Malin_MeL
03-01-2011, 17:45
Jag sitter och knåpar ihop en beställning till Örtagården och såg att de hade eukalyptus, men enligt såråden så är de kallgroende -4-+4. låter inte det lite underligt. i de fall då jag har träffat på eukalyptus i det vilda så har det varit i tropiskt klimat. eller finns det olika sorter?
Jadå, det finns eukalyptusarter för olika klimat. Några sorter som t ex E. gunni laborerar vissa exotodlare med i södra Sverige. Fast på längre sikt klarar sig inga eukalyptusträd i Sverige.
Om odling vet jag inte så mycket mer än att man inte får låta plantan bli kvar i krukan för länge om man tänker plantera ut den. Rotsystemet får nämligen inte fylla ut hela krukan för då stagnerar det och kan inte utvecklas mer.
Malin_MeL
03-01-2011, 19:17
ok, jag tänkte mig som krukväxt, tror jag, beror på hur fort de växer, men det är ju bra att veta.
sorten heter E. Globulus
E globulus hör ju också till de härdigare. Vet inget om hur den funkar som krukväxt, tyvärr. Eukalyptus är ju i varje fall snabbväxande.
Eva i Skåne
04-01-2011, 18:35
Två gånger har jag försökt så eucalyptus tidigt på våren för att ha i samplantering i krukor ute. Tyvärr vet jag inte vilken sort, men den har gråmatta rundade blad och är den enda eucalyptus jag lagt märke till.
Båda gångerna har jag hört detta om snabbväxande och blivit lika besviken. Fröna har grott, jag har planterat om och sen har inte mycket hänt. Nån samplantering har inte blivit av utan när sommaren varit slut har det bara hunnit bli några par bladpar och dom har inte ens hamnat på fönsterbrädan.
Hoppas du lyckas bättre!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.