Irene_L
03-01-2011, 22:12
Jag har en maaaassa gamla fröer som jag skulle vilja så men jag vill först se om dom gror! Jag vill inte ha en massa fröburkar med jord som det inte sen gror i! Jag har funderat på att lägga fröerna i blött papper och sen i en burk! Nu funderar jag på var man ska ha burken...i kylskåp eller i rumstemperatur?? Detta gäller såna blomfrön som brukar gro i rumstemp. Då måste det väl vara bäst att ha burken i rumstemp....eller??
Sen undrar jag över såna frön som måste ha kyla att gro ....kan man få dom att gro om man lägger dom i blött papper och i burk och sen ställer i kylskåp?
Jag testar alltid grobarhet i vått papper. Jag kan ha flera olika frön i samma burk för att spara plats.
Jag brukar ta några lager hushållspapper, skriva namnet på växten och förväntad grotid med vattenfast penna…..kulspets funkar. Sedan lägger frön på papperet, duschar på med blomsprutan och viker ihop papperet till ett kuvert. Kuverten har jag sedan i en burk med lock som jag förvarar i rumstemp.
Det är lätt att ta upp det kuvert man är intresserad av för att kolla om det gror.
Jag har gjort samma sak med växter som ska kylas och haft burken i kylskåpet men resultatet har inte blivit riktigt lika bra……Kanske beroende på att många växter som ska kylas kan gro lite ojämt och att jag inte har haft tålamod att vänta nog länge.
/Anki
Irene_L
04-01-2011, 08:48

för svar! Då ska jag testa att göra som du gör!!
Nu dök en fråga till upp för mig: Hur gör man med såna frön som behöver ljus för att gro? (Dom fröerna som man bara brukar strö på jordytan.) Kan man lägga dom i pappret också och vika ihop och lägga i burken?
Har inte tänkt på det…….. Den burk som jag lägger frökuverten i är en genomskinlig plastlåda.
Hos mig borde det vara mörkergroende som inte skulle gro

men jag har i alla fall provat grobarheten på flera olika riddarsporrar med bra resultat och vissa av dom lär ju vara mörkergroende.
/Anki
Du kan ju på ljusgroende frön lägga fröna på en bit blött hushållspapper och sedan slå plastfilm runt eller lägga i en påse bara... Fast då kan du inte trava flera sorter på vaandra, så klart.
Tips...
Om du sår t ex 10 frön av vardera sort och två gror då ser du att grobarheten är 20 %. Vad jag menar är att det kan vara bra att räkna antalet frön du provar.
Irene_L
04-01-2011, 19:59

för svar och tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.