jag använde den näringen till allt ätbart på vår balkong i somras. Hoppas den lämpar sig till ätbart, det växte i alla fall bra.
zissi
Fick se idag att ICA hade Krav-märkt flytande växtnäring också, deras eget märke I "hjärta" ICA
Christa
CITAT (zissi @ 04-01-2011, 16:10) *
Fick se idag att ICA hade Krav-märkt flytande växtnäring också, deras eget märke I "hjärta" ICA

Den på Ica verkar vara samma som nelsons dvs restprodukter från bland annat pappersindustrin. Den från nelson är så brun så den vill jag inte använda inomhus. Färgar om man spiller.

Det finns en annons här till höger för biobizz och det är tydligen ekologiskt men när jag sökte på det så fanns det flera sorter och vad som var näring och vad som annat var inte helt klart.

Substral har också en men det stod inte så mycket på nätet om vad den innehåller och jag har inte sett den i någon affär.
Piccante
gamla hederliga Biobact är väl kravmärkt?
http://www.biobact.se/biobact_vaxtnaring.aspx
batski
CITAT (Christa @ 04-01-2011, 20:06) *
Den på Ica verkar vara samma som nelsons dvs restprodukter från bland annat pappersindustrin. Den från nelson är så brun så den vill jag inte använda inomhus. Färgar om man spiller.

Plantagens ekologiska är gjord på bl. a. druvextrakt och algextrakt, men den är nog rätt mörk den med.
theseraphim
CITAT (Christa @ 04-01-2011, 20:06) *

Det finns en annons här till höger för biobizz och det är tydligen ekologiskt men när jag sökte på det så fanns det flera sorter och vad som var näring och vad som annat var inte helt klart.

Substral har också en men det stod inte så mycket på nätet om vad den innehåller och jag har inte sett den i någon affär.

Tyvärr så är såvitt jag vet alla riktiga ekologiska och kravmärkta gödningar ganska bruna i färgen då de till 90% kommer från restprodukter från tex vinproduktion osv. Ska man göra den ren o fin så krävs kemikalier och då ryker det ekologiska bakom det hela:-)
Christa
CITAT (Markus_H @ 04-01-2011, 22:32) *
gamla hederliga Biobact är väl kravmärkt?
http://www.biobact.se/biobact_vaxtnaring.aspx

Det är den som Nelson har. Trodde det var deras egen. Den är mörk men det är kanske som thes skrev alla ekologiska.

Är det ingen som testat biobizz som de annonserar om här intill? Det fanns tydligen flera och jag blev osäker på vad det ena och andra är. Vi köpte en flaska av något annat för några år sedan och det var inte gödning utan något växtfrämjande som jag inte riktigt förstod.
theseraphim
CITAT (Christa @ 05-01-2011, 14:53) *
Det är den som Nelson har. Trodde det var deras egen. Den är mörk men det är kanske som thes skrev alla ekologiska.

Är det ingen som testat biobizz som de annonserar om här intill? Det fanns tydligen flera och jag blev osäker på vad det ena och andra är. Vi köpte en flaska av något annat för några år sedan och det var inte gödning utan något växtfrämjande som jag inte riktigt förstod.

Det finns ju rotningsmedel gjort på alger o dylikt på marknaden men det är ovanligt i Sverige än så länge, används för att få saker att rota sig snabbare, kanske var något sådant ni köpte???
BioBact är ju Nelsons KRAV gödning, sedan har Substral en kopia på den som också luktar självdöd fermenterad skunk.
Christa
CITAT (theseraphim @ 05-01-2011, 15:08) *
Det finns ju rotningsmedel gjort på alger o dylikt på marknaden men det är ovanligt i Sverige än så länge, används för att få saker att rota sig snabbare, kanske var något sådant ni köpte???
BioBact är ju Nelsons KRAV gödning, sedan har Substral en kopia på den som också luktar självdöd fermenterad skunk.

Det där vi köpte skulle vara allmänt stärkande för växterna och det innehöll alger. Man skulle ta rätt mycket så det var odrygt och jag märkte ingen förbättring av ärterna som jag gav det.

Vi har en gammal dunk med Biobact så det får bli det så länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon