Sabina87
Hej på er!
Jag hörde eller läste, att det var en kvinna som gjorde bollar av tidningspapper, som hom lade i komposten. Dels för att suga upp, och dels för att få in lite luft. Kan man ha tiningspapper i komposten? Jag tänker på all trycksvarta??

Just för tillfället så använder jag björkspån, det måste väl duga? Hur gör ni med eran kompost?
Jag köpte mina i höstas, så jag har inte någon riktig koll än hur det fungerar. Den har frusit, trots att det är en varmkomost.

/Sabina
EKLO
Jag frågade detsamma här på odla för ett par år sedan, och fick svar att trycksvärtan är så "vänliga" färger numera så det är ingen fara alls att lägga dem i komposten. Det blir bättre struktur med strö som du har, men jag som inte har ngt strö brukar riva remsor av tidningar + riva isär äggkartonger och blanda i kökshinken som jag sen tömmer i komposten. det blir bra, lägger också till lite flis jag hittar i skogen så fort jag kommer åt sånt...
Sabina87
Hur är det med färgade äggkartonger? De jag brukar köpa är gula och blå.
EKLO
Jo, som sagt, jag använder allt sådant trygg över att färgerna numera är okej.
vanjalarsa
rolleyes.gif Jag har läst att tidningspapper är ok att använda som undrlägg i fågelburen. Just för att trycksvärtan är ofarlig numera. Hoppas och tror att det stämmer....
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
officinalis
Jag blandar in lite tidningsklipp (från vanliga dagstidningar) i bland. Jag tror att det är okej så länge pappret är miljömärkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon