Är det någon som har erfarenhet av limring? Kan det uppstå några problem med trädet man använder den på? Behöver hjälp med detta.
Lady Hamilton
03-01-2011, 16:15
Jag har använt mig av limring i flera år. Man fäster den runt stammen på trädet innan första frosten och tar bort den sedan på våren. Om man inte tar bort snörena runt stammen kan jag tänka mig att de skär in i barken varefter trädet växer men annars kan jag inte se något problem
Har det runt fruktträden sedan länge, tar nya på hösten mot frostfjärilen. På våren byter jag remsorna då mot myrorna som mjölkar lössen på sommaren. Även ev. stödpinnar behöver också remsorna, har aldrig märkt att dom skadat träden, bara väldigt kladdigt få dom på plats.
Jag använder limringar endast då jag vet att frostfjärilen varit framme under säsongen. En remsa liggunderlag, ibland en remsa av det limringspapper som säljs ovanpå liggunderlaget som jag sedan ansätter med snöre. Därefter ett brett lager lim. Blir itne så kladdigt!
Viktigt att sätta upp det innan första frostnatten, mot frostfjäril är det bara då som det fungerar (så länge limmet håller sig kladdigt, vilket är ganska länge). Viktigt är också att få det man snör om att sitta tätt mot barken, annars klättrar den vinglösa honan under pappret. Samtidgt får man inte snöra åt så att man skadar trädets flöden under barken.
Och så ska det hela bort efter frosten, behöver inte sitta på under vintern och ska inte göra det under växtsäsongen heller, då man riskerar att strypa trädet. Om man har det mot frostfjäril alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.